Грандиозен проект: Строят триетажен тунел в Истанбул под Босфора, свързва Европа с Изтока
Турция е 10-ата страна оператор на високоскоростни влакове в света
- 14:45, 26.09.2024
- 16:01, 26.09.2024
- 1779
- 0
Посочвайки проекта за големия тунел в Истанбул, министърът на транспорта и инфраструктурата Уралоглу отбеляза: „Планираме да завършим 25 процента от проекта през 2025 г. и целия проект през 2028 г.“
Големият Истанбулски тунел (Büyük İstanbul Tüneli) е мегапроект, който включва изграждането на триетажен подземен тунел под Босфора. Той ще бъде част както от автомобилния, така и от железопътния транспорт и ще свързва европейската и азиатската част на града, като ще е част от междуконтинентални транпортни връзки свъзващи Изтока с Европа през България.
Проектът предвижда три нива в тунела — две нива за автомобилен трафик и едно ниво за железопътен транспорт. Този тунел ще облекчи значително трафика, като осигури нова директна връзка между основните магистрали и транспортни линии в града и региона . Големият Истанбулски тунел е част от плана за модернизация на транспортната инфраструктура в мегаполиса и ще допринесе за значително намаляване на задръстванията.
Уралоглу, в изявлението си пред Анадолската агенция (AA) по повод Седмицата на железниците, обясни: „Ние извършваме много проучвания за разработване на много високоскоростни влакови (ВСВ) маршрути и конвенционални маршрути в Турция. Надяваме се, че ВСВ маршрути, които са една от предприетите стъпки за увеличаване на дела на железопътния транспорт в пътническия и товарен транспорт в страната, ще стане широко разпространен до 2053 г."
Предвижда се изграждането на общо 8 554 километра железопътни маршрути в Турция до 2053 г., включително 6 425 километра маршрут за скоростни влакове, 1474 километра конвенционален маршрут, 393 километра високоскоростен влак и 262 километра свръх високоскоростен влак.
Министърът посочи, че един от важните проекти, които трябва да бъдат изпълнени в областта на железопътния транспорт, е проектът Големия тунел в Истанбул. „Този проект ще бъде третият тунел, който ще минава под Босфора след Мармарай и Аврасия. С този проект ние ще осигурим транспорта на града, като свържем 11 различни линии на железопътната система, които ще се използват от 6,5 милиона граждани на ден.
„Историята на железниците в Турция започва с построяването на първата железопътна линия, 130-километровата линия Измир-Айдън, през 1856 г. с концесията, дадена на британска компания.
В момента железопътната мрежа в страната е достигнала приблизително 14 хиляди километра“, обясни Уралоглу.
Министър Уралоглу заяви, че железниците имат стратегическо значение в международния товарен и пътнически транспорт на Турция.
Уралоглу обясни, че са създали сериозна национална железопътна индустрия през последните 22 години.
Турция е най-големият производител на превозни средства за железопътна система в Близкия изток, отбеляза Уралоглу. „В процеса, до който стигнахме днес, ние сами произвеждаме основни, критични продукти като двигатели и системи за управление на влаковете, локомотиви от ново поколение, дизелови и електрически влакови комплекти, пътнически вагони, товарни вагони."
Уралоглу заяви, че Турция е 10-ата страна оператор на високоскоростни влакове в света. В страната са построени 2 251 километра високоскоростни влакови линии.
Планираме да завършим целия проект за супер високоскоростен влак Анкара-Истанбул през 2034 г. Новата високоскоростна влакова линия Анкара-Измир пък ще бъде дълга приблизително 508 километра като ще бъде завършена в началото на 2027 г.
Предвижда се изграждането на непрекъснато ЖП трасе от Шърнак, Югоизточна Турция до Одрин и от там към България и Европа. 928 километра от него вече са в процес на изграждане, а 727 километра са в етап на търг.
С нашите инвестиции и интегриран подход за развитие ние ще укрепим пристанищните и железопътните връзки на регионалните индустрии, производствени и товарни центрове с достъп до международните пазари.
С приключването на планираните работи по железниците значението на Турция в железопътния сектор в международен и регионален мащаб ще се увеличи. „Турция, която ще получи много по-голям дял от приблизително $75 милиарда транспортен обем между Европа и Азия, ще се превърне в сърцето на железопътния транспорт с направените инвестиции.“