1553

Целта на Израел: Да отвори канала Бен Гурион, нов маршрут за глобална енергия и търговия

Израел, който бомбардира Газа вече 19 дни, има за цел да реализира канала Бен Гурион, който ще създаде нов маршрут за глобална енергия и търговия, обяви турския ежедневник Тюркийе.

Експерти констатираха, че каналът Бен Гурион, който се отваря към Червено море от линията Газа-Ашкелон, стои зад плана на Израел за Газа. В обхвата на плана Израел има за цел да притисне още повече Египет в ъгъла, като омаловажи Суецкия канал, и създаде конкурентна алтернатива в глобалния търговски и енергиен коридор. Целта е Израел да се превърне в световен търговски и енергиен логистичен център. 

Експертите са на мнение, че тази ситуация ще разклати стратегическо-енергийния баланс в Средиземно море, заедно с Ормузкия пролив, в персийския залив, който е трансферна точка на 30 процента от световната енергия, и може да предизвика глобална криза и дори война.

Каналът Бен Гурион, който израелският режим планира да построи като алтернатива на Суецкия канал, е 260-километров коридор, простиращ се от района на Газа-Ашкелон до Червено море. Каналът Бен Гурион, който ще начертае нов маршрут за глобалната енергия и търговия, също означава икономическо и търговско унищожение за Египет, който печели милиарди долари годишно от Суецкия канал.

Енергийно-геополитическият експерт Мехмет Огутчу обърна внимание на отложеното посещение на израелския премиер Бенямин Нетаняху в Турция преди кризата в Газа, която започна на 7 октомври, и историческите споразумения, които трябваше да бъдат подписани между Саудитска Арабия и Израел на 10 октомври.

Имаше желание да се промени балансът с коридора от Мумбай към Европа по маршрута Саудитска Арабия-Дубай-Израел-Гърция. Сделката за транспортиране на израелски газ до Европа през Турция беше достигнала финалния етап. Сега това изглежда все по-малко осъществимо“, допълни той.

Палестинският политически експерт д-р Сами ал-Арян заяви, че проектът Бен Гурион е стар колкото историята на окупационния режим. Той подчерта военното, икономическото, енергийното и стратегическото значение на този канал.

"Линията Бен Гурион също ще съкрати маршрута през Африка с три седмици. Проектът ще има дълбоко въздействие върху глобалния маршрут и неизбежно ще играе ескалираща роля в регионалното напрежение", добави той.

Според Ал-Арян, развитието има пряко въздействие върху Егейско и Средиземно море, което налага сътрудничество между Египет и Турция.

Експертът по Близкия изток Исмаил Нуман Телчи, от друга страна, заяви, че подходът на Китай към израелско-палестинския въпрос е повлиян от икономическите му интереси в региона. Той припомни, че Китай има инвестиции в инфраструктура и пристанища в региона.

"Пекин няма да иска да дестабилизира региона. Китай отдава голямо значение на стабилността в региона като цяло поради енергийната си зависимост от Близкия изток", отбеляза Телчи.

Военното присъствие на Русия в Сирия, съсредоточено в Латакия и Тартус, и нейните кораби, действащи в Средиземно море, също са засегнати от напрежението в Газа. 

От друга страна, каналът Бен Гурион, който Израел се опитва да реализира като опит да увеличи влиянието си върху световната търговско-енергийна ос в допълнение към теологичната мотивация, пряко засяга енергийната и търговска транспортна линия Басра-Европа, съсредоточена върху Турция.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
2 коментара
ivan

ivan

25.10.2023 | 13:41

Забравили сте да напишете че по този канал не е прокопан нито един сантиметър от проектираната 600км дължина(за двоен кнал)

Отговори
7 4
До Марица

До Марица

25.10.2023 | 13:31

Не ви ли омръзна да преписвате фалшивите новини от всякакви кафяви и жълти сайтове? Ще ставате копие на Блиц и Пик ли?

Отговори
12 5

Анкета

Кой е най-големият проблем на българското училище?