Феновете на Ботев: Кмете, спри плащанията за Колежа
- 08:30, 24.01.2023
- 13:05, 24.01.2023
- 3160
- 12
Запалянковците искат извънредна сесия на местния парламент, на която общинските съветници да задължат градоначалника всичките 12 милиона лева от общинския заем да бъдат заделени за изграждане на козирката на стадиона
Феновете на Ботев, представени от Клуб на привържениците на Ботев Пловдив, Сдружение ПФК Ботев и Бултрас, поискаха от кмета Здравко Димитров да замрази плащанията по строителните дейности за стадион "Христо Ботев", докато не бъдат изчистени всички нередности. Според тях на Колежа се строи некачествено и на завишени цени, а някои от дейностите не се реализират според одобрения проект.
Изпълнител на стадиона е ДЗЗД „Колежа” с водещ партньор ПИМК - компания, която е в бранша съвсем отскоро, но през последните години изгражда огромни жилищни комплекси в Пловдив и
спечели поръчки от Общината на стойност близо 100 млн. лева.
На специална пресконференция в неделя запалянковците алармираха за поредица нередности и настояха кметът да разпоредите вътрешна проверка въз основа на изнесените факти и да обяви публично резултатите.
На срещата с медиите феновете поискаха и извънредна сесия на местния парламент, на която общинските съветници да задължат кмета 12-те милиона от общинския заем да бъдат заделени само за изграждане на козирката на Колежа. Те припомниха, че по време на сесията на ОбС на 23 юни миналата година бе разгледано предложение на кмета на Община Пловдив да бъде изтеглен кредит, необходим за изграждането на няколко спортни обекта на територията на града. „В хода на обсъждането г-н Здравко Димитров - кмет на община Пловдив, информира присъстващите в залата, че част от този кредит, а именно - 12 млн. лв., е необходима за финансиране на строителството на стадион „Христо Ботев", тъй като осигурената сума в размер на 25 млн. лв. е недостатъчна за цялостното изграждане на козирката за стадиона. Със свои изказвания г-н Здравко Димитров неколкократно увери общинските съветници, че ако одобрят заема, то предвидените за довършването на стадион „Христо Ботев” 12 млн. лв. ще бъдат изразходвани за цялостното завършване на козирката на стадиона”, написаха запалянковците в писмо до председателя на ОбС Александър Държиков и съветниците. Те припомнят, че една от причините мнозинството в местния парламент да подкрепи предложението на кмета и да одобри изтеглянето на кредита са личните уверения на кмета за това, че парите ще бъдат изразходени целево и по предназначение. Феновете обаче се съмняват, че това е така, и изразяват опасения, че 12-те милиона ще бъдат похарчени за други дейности на стадиона.
Според Закона за местното самоуправление и местната администрация обаче
Общинският съвет не може да разпорежда на кмета,
още повече когато става дума за организирането и контрола по изпълнението на обществени поръчки.
Основният проблем около Колежа е, че договорът с избрания изпълнител е подписан без осигурено финансиране за крайната стойност на проекта. Той е на стойност 53 млн., а с одобрената от правителството индексация заради инфлацията ще надхвърли 62 млн. лева. Към момента на подписването на договора с ДЗЗД „Колежа” обаче бяха осигурени едва 25 млн. лева, одобрени като целева субсидия от държавата по времето на кабинета „Борисов 3”.
"Строителството има своята логика и етапност и те не могат да бъдат нарушавани
Според обществената поръчка и подписания договор трябва да бъдат завършени всички дейности по първия етап, който включва окончателно завършване на секторите А и В (с трибуни, седалки, кабелизация, осветление и т.н.), вертикалната планировка (терен и всички прилежащи пространства), съблекални, съдийски стаи и т.н. Първият етап предвижда стадионът да бъде завършен до вариант, който да позволява там да се играят мачове от българското първенство. Не вярвам проектантът и избраният надзорник да разпишат нещо, което е в разрез с разписаната етапност в обществената поръчка”, коментира за „Марица” зам.-кметът по строителството Пламен Райчев. Той заяви, че всички искат Колежа да бъде завършен изцяло и с козирка, но за целта трябва да бъдат осигурени всички необходими средства, а такива засега няма. „Разбирам притесненията на феновете. Вярно е, че при строителството има определени дефекти. Те обаче са установени и ще бъдат отстранени от изпълнителя.
