Подай сигнал

Суши - вълшебни хапки за дълголетие

Ястието от варен подправен ориз, риба и зеленчуци е причина японците да са най-здрави в света

Гурме

от Ангелина Димитрова 575 прегледа 0

Суши е традиционно японско ястие от варен подправен ориз, с риба или други морски продукти, плодове и зеленчуци. Има стотици видове суши, но няколко са най-популярни. Сервира се на шайби, увити с пресовани сушени водорасли.

Сушито се е появило в Китай и през VII-VIII век е пренесено в Япония. Първоначално е не храна, а древна практика за консервиране на осолена риба с ориз. Прясно уловената и изчистена риба била поставяна в каци и сандъци между пластове сол и ориз, след което била притискана с тежък камък и покривана с капак или кърпа. Така рибата ферментирала и след няколко месеца била готова за ядене, а оризът се изхвърлял. Приготвена по този начин, можела да се съхранява още около година. С времето японците започнали да харесват вкуса на ориза и вместо да го изхвърлят, започнали да го консумират.

В средата на XVII век д-р Матсумо Йошичи подправил ориза с оризов оцет, за да съкрати времето за приготвяне, което отнемало над 6 месеца. Оцетът подчертава киселия вкус на ферментиралия ориз, а освен това е катализатор на процеса, като го съкращава или дори го прави ненужен. През следващите векове рецептите се усъвършенстват, а морските продукти и оризът се пресоват с дървени, по-често бамбукови калъпи.

Съвременното суши е създадено от японския готвач Ханая Йохи. Хапвало се с ръце и било предназначено за утоляване на глада по път или в театъра.

Основната съставка във всички видове суши е оризът - бял, късозърнест, овкусен със смес от оризов оцет, захар, сол, комбу (вид водорасло), оризово вино или саке (вид японска ракия). Сварен, той трябва да е слепнал, без да е нито много лепкав, нито пък сух. Готви се на пара и му се слага малко оцет, който убива бактериите, способни да го развалят. Влага се веднага след като се свари и охлади. Оформя се с ръце, докато се затопли до температурата на тялото. Така оризът става идеален, тъй като съдържа точното количество влажност. Температурата на ориза била считана в миналото за толкова важна, че на жените в Япония не се разрешавало да правят суши, защото се е смятало, че ръцете им са прекалено топли.

Рецептите за суши се различават по плънката и поръските, подправките и начина на приготвяне. Едни и същи съставки могат да бъдат комбинирани по традиционен или съвременен начин, което да доведе до много различен резултат.

Рибата е най-подходяща, когато е най-прясна.

В сушито се използват различни риби: сьомга, риба меч, лаврак, треска, акула, риба тон, сафрид, скумрия, сардина, херинга, селда, ципура, бяла риба, хек, фугу. Може да се сложи също червен или черен хайвер, октопод, калмар, миди, охлюви, костенурки, раци, скариди. Използва се и пилешко или телешко месо, сирене, авокадо, манго, свежа краставица, моркови, кълнове, джинджифил, нар.

Японците са едни от най-здравите и дълголетни хора в света, а това според специалисти се дължи и на сушито.

Лесно суши за начинаещи

Необходими продукти: кори нори - 3 листа, ориз за суши - 250 г, оризов оцет - 2 с.л., захар - 1 с.л., морска сол - 1/2 ч.л., пушена сьомга - около 150 г крема сирене - 100 г нарязано на ленти, авокадо - 1 бр. нарязано, соев сос - за сервиране.

Начин на приготвяне: Измиваме ориза, докато водата стане бистра, и оставяме да се отцеди за около 1 час. Сваряваме ориза в 300 мл вода за 15 мин. при затворен капак на тих огън. Оставяме още 10 мин., без да отваряме капака, на изключен котлон.За маринатата смесваме оризовия оцет, захарта и морската сол и загряваме леко, докато се стопи захарта. Изсипваме ориза в дървена купа, прибавяме маринатата и разбъркваме.

Поставяме едно листо от водорасли върху бамбукова подложка и разпределяме равномерен слой от ориза. В единия край слагаме от рибата, авокадото и крема сиренето и завиваме на стегнато руло.


Суши с пушена сьомга, авокадо и Филаделфия

Необходими продукти: жасминов ориз - 200 г, сол - 1 щипка, олио - 1 с.л., нори - 2 - 3 кори, пушена сьомга - 150 г, авокадо - 1 бр. крема сирене “Филаделфия”, уасаби, джинджифил, соев сос.

Начин на приготвяне: Сварявате ориза 1 :1.5 вода за 15-20 мин. Трябва да се слепва, но не да е кашав. Нарязвате авокадото и сьомгата на дълги ивици. Върху чиста кърпа слагате една кора нори с грапавото навътре, за да може да държи ориза по-добре. В малка купичка сипвате хладка вода. Намокряте си ръцете, за да не ви лепне оризът по пръстите, и започвате да го разнасяте по цялото нори. Гледайте слоят да е не по-дебел от 2-3 мм и оставете малка ивица горе, която да е без ориз. Тя ще действа като запечатваща част на сушито. В средата разстилате една лъжица Филаделфия в права линия, по средата нареждате авокадо и сьомга. Започвате да навивате отдолу нагоре. Празната ивичка нори трябва да остане в горната част. Навивате до половината и стискате леко, за да се оформи тубовидна форма. След това донавивате и отворената ивица трябва да се залепи с външната част на норито. Дори малко нори да влезе вътре в самото суши - няма страшно. Разрежете с мокър нож. Поднесете с уасаби, джинджифил и соев сос отстрани.

Коментари