Студенти предлагат 1 учебник по всичко за деца с увреждания

Лансират идеята по проект на стойност 70 000 лв. за "Пловдив 2019", но търсят и допълнително финансиране

Да се създаде адаптиран учебник за деца със специални образователни потребности от начален курс, в който да се събере учебният материал по всички предмети. Това предлагат три млади момичета, обединени в екип „Hope”. Намерението им е сред одобрените предложения по схемата „Предизвикателство за социална промяна” на Фабрика за идеи. Това е един от проектите в общата рамка  „Инкубатор за социални иновации”, който включва още едномесечна артистична резиденция и формата „Предизвикателство за артистична промяна” с фокус „Столипиново”, за което „Марица” вече разказа.  

 Целият проект за Инкубатора е финансиран от Фондация „Пловдив 2019”. Всеки от отделните модули стъпва на принципа на творческите работилници, в които участниците генерират идеи с потенциал да решат конкретен проблем. Фабриката за идеи осъществява подкрепа на авторите им, като по този начин „създава система, свързваща потенциала на младежи с нуждите на хора и места с ограничен достъп до култура, образование и икономически възможности". Инкубаторът осъществява промяна, която въвлича стотици доброволци, които осъществяват реални решения на актуални обществени проблеми. Те работят на терен, използвайки дизайн мислене, креативност и изкуството си и впоследствие трайно работят върху идеите си за социална промяна”, описват от организацията.

Сега екип  „Hope” се е насочил към решаването на проблеми на деца със специални образователни потребности в масовото училище. Общото между Емануила Стоянова от Сливен, Витка Бучкова от Копривщица и Айше Манушова от Велинград е, че са завършили бакалавърска степен по социални дейности в Пловдивския университет и им предстои магистратура. Практиката по време на следването ги срещнала с майка на дете с увреждания, чийто разказ ги провокирал да потърсят решение за такива ученици.  

Емануила, Витка и Айше предлагат адаптиран учебник за деца със СОП, в който да е събран материалът по български език, математика, „Околен свят”, „Човек и природа”. Смятат, че той трябва да е достъпен и много добре визуализиран. Момичетата представят идеята си във видео, с което вече търсят финансиране. То е публикувано в сайта на фондация „Пловдив 2019”.  

Презентацията

„Нашата образователна система е много ограничена по отношение на децата със СОП. В цяла България няма такъв учебник. Това е нещо уникално, което всяко дете заслужава”, обяснява Емануила Стоянова. Във видеото със съмишленичките показват самоделен образец, който са съшили и изписали на ръка. Предлагат също на класните стаи да се поставят специални табла и други знаци, за да могат децата с увреждания да разпознават, че това е например кабинет по история. Това, че в начален курс няма кабинетна система, а  всяка паралелка има един учител по всичко и своя стая, не смущава момичетата. „Децата със СОП са с развито въображение, което в училищна среда не могат да разгърнат. Те са по-сетивни и затова още на вратата на класната стая е добре да има знаци и картинки за тях, които да разпознават, без да има нужда да им се обяснява”, казва Емануила.  В клипа тя уверява още: „Имаме екипа, образованието, практиката и гръб зад нас - директор на неправителствена организация”. Добавя, че цялата дейност ще се развива в НУ „Христо Ботев”, а директорът ще е ръководител на начинанието и ще помогне за набиране на доброволци, социални работници и преподаватели от Пловдивския университет. „Екипът е готов, идеята е готова. Нуждаем се само от инвеститор. Това може да сте вие”, завършват момичетата видео обръщението си.

Реалното положение

Пред „Марица” обаче Емануила Стоянова обясни, че всичко все още е на база идея и не са потърсени контакти с партньори и експерти.

През април екип „Hope” кандидатствал с идеята си в рамките на „Предизвикателство за социална промяна” и веднага получил одобрение заедно с още 6-7 идеи на други активни млади хора. През май на всички тях била възложена мисия от Фабриката за идеи - трябвало за 2 дни да намерят решение по зададена тема, да направят презентация и да я представят пред публика.

Във втория етап през юни екипите били събрани за 3 дни, за да бъдат запознати с технологията на изработване на бизнес план чрез интерактивни игри и общуване с екипите на другите участници. Тренирали как да промотират намеренията си чрез презентации пред всички останали. Следващият етап предвижда срещи с експерти, които според трите момичета могат да им помогнат в реализирането на идеята им. Имат предвид екипа на НУ „Христо Ботев” и двама преподаватели от Пловдивския университет.

Момичетата не отричат, че създаването на адаптиран учебник е сериозно начинание, за което трябва екип от професионалисти. Към момента са преценили, че за целта им е нужна сума от около 4000 лева. Бюджетът на проекта на Фабрика за идеи не включва такива пера за дейност. Организацията поема разноските само за срещите и обучения, които развиват капацитет.

Директорът: Трябва нещо черно на бяло

Трудно е да коментираме експертно идеята за адаптиран учебник за деца със СОП, аз лично не съм специалист по специална педагогика. От емоционална гледна точка сме готови да подкрепим момичетата, но това са сериозни неща, за които трябват експерти, коментира директорът на НУ „Христо Ботев” Иван Пенев. Той добави, че няма конкретна договореност за партньорство към момента и то може да бъде уредено само с писмени постъпки от страна на екипа.

Авторът на учебници доц. Румяна Танкова: По-добре да се направи превод на добър продукт

„Виждала съм няколко опита за адаптиран учебник за деца със СОП. Неуспешни. По принцип е хубаво да има такъв формат, защото представя знанието единно. Класно-урочната система, в която се учи отделно математика, отделно български език, след това рисуване, не е най-добрият подход. По удачен е интегрираният метод, по който една и съща тема се отработва през различни учебни дисциплини. Проблемът е, че е нужен много добре подготвен и стикован екип  - коментира доц. Румяна Танкова, декан на Педагогическия факултет в Пловдивския университет и съавтор на учебници за първокласници. Аз лично не бих се ангажирала. Това е много сериозно, нямам екип, макар моята сфера да е начален етап и деца билингви”.

Според доц. Танкова вместо да се създава нов учебник, по-удачно е да се преведат немски продукти, които са добри. Тя самата ползва такива, както и сайт „Специалните деца”. Намеренията и ентусиазмът са похвални, но това е огромна хапка и човек може да се задави, предупреди доц. Танкова. Тя препоръча на екипа да подготви 20 страници от учебното съдържание, което евентуално би влязло в такъв учебник - едва тогава може реално да се прецени целесъобразността.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?