Пламен Райчев:
Задържали сме 10% от парите за извършени дейности
10% за вече изпълнени дейности са задържани, а освен това при подписването на договора строителят е внесъл съответната гаранция за целия гаранционен срок на обекта”, обясни Пламен Райчев. Самият той е притеснен, че около Колежа се генерира напрежение от самото начало на проекта, а напоследък то ескалира в опасни граници. Стигна се и до заплахи. „Не знам защо е цялата истерия. Всичко е на показ. Феновете имат непрекъснат достъп до строителната площадка и до документите, което личи от изнесените от тях факти, обстоятелства и снимков материал. Имат представители по време на работните срещи и пълна информация за случващото се”, каза още Райчев. Самият той е напът да напусне екипа, който работи по реализация на проекта, и вече е уведомил за желанието си кмета Здравко Димитров.
"Колежа или смърт!"
Пловдив осъмна с транспаранти срещу Зико и Илиян Филипов
Часове след сбирката под наслов "Лъжите за Колежа - протестна готовност" феновете на Ботев направиха ударна агитационна акция в подкрепа на дострояването на стадиона.
На пространствата около Колежа, на всички входно-изходни артерии и на мостовете и надлезите в града бяха закачени транспаранти с доста остри послания.
„Решили сме вече! Колежа или смърт!“, „Зико, Райчев, ФилипOFF - ОПГ“, „Зико, Райчев, Плейн - ОПГ“, „Колежа с козирка“ и няколко транспаранта с по-хард послания показват нагледно мнението на феновете на Ботев към всички, от които зависи дострояването на Колежа по проект - с цялостна козирка, за отпуснатите достатъчно средства за тази цел.
Строителят: Спрат ли парите, веднага се махам
Няма нищо вярно в това, че има завишени цени и големи пропуски в качеството при изграждането на стадион “Христо Ботев”, категоричен е строителят и собственик на фирма ПИМК Илиян Филипов. Той коментира и искането на феновете за спирането на парите.
"Няма проблем, ако Общината вземе това решение. Тогава тя ще изпадне в несъстоятелност по договора между нея като възложител и мен като изпълнител. Аз веднага ще прекратя контракта и ще се оттегля. Нека тогава търсят друг, който да направи Колежа", заяви Филипов. И призна, че за него това е най-добрият вариант.
"През последните две години всяка сутрин се събуждам и се псувам, че се наех да изградя стадиона. След помията, която се изсипа върху мен през последните два дни, мисля, че има заинтересовани хора Колежа да не стане", заяви Филипов. Той добави, че не е платил на свои подизпълнители заради некачествено строителство и ще го направи, когато го оправят.
На вниманието на институциите
10 притеснителни факта от строителството на стадион "Христо Ботев"
На пресконференция в неделя организираните фенове извадиха на показ множество смущаващи обстоятелства, свързани с обществената поръчка за довършване на строителството на стадион "Христо Ботев". Според тях има поне 10 притеснителни факта, от които трябва да се заинтересуват институциите, които съществуват, за да осигуряват контрол при изразходването на обществените средства и да следят за спазването на законите в Република България.
След входиране на четири писма по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) Община Пловдив, в нарушение на закона, e предоставила само част от поисканите й документи, се казва в позиция на феновете на Ботев.
Ето какво в строителството и администрирането на проекта смущава запалянковците:
1. Така и не ни бяха предоставени заменителните таблици и заповеди, на базата на които са били изготвяни и подписвани всички актове до момента, документите за доказване на необходимостта от извършване на нови и допълнителни строително-монтажни работи (СМР), както и новите количествено-стойностни сметки (КСС), предложени от строителя, придружени от съответния анализ на цените от страна на възложителя.
