49

Безос догонва Мъск с евтин интернет от Космоса

През следващите пет години три нови ракети ще изведат 3236 спътника в ниска земна орбита като част от проекта Kuiper на Amazon. Той има за цел да осигури широколентова интернет връзка на най-ниските цени.

От онлайн гиганта в търговията Amazon обявиха, че са получили зелена светлина от властите за официалния старт на Project Kuiper. Новата инвестиция на Джеф Безос има за цел да осигури високоскоростен широколентов достъп до интернет с ниска латентност на клиенти, включително домакинства, предприятия, правителствени агенции, операции за помощ при бедствия, мобилни оператори и други организации, „работещи на места без надеждна интернет връзка“. Това се превръща във втората компания на Безос, насочена изцяло към Космоса, след програмата за космически туризъм на Blue Origin. 

Подобно на Starlink на Илон Мъск, потребителите ще се свързват с интернет чрез терминал, който комуникира със сателитите. От Amazon казват, че опитът на компанията в доставката и производството на продукти като Echo и Kindle ще бъде полезен при производството и разпространението на сателитното оборудване. Президент на компанията на Безос пък е​ Раджив Бадял - бивш вицепрезидент ​на прекият конкурент Starlink на SpaceX, който има ключова роля в ранните етапи на проекта на Мъск.

„Проектът Kuiper ще осигури

бърз широколентов достъп на десетки милиони клиенти

в необслужвани и недостатъчно обслужвани общности по целия свят“, каза Дейв Лимп, старши вицепрезидент на Amazon Devices & Services, в изявление, обявяващо сделката. Amazon планира общо 83 изстрелвания през следващите пет години, заявявайки, че това представлява "най-голямата търговска поръчка на ракети носители в историята". Първите две тестови мисии вече са насрочени за есента на тази година.

За разлика от Falcon 9 на Илон Мъск, трите нови ракети на Amazon, които ще се ползват за извеждането в Космоса на сателитите на Project Kuiper, все още са в процес на разработка. По официални данни съперникът

Starlink вече има повече от 2300 сателита в орбита,

а плановете на Мъск включват изстрелването на общо 30 хил. до края на 2030 година.

Според анализаторите обаче, въпреки късния си старт, Amazon има едно голямо предимство пред SpaceX. Компанията на Джеф Безос има съществуващи взаимоотношения с клиенти, които да използва. През 2022 г. има повече от 200 милиона души по света, които ежемесечно плащат за услугата Amazon Prime. Това включва онлайн видео и музикалните услуги на компанията. Обединяването на тези услуги със сателитна широколентова връзка може да накара милиони потребители да преминат към услугите на Project Kuiper.

Има и второ потенциално предимство на Amazon - планът на компанията да използва по-малки и по-евтини спътници от тези на Starlink. Project Kuiper ще се фокусира върху сателитна широколентова връзка, която да бъде

много по-достъпна, отколкото тази, предлагана от конкурентите.

Целите на компанията са да предложи най-ниската цена за подобен тип услуга.

Все още няма яснота какви ще са параметрите и външния вид на потребителския терминал на Amazon, но компанията казва, че той ще бъде по-малък и по-лек от устройството Starlink, което допълнително ще свие и първоначалния разход за купувача. Няма и информация каква ще бъде стойността на инвестицията за Amazon, но се очаква това да бъде най-скъпият проект на компанията. 

От анонсите нa Amazon изглежда, че и Starlink, и Project Kuiper ще предлагат същите скорости и латентност на връзката, което на практика значи, че компанията с по-евтини цени и по-добър маркетинг ще се превърне в хегемон на интернета от Космоса. Така двамата ексцентрични милиардери Джеф Безос и Илон Мъск влизат в поредната си битка за завладяването на бизнеса в Космоса.  

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?