Следвайте ни

Бразилия - градът с форма на самолет

viber icon

Създаден преди 60 години като експеримент, мегаполисът днес е стандарт за строителство с поглед в бъдещето.

Бразилия и карантина са две антагонистични понятия. Този град просто не е измислен за живеене на закрито, пише archdaily.com. Очевидно част от градовете функционират и са проектирани по този начин, но Plano Piloto de Brasília има особености, които изключват уединението.

Тази година градът отбелязва своя 60-годишен юбилей. Бразилия е столица на страната от 1960 г.  

В края на 19. век се появила идеята столицата на Бразилия да бъде някъде по средата на тази голяма територия. При това да бъде построена от нулата. Като начинание е звучало абсурдно и невъзможно - нечуван мегапроект. И все пак през 1956 г. тогавашният президент Жуселино Кубичек продължава идеята и събира в екип двама талантливи архитекти - Лусио Коста и Оскар Ниймайер. Те представят своя план за построяване столицата на Бразилия. Първоначалната идея е била града да прилича на кръст. Впоследствие формата се трансформира в самолет. Планът на двамата архитекти се наричал „planopiloto”. Тялото на самолета са държавните сгради и административни учреждения, а крилата - жилищните квартали.

Така „Френският" град на Луцио Коста е роден, за да бъде свободна, отворена и демократична утопия. Следователно празникът на този въображаем и реален град е от съществено значение във времена на карантина. Днес полисът е пълен с пекарни, барове, пазари, църкви, магазини за плодове, фитнес зали, цветя, училища и всичко необходимо, за хубав живот. Ето това е градът, който трябва да празнува!, възхищават се самите бразилци.

Само че те ще отбележат 60-годишнината на града си в суперблоковете, а не на терасите. Това ще се случи в утилитарния град, а не в представителния. Това ще се случи там, където хората се чувстват защитени. „Ние сме в карантина, така че няма да има празник, ала със сигурност ще има справедливо и необходимо почитане на този град, който първоначално е направен във вид на експеримент, но после се превърна в стандарт. Бразилия съществува, красива е, несъвършена, но ние сме благодарни да живеем в нея“, заявяват местните, описани в archdaily.com.

Пасажерите  - от свръх бедни до свръх богати

Пейзажът на Бразилия се основава на нейната архитектура, тъй като естеството на топографията му е огромно плато на Церрадо със суха растителност. Погледнато отгоре, Бразилия все още прилича на растението си, с нисък релеф. Макар и идеално замислена, днес столицата е изправена пред някои сложни проблеми. По план архитектите залагат достатъчно улици и булеварди, но това, което не са очаквали, са днешните задръствания и замърсяването на въздуха.

Още при строежа на града много бразилци са били примамени от възможността за по-добър живот. Така те тръгнали към новата столица. Оказало се обаче, че в „самолета“ няма места за всички и така се появили гетата и малки сателитни градове в близост до столицата на Бразилия. Днес при население около 2,5 милиона в крайните квартали са предимно гетата на бедните - по крилата на самолета. Въобще контраста между бедни и много (дори свръх) богати е проблем на национално равнище.

Авангардният план Planopiloto

Днес малко градове в Страната на кафето може да се сравняват със столицата Бразилия, когато става въпрос за архитектура. През 1891 година управниците на Бразилия взимат решение да построят нова столица. За целта е определена и площ от 14 400 квадратни километра, две години по-късно.

Само че самото строителство закъснява - то е на 7 септември 1922 година в околностите на селището Планалтина.

Идеята е административният и политически център на страната да бъде близо до географската среда на бразилската територия. Планът е дело на архитектите Оскар Ниймайер и Лусио Коста. На тях им хрумва идеята да придадат на селището формата на самолет, затова наричат проекта си „Planopiloto“. Административният център на града всъщност представлява тялото на аероплана, а крайните квартали са оформени като крила. На 21 април 1960 година град Бразилия е обявен официално от президента Кубичек за столица на едноименната държава.

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще ходите ли на море и къде?