2. Съгласно с представените ни частични документи се вижда, че към 15.10.2022 г. са „изпълнени качествено“ и актувани СМР на стойност 22 420 570 лв. с ДДС. При прегледа на представените ни документи забелязахме следните смущаващи неща:
3. По заповед на проектанта от 31.03.2021 г. (записана, но непредставена, класът на бетона за някои строителни елементи е увеличен от клас B25 (C20/25) на клас B37 (C30/37). Изпълнителят актува разликата в класа на бетона на цена от 44,30 лв./m3 без ДДС при пазарна такава в размер на 5-10 лв./m3 без ДДС (моля, виж приложените оферти от местен бетоновъзел).
Актувано е, както следва:
- Акт №4 - 730,47 m3 на стойност 32 359,82 лв. без ДДС.
- Акт №5 - 900, 67 m3 на стойност 39 899,69 лв. без ДДС.
- Акт №6 - 320,45 m3 на стойност 14 195,95 лв. без ДДС.
- Акт №7 - 68,3 m3 на стойност 3025,69 лв. без ДДС.
- Акт №8 - 424,32 m3 на стойност 18 797,38 лв. без ДДС.
- Акт №9 - 532,47 m3 на стойност 23 588,42 лв. без ДДС.
- Акт №10 - 526,34 m3 на стойност 23 316,86 лв. без ДДС.
- Акт №11 - 474,67 m3 на стойност 21 027,9 лв. без ДДС.
- Акт №12 - 396,95 m3 на стойност 17 584,89 лв. без ДДС.
- Акт №13 - 1047,84 m3 на стойност 46 419,31 лв. без ДДС.
- Акт № 14 - 142,03 m3 на стойност 6291, 94 лв. без ДДС.
- Акт № 15 - 316,50 m3 на стойност 14 020,96 лв. без ДДС.
Общоактуваната разлика в класа на бетона е 5881 m3 на стойност 260 528,74 лв. без ДДС.
4. Надактувана е 229 тона армировка В500 на Сектор А на обща стойност 493 038 лв. без ДДС. По принцип е невъзможно да е налице толкова голямо разминаване между количеството в одобрените КСС по обществената поръчка (800 тона) и общото актувано количеството (1029 тона). Обикновените разминавания/превишения на количествата са в порядъка на 3-5% от общото количество, а в настоящия случай разминаването/превишението е над 25%.
Актувано е, както следва:
- Акт №11 - 187 kg
- Акт №13 - 59 573,17 kg
- Акт №14 - 29 541,07 kg
- Акт №15 - 140 018,61 kg
Общо - 229 319,85 kg на стойност 493 038 лв. без ДДС.
5. Надактуван е 177,8 m3 бетон за плоча на кота +4,42 на Сектор А на обща стойност 24 059 лв. без ДДС.
6. Актуван е монтаж на полиетиленови седалки (цялото количество за всички сектори) и доставка на анкери за седалки (частично), на обща стойност 910 344 лв. без ДДС.
В един от актовете монтажът на седалките и анкерите е приспаднат частично за сметка на допълнителни количества и нови СМР. Приспадането е на стойност 174 548 лв. без ДДС, като е записано, че има заменителна таблица, но такава не е приложена към него и не е представена вероятно защото не е изготвена.
Актувано е, както следва:
- Акт №17 - сектор А - 4084 бр. седалки за 175 816,20 лв. и 12 252 бр. анкери за 37 736,16 лв. (позициите са със *, от тях се приспадат допълнителни количества СМР, но липсва заменителна таблица)
- Акт №17 - сектор В - 485,64 бр. седалки за 20 906,60 лв.
- Акт №18 - сектор Г - 4084 бр. седалки за 175 816,20 лв. и 12 252 бр. анкери за 8010,93 лв. (позициите са със *, но липсва заменителна таблица)
- Акт №20 - сектор В - 1 242,09 бр. седалки за 53 471,97 лв.
- Акт №21 - сектор В - 3216,27 бр. седалки за 138 460,42 лв. и 18 832 бр. анкери за 45 682,56 лв.
- Акт № 21 - сектор Б - 4866 бр. седалки за 209 481,30 лв. и 14 598 бр. анкери за 44 961,84 лв.
Актуваната и неприспадната стойност възлиза на 735 796 лв. без ДДС.
