Детската стая - с повече слънце и свежи аромати
- 16:00, 19.07.2020
- 2028
- 0
Невроархитектурата обяснява как интериорът и осветлението влияят върху човешките емоции и настроение
Понятието невроархитектурата звучи сложно, ала концепцията му всъщност е доста проста: интериорът и осветлението в дома оказват влияние върху нашите емоции и настроение. Това ново направление в архитектурата изследва връзката между мозъчните процеси и архитектурната среда и тяхното въздействие върху емоционалното и физическото здраве на хората. Целта е да се създадат модерни пространства, които са функционални и внасят позитивна енергия и усещане за комфорт.
Повечето от хората прекарват приблизително 90% от живота си на закрито, ето защо все по-често ще си задаваме въпроса: как ни въздейства средата - положително или негативно. Съществува специфичен термин, описващ стимулите, които мозъкът получава от своята среда: невроархитектура. По тази тема са публикувани няколко проучвания, като най-често се изследва работната среда.
Тази статия на сайта archdaily.com подхожда към тази концепция от друг ракурс: тя изследва дизайна на пространства за деца в ранна възраст.
Как се адаптират проектите за деца?
И така, как едно дете, дори когато е съвсем малко, да бъде стимулирано от средата си? От раждането си то попива всички стимули от средата, в която се оказва по същия начин, както прави "гъбата". Ето защо е толкова важно да се проектират подходящи пространства за тях. Използването на мебели с малък размер и улесняване на достъпа до предмети, които представляват интерес (до техните очи и ръце)q са важни стъпки, които трябва да се предприемат.
„Ако подготвим среда у дома, която е подходяща за размерите на детето и за неговите психически потребностиq и ако го оставим да живее на свобода, ще направим огромна стъпка към решението на образователния проблем", заявява Мария Монтесори в „Детето в семейството “.
Дете, което е израснало в подходяща за него среда, ще произведе повече положителни реакции на мозъка. А децата, растящи в среда, която стимулира положително мозъка им, придобиват няколко характеристики: учат се по-бързо и се чувстват по-мотивирани и съсредоточени.
Дизайнерите: За малчуганите е много важно да докосват предмети
Подбрахме някои фактори, които могат да бъдат приложени във всяка среда, обитавана от деца, но която ще бъде най-ефективна, когато се включат в спални, детски стаи и класни стаи. Четири от тези фактори са: зрението, миризмата, слухът и допирът.
Гледка
Трябва да се обърне внимание на цветовете и осветлението на обкръжението на детето. Светлите и пастелни тонове вдъхновяват по-спокойна атмосфера, докато топлите силни цветове могат да насърчат децата към повече енергия от обичайното. Ако е възможно, за предпочитане е да се включва естествена светлина, но също така е важно в стаята да има и достатъчно изкуствено осветление, за да се поддържа детето активно и фокусирано. Някои проучвания показват, че ученето се подобрява до 20% в по-добре осветените класни стаи.
Допир
За децата е изключително важно да докосват предмети. Усещането за текстури и температури на различни предмети всъщност е обогатяващо за развитието им. За тази цел се препоръчва да се създаде среда с текстури, достъпни на допир.
Слух
По отношение на сетивното развитие на слуха на децата е от съществено значение да се разгледат два параметъра: музика и тишина. Има няколко проучвания, доказващи ползите от класическата музика в развитието на плода, а също и през ранното детство. От друга страна, тишината е от съществено значение, за да се гарантира по-голяма концентрация. Идеалът е да намерите баланс между звука и неговото отсъствие.
Мирис
Говори се много за обонятелната памет като най-силния тип памет в мозъка на човека. Ето защо е важно да се помисли за миризмите на средата, която в бъдеще може да стане част от обонятелната памет на децата. Добра стратегия за подобряване на миризмата може да бъде включването на стайни растения. Освен че подобряват релаксацията и осигуряват ежедневен контакт с повече живи същества, обонятелните възможности на една домашна градина са безкрайни.
Създадоха академия по невронаука
Академията по невронаука за архитектура (ANFA) е създадена в Сан Диего, Калифорния, през 2003 г., по време на конвенцията за AIA. Д-р Фред Гейдж, старши сътрудник в Института Salk и бивш президент на Обществото за невронауки, представи понятието невроархитектура по време на реч, където тясно свърза двете дисциплини. Казано по-просто, невроархитектурата се отнася до различните отговори, произведени от мозъците на потребителите по време на тяхното присъствие в определена среда. Тези невронни отговори могат директно да променят настроението и поведението на потребителите във всяко пространство, както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.
Сред другите параметри тези ефекти могат да бъдат измерени чрез анализ:
- мозъчни стимули (в области на мозъка, които са активни през периода, в който потребителят е в околната среда);
- отговорите, произведени от мозъка в тази среда;
- жизненоважни признаци, които се променят в околната среда (например сърдечната честота).
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни