Facebook срещу Австралия във война за новините

Социалните мрежи: Няма да плащаме за съдържание, защото насочваме огромна аудитория към новинарските уебсайтове

Издателите: Това е единственият начин да се спаси стойностната журналистика

Facebook блокира възможността на хората да споделят новини в Австралия в началото на месеца. Решението предизвика бурни реакции и тепърва ще оказва своето въздействие. Мярката беше порицана от законодателите по цял свят. Официални лица и медийни издатели от Обединеното кралство, Канада, Германия, Съединените щати заклеймиха действията на Facebook спрямо Австралия, определяйки ги като „антиконкурентни“. Държавните представители подчертаха необходимостта от „регулаторни мерки“. 

Всеобщото недоволство последва решението на Facebook в сряда да забрани на австралийците да намират или споделят новини от местни и международни търговски обекти в социалната мрежа. Това бе ескалация на битката с австралийското правителство заради нов закон, който предвижда да принуди технологичните компании да плащат на издателите на новини за съдържание, публикувано в социалните мрежи. Споделянето на връзки към новини от австралийски издатели бе ограничено и извън страната.

Facebook и Google се борят с издателите по цял свят в продължение на години заради начина, по който показват съдържанието. Медийните компании, които са загубили милиарди долари от приходи от реклама в онлайн платформите, твърдят, че технологичните гиганти трябва да им плащат за показване на медийно съдържание. Защитниците на платформите пък казват, че насочват огромна аудитория към новинарските уебсайтове напълно безплатно.

Междувременно законодателите вече предприемат стъпки за ограничаване на силата на платформите на социалните медии в полза на новинарските организации. Например, новите закони за авторското право в Европейския съюз изискаха Google да се съгласи да плаща на френските издатели на новини за тяхното съдържание - сделка, която скоро може да бъде повторена другаде.

Дръзкият ход на Facebook спрямо Австралия дойде след месеци на напрежение с австралийското правителство по отношение на предложения закон, известен като „Кодекс за договаряне с новинарските медии“. Компанията вярва, че дава на правителството твърде много правомощия да решава цената, която платформите плащат за новини и кои издатели ще получават възнаграждение. Facebook също така твърди, че предложеният закон игнорира стойността, която услугите му носят на издателите. 

Огромното влияние на Facebook стана ясно, след като, наред с блокирането на новинарското съдържание, мрежата неволно замрази и акаунтите на пожарната и спешната помощ, благотворителните организации и правителствените здравни агенции. После Facebook започна да възстановява страници, които „не е възнамерявала да блокира“. 

В опит да изпревари новото законодателство на Австралия, Google възприе съвсем различен подход. През последните дни търсачката обяви партньорства с някои от най-големите медийни организации в страната, включително News Corp. на Робърт Мърдок и Seven West Media. 

Но това не означава, че схватката е напът да приключи скоро. Изпълнителният директор на News Corp. Робърт Томсън заяви по-рано този месец, че „в Австралия ще бъдат въведени нови условия за търговия“, но този дебат вече се разпростира по целия свят“. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Цукер Бърг

Цукер Бърг

28.02.2021 | 07:24

Ако искате истински новини - гледайте Скай Нюз на оситата.

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?