Монтажът на седалките на стадиона е предмет на отделна обществена поръчка.
7. В Акт №22 е актувана метална конструкция за козирка и фасада на сектор А, общо 466 тона, на обща стойност 1 429 696,20 лв. без ДДС.
По окончателен проект общото количество на стоманата за металната конструкция за козирка и фасада на сектор А е 415 тона - надактувани са над 51 тона стомана, и то при положение че строител и възложител твърдят, че отпуснатите им пари не достигат за изграждане на цялата метална конструкция за козирка на сектора и за каквото и да е било изграждане на металната конструкция за фасадата на сектора.
Актувано е, както следва:
- Стомана S235JR - 70 тона на стойност 289 216,20 лв. без ДДС.
- Изработка метална конструкция от стомана S355J2 - 396 тона на стойност 1 140 480 лв. без ДДС. Обща стойност за сектор А е 1 429 696,20 лв. без ДДС.
8. В Акт №22 е актувана метална конструкция за козирка и фасада на сектор В общо 188,55 тона на обща стойност 559 452,30 лв. без ДДС. По окончателен проект общото количество на стоманата за металната конструкция за козирка и фасада на сектор В е 196 тона - актуваното количество е близо 8 тона по-малко от проектното количество. И тук строител и възложител предвиждат частично изграждане на козирка и фасада.
Актувано е, както следва:
- Изработка метална конструкция от горещообработени профили стомана S355J2
- 106,79 тона на стойност 342 796,38 лв. без ДДС.
- Изработка метална конструкция от студеноформувани профили стомана S355J2
- 81,76 тона на стойност 216 655,92 лв. без ДДС.
Обща стойност за сектор В е 559 452,30 лв. без ДДС.
9. Общата стойност на актуваното по част „Стоманена конструкция“, която част всъщност включва изработката и монтажа на козирката и фасадата на стадиона, е в приблизителен размер на 2 530 757 лв. без ДДС. В тази сума са включени освен изработката на метална конструкция за козирка и фасада на сектори А и В, описани по-горе, боядисването на тази конструкция, анкерни устройства и закладни части за нея, проекти КМД и други.
Прави впечатление, че се появяват нови видове СМР със значително завишени цени спрямо пазарните, без за тях да са приложени анализи.
10. Актувано е Пробиване на отвори с боркорона Ф160 на цена 219,65 лв./бр. при положение че в КСС по обществената поръчка съществува позиция №2977 Пробиване на отвор с размер 20/20 cm (по-голямо от Ф200) в бетонна стена с дебелина 25 cm на стойност 27,14 лв./бр.
Актувано е, както следва:
- Акт №4 - 67 бр.
- Акт №5 - 12 бр.
- Акт №7 - 60 бр.
Общо 139 бр. на стойност 30 531,35 лв. без ДДС.
Актувани са Изработка и монтаж на междинни стъпала на цена 166,65 лв./бр. Актувано е, както следва:
- Акт 4 - 149 бр. на Сектор В
- Акт 5 - 234 бр. на Сектор В
- Акт 6 - 229 бр. на Сектор Б
Общо 612 бр. на стойност 101 989,80 лв. без ДДС.
В много от актовете се забелязва подмяната на СМР, налични в КСС по ОП, с подобни на тях, но с променени наименования и значително завишени цени спрямо пазарните, без за тях да са приложени ценови анализи.
Основно такива има в СМР за закладни части, изпитването им, анкерни устройства, геодезически заснемания, обработки на фуги и още много други.
Доста смущаващ факт е, че цените на някои материали и труд, които е актувал строителят на стадион „Локомотив“, са в пъти по-ниски от цените на същите материали и труд, на които актува строителят на стадион „Христо Ботев“.
Най-фрапиращо е, че цената, на която се актува по-ниският клас бетон С20/25 на стадион „Христо Ботев“, е с около 10% по-висока от цената, на която се актува по-високият клас бетон С30/37 на стадион „Локомотив“.
Заб.: Данните са от проектно-сметната документация и актовете за изпълнени СМР.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни











