Дизайнерът на Ферари проектира кулата на летище Истанбул

В неделя официално стартират полетите от новото летище Истанбул. След като бъде изцяло приключено строителството, то ще е най-голямото летище в света. Поради географското си положение се предвижда постепенно да се превърне и в най-големия авиационен paзпpeдeлитeлeн цeнтъp oт Близĸия изтoĸ ĸъм Eвpoпa.

Символът и сърцето на това летище безспорно е неговата контролна кула, откъдето ще бъдат управлявани полетите. Над 1000 самолета ще излитат и кацат ежедневно на двете активни писти, като годишно се предвижда да бъдат обработени 90 милиона пътници.  Сега лeтищeтo може да oбcлyжвa eднoвpeмeннo 114 caмoлeтa. След завършването на целия проект и пускането в експлоатация на още 4 писти през 2023 г. този брой е планиран да достигне до рекордните 200 милиона пътници. Още през следващата година ще завърши изграждането на третата писта на порта. Терминалът на площ 1 милион и 300 хиляди кв. метра е най-големият по рода си в света.

Формата на новата контролна кула е с на стилизирано лале. Дизайнът на 90 метровата, 17 етажна уникална постройка бе избран след международен архитектурен конкурс през 2015 г., в който взеха участие видни световни архитекти. Победител в конкурса бе архитектурният проект на Пининфина-Аеком.

През 2016 година проектът спечели една от най-престижните световни архитектурни награди на Чикаго Атенеум – музей за архитектура и Европейски център за архитектурен дизайн. Сред 370 световни проекта контролната кула в Истанбул на екипа Пининфина-Аеком спечели световната архитектурна награда, която бе връчена в Атина на официална церемония.

Пининфина е известен по целия свят със своите иновативни проекти, както и с дизайна си за Ферари.  

Контролната кула на летище Истанбул печели почитатели не само със своя дизайн, но и с изключително функционалната си сграда. Органично извитата фасада на 90-метровата кула е изградена от умело съчетание на бетон и фиберстъкло. А целият комплекс на кулата и съпътстващите технически помещения е построен на площ от 6085 кв. м.  Кулата има 17 етажа, като най-горните два са с 360 градуса видимост над летището. Горният етаж е отделен за екипа, който ръководи въздушния трафик, а долният етаж е за екипа, ръководещ наземния трафик в порта, и ще се простира се върху площ от 76,2 кв. км, след като целият проект бъде завършен. Най-модерните технически системи за контрол на трафика са в действие, за да се гарантира сигурността на полетите от и до летището. В приземните етажи на сградата има и 25 офиса, 12 стаи за почивка на екипите, кухня, спортен салон, салони за семинари, 3 асансьора и лаборатория.

Голямата операция за най-мащабното преместване в историята на световната авиация от летище Ататюрк до новото летище Истанбул започна на 5 април през нощта в 3 часа и ще завърши на 6 април в 23.59 часа. Първият полет на Турските авиолинии ще е на 6 април в 14 часа за Анкара, а от 23.59 часа новото летище ще заработи с пълна мощ. Над 1800 служители и 900 тира участват в операцията по пренасянето на 47 300 тона оборудване за новото летище. За 12 часа от и до летищата Ататюрк и Истанбул няма да се осъществяват полети, като в този период някои полети ще бъдат пренасочени на летище Сабиха Гьокчен, което се намира в азиатската част на Истанбул.

Последният полет от летище Ататюрк ще е на Сингапурските авиолинии на 6 април сутринта в 02 часа. Очаква се турският министърът на транспорта Мехмет Джахит Турхан лично да изпрати последния полет от 65 годишното летище Ататюрк довечера на официална церемония.

Заради мащабната операция някои от главните магистрали на мегаполиса ще бъдат затворени за граждани в периода от 12 до 24 часа.

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?