Следвайте ни

Европейският летищен трафик се срина до нивата от 1995 г. 

viber icon

Международният съвет на летищата (ACI) Европа днес отчете годишните данни за трафика за 2020 г., които разкриват, че броя пътници е спаднал с -70,4%, или 1,72 милиарда, в сравнение с 2019 г.

Свиващият се трафик също доведе до коренно променен списък на най-добре класираните летища до края на 2020 г., като на първо място е Летище Истанбул.

Летищата в ЕС (-73% на годишна база и 1,32 милиарда загубени пътници) бяха засегнати по-силно от тези извън ЕС (-61,9% и 400 милиона загубени пътници).

Това се дължи главно на размера и относителната устойчивост на вътрешните пазари предимно в Русия, но също и в Турция, отбеляза ACI Европа, съчетано с по-малко строги блокировки и ограничения за пътуване в сравнение с ЕС.

Разликата между пазарите на ЕС и извън ЕС стана по-очевидно през втората половина на годината. Докато летищата в ЕС и извън ЕС през второто тримесечие пътникопотокът почти се задържа (съответно -97,3% и -93,3%), загубите през четвъртото тримесечие възлизаха на -83,8% на летищата в ЕС в сравнение с -63,9% на страни извън ЕС летища.

Пазарът извън ЕС се задържа добре поради относителното възстановяване на вътрешните пътувания (-39,8% през периода) в сравнение с пазара на ЕС (-72,9%), въпреки че летищата извън ЕС превъзхождаха и тези в ЕС по отношение на международния пътнически трафик (съответно - 78,2% и -86,6%).

Поради строгите блокировки на летищата в четвъртото тримесечие в Австрия, Чехия, Финландия, Унгария, Ирландия, Словения и Словакия все още се наблюдава пътнически трафик под -90%. Германските и британските летища следват отблизо (-87,9% и -86,6%). Летищата в България (-69%), Франция (-78,1%), Гърция (-72,1%) и Португалия (-77,2%) леко надминаха средното за ЕС.

Извън ЕС летищата на по-големите руски (-44,2%) и турски (-60,7%) пазари се оказаха най-устойчиви в края на годината, като най-засегнати бяха тези в Исландия (-96,2%) и Грузия (-94,8%).

Всички сегменти на летищната индустрия са били почти еднакво засегнати през 2020 г. по отношение на загубите на пътнически трафик. 

Летище Истанбул е водещо в регионалните класации, главно поради възстановяването на вътрешния трафик, при ниски нива на международни пътувания. 

Генералният директор на ACI Европа Оливие Янковец заяви: „Със само 728 милиона пътници през 2020 г. в сравнение с 2,4 милиарда пътници през предходната година, европейските летища се върнаха към нивата на трафика си през 1995 г. Никоя индустрия не може сама да издържи на такъв шок. Докато някои държави са предприели стъпки за финансова подкрепа на летищата си, до момента в Европа са заделени само 2,2 милиарда евро за тази цел. Това е по-малко от 8% от приходите, които летищата са загубили през миналата година.

„Подпомагането на летищата е от съществено значение за възстановяване на въздушната свързаност и ефективно подпомагане на местните и регионалните общности и туризма. Също така е от решаващо значение да се възстановят инвестиционните възможности на летищата за в бъдеще. Без повече финансова подкрепа инвестициите в декарбонизация, цифровизация и др. са изложени на риск. "

Петте големи хъбове, като през 2019 г. - Лондон Хийтроу, Париж Шарл де Гол, Амстердам Шипхол, Франкфурт и Истанбул - загубиха 250 милиона пътници през 2020 г. Франкфурт (-73,4%) отчете най-голям спад, последван от Хийтроу 72,7%), Шипхол (-70,9%), Париж CDG (-70,8%) и Истанбул (-59,6%).

В списъка най-леко засегнато от кризата е летище Истанбул. През 2020 г. то се превърна в най-натовареното европейско летище, следван от второто летище в града - Истанбул Сабиха Гьокчен и Москва Шереметиево, Москва Домодедово и Москва Внуково. 

Михаел Гушев

Михаел Гушев

Кореспондент на "Марица" в Турция

Михаел Гушев е завършил ЕГ "Г. Кирков" в Пловдив с френски език и ПУ "П. Хилендарски" със специалност "Математика и информатика". Работил е във в. "Глас", а от 1995 г. работи във в. "Марица". От 2001 г. е кореспондент на вестника в Турция. Владее перфектно френски, английски, турски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай