4020

Гардиън: Украйна ще започне да използва изтребители F-16 през лятото

През лятото се очаква Украйна най-сетне да започне да използва изтребители F-16.

Във военна база в южната част на Холандия генерал Арнуд Сталман, командир на холандските военновъздушни сили (ВВС), заяви, че очаква по някое време това лято изтребителите F-16 най-накрая да се издигнат в небето над Украйна.

"Всичко се подрежда за това лято", каза той, говорейки пред два неизползваеми F-16 в хангар в базата. Там наскоро приключи програма за обучение на инструктори от украинските ВВС за поддръжка на самолетите, съобщи "Гардиън".

Белгия, Дания, Нидерландия и Норвегия обещаха да предоставят на Украйна около 80 изтребителя F-16, произведени в САЩ, за които украинските военновъздушни сили настояват повече от година. Програмата за вдигане на самолетите във въздуха обаче бе засегната от закъснения в доставките и обучението.

Генералът заяви, че режимът на обучение на пилотите и наземния персонал за експлоатация на самолетите не е лесен. "Не само пилотите се нуждаят от обучение; техниците и обслужващият персонал също се нуждаят от задълбочено такова. Осигуряваме цялостно обучение на поддръжката, за да гарантираме, че те могат ефективно да поддържат самолета. Така че всичко трябва да се съчетае", каза той.

Министърът на отбраната на Нидерландия, Кайса Олонгрен, също обяви, че първите доставки на самолети за Украйна трябва да се осъществят това лято. По този начин тя също отвърна на критиките за забавянето на фона на съобщенията, че Киев е разочарован от темпото на обучение на пилотите.

"Напълно разбирам позицията на Украйна, която иска да направи това възможно най-бързо", каза Олонгрен.

"F-16 са наистина много по-сложни от системите, които украинските ВВС използваха досега... Не можеш просто да прескочиш няколко стъпки, трябва да предприемеш всеки етап от процеса, но също така искаме да ги доставим възможно най-бързо", добави тя.

Украйна чака от месеци да започне да използва изтребителите и се надява, че въвеждането им ще промени динамиката на войната, като принуди Русия да възприеме по-консервативна тактика при атаките си в районите, разположени по-близо до границата.

"Руснаците ще бъдат принудени да променят тактиката си. Ние ще можем да насочваме по-ефективно техните самолети и ракети и ще им бъде много трудно да продължат да използват управляеми въздушни бомби КАБ, които трябва да изстрелват от разстояние 50-70 км.", заяви Анатолий Храпчински, експерт по авиация и бивш украински военен пилот.

През последните седмици Русия използва широко КАБ срещу град Харков, като изстрелва бомбите от самолети, които остават в руското въздушно пространство. Многобройни украински източници твърдят, че F-16 ще защитават втория по големина град на Украйна от тези оръжия.

Миналия месец Михаил Подоляк, помощник на президента Володимир Зеленски подчерта: "Срещу тях дори системите за противовъздушна отбрана не са толкова полезни, а само авиацията. F-16 има по-голям обсег от руските самолети МиГ и Су".

Олонгрен заяви, че Украйна ще може да използва дарените от Нидерландия изтребители за извършване на нападения на територията на Русия, при условие че използването им е за отбранителни цели и е в съответствие с международното право.

Дания ще разреши на Украйна да използва предоставените от нея изтребители F-16 за атакуване на цели на територията на Русия. "Видяхме, че е необходимо Украйна да може да нанася удари вътре в Русия. В противен случай тя винаги ще има предимство. Разрешаването на Украйна да използва оръжия през границата повишава ефективността на нейните военни действия", каза Олонгрен.

Въпреки че Украйна няма търпение да вдигне самолетите в небето, Джъстин Бронк, авиационен анализатор от тинк-танка "Руси", заяви, че подходящият момент за разполагане на F-16 е "преценка на риск във времето". "Надявам се, че това ще бъде направено, когато те са тактически и оперативно готови, пилоти и наземен екипаж, а не на базата на това, че "нещата изглеждат зле, трябва ни политическа победа", каза той в подкаст.

Бронк посочи, че тактиката за управление на F-16 ще бъде напълно нова за пилотите, свикнали да управляват МиГ-29 или Су-27, проектирани в СССР. Тези самолети са склонни да летят с висока степен на намеса от земята, като командирите разрешават пускането на оръжия от базата, на хиляди метри под пилота. За разлика от тях пилотите на F-16 имат много по-голяма автономност в кабината и самолетите и оръжията са проектирани така, че да отразяват това - каза той.

F-16 представлява значителен напредък в сравнение със сегашния флот на Украйна, включващ МиГ-29, Су-24 и Су-25, които са силно натоварени и повредени от конфликта. В сравнение с тях F-16 може да носи по-голям полезен товар от оръжия, което съответства на капацитета на украинския тактически бомбардировач Су-24. Освен това американският изтрeбител е оборудван с по-мощна радарна система, която може да помогне за намаляване на радарния недостатък, който Киев изпитва по време на войната.

F-16 обикновено са по-удобни за пилотиране, каза Сталман, с интуитивно управление и дисплеи, които позволяват на пилотите да държат главата си изправена.

За управлението на всеки F-16 са необходими около 10 души, включително и двамата пилоти.

Има две направления за обучение: едното е за преквалификация на опитни пилоти за работа с F-16, което се провежда основно в Дания и САЩ, а второто е за обучение на нови пилоти от нулата в Румъния. "Имаме хора, които казват: "Искам да бъда пилот". Изпитваме ги и ги обучаваме от нулата", заключи той.

Анкета

Как и къде ще почивате през лятото?