64

Босовете на Челси искат да увеличат приходите до 1 милиард лири. Възможно ли е?

Преди няколко месеца имаше събитие на Bloomberg Invest, в което участва един от членовете на борда на директорите на Челси - Хосе Фелисиано. Той каза, че плановете на новите собственици са да удвоят печалбата на клуба. Боули и компания искат да достигнат границата от 1 милиард паунда.

„Смятаме, че имаме чудесна възможност да удвоим печалбите си, каза Фелисиано. - Вярваме, че разполагаме с един от най-добрите медийни и спортни ресурси в света, който можем да увеличим до милиард паунда.“ 

За по-добро разбиране на ситуацията: само Барселона успя да пробие с ниво на печалба от 1 милиард долара (894 милиона паунда). Вярно, това беше преди пандемията от коронавирус.

Миналите финансови отчети на Челси ​- последните през юни 2021 г., когато Абрамович все още беше собственик - записаха печалба от £435 милиона.

Големите разходи (почти половин милиард паунда през последните две години) също подсказват необходимостта от увеличаване на печалбите, в противен случай клубът може да се сблъска с проблеми по финансовия феърплей (FFP).

При Абрамович Челси се превърна в един от най-големите футболни клубове - лондончани неизменно попадат в топ 10 на Football Money League, създадена от консултантската компания Deloitte. Възможен ли е обаче скокът в печалбите, за който говори Фелисиано?

Спортното издание "The Athletic​" разговаря с футболния финансов експерт Кийрън Магуайър, за да отговори на редица въпроси по темата. И ние подредихме основното.

Възможно ли е да се постигне печалба от един милиард лири?

За да отговорим на този въпрос, трябва да анализираме три традиционни форми на печалба: билети за мачове, телевизионни права и печалба от търговски договори.

Печалбата от билети за мач може да се увеличи само ако Челси увеличи размера на "Стамфорд Бридж" или се премести на по-голям стадион. Това ще бъде много скъпа инвестиция, тъй като леко увеличение на капацитета няма да може да повлияе значително на рентабилността. Да кажем, че ако броят на местата на "Стамфорд Бридж" се увеличи до 50 000 (в момента 42 000), тогава продажбите на билети ще се увеличат с около £20 милиона. Това очевидно няма да помогне за постигане на целите, преследвани от собствениците.

Показаните сделки се обработват от Висшата лига​ и УЕФА. Тези споразумения имат конкретен таван: Висшата лига имаше сделка за £5 млрд. със Sky Sports, BT Sport и Amazon за показване на 200 мача между 2019 и 2022 г. Това лято ръководството на шампионата подписа ново споразумение до 2025 г. за същата сума. 

От търговска гледна точка Челси е в много конкурентна среда: лондончани нямат нищо, което Реал Мадрид, Барселона, Байерн или Манчестър Юнайтед не могат да предложат. 

Какво може да направи Челси в този случай?

Те биха могли да предложат на хората да плащат, за да гледат индивидуален мач у дома. И те също биха могли да излъчват тези мачове с ефекта на присъствие на живо от "Стамфорд Бридж". 

Това е като гледане на телевизия, но много по-интерактивно: 3D прожекции на футболисти ще се втурват около терена, всичко ще изглежда много реално. ABBA имаше нещо подобно на виртуалния концерт на Voyage през 70-те години.

За разлика от NFL и NBA, футболът вече има значителна глобална аудитория, която е готова да плаща за съдържание. Ако правите билети за 40-50 паунда и можете да продадете около 500 000 билета по целия свят, тогава можете да говорите за печалби в реда, който консорциумът на Челси иска да види.

Какво още могат да предложат новите собственици? Челси е най-добрият клуб през последните шест или седем години по отношение на продажби на играчи и генериране на печалба чрез трансфери. Това е практика, която новото ръководство може да проучи, но това не са парите, които обикновено се появяват в печалбите. Цената им е отделна. 

Би било възможно да се увеличи доходността на мача. Но това е изпълнено с гнева на феновете. В един идеален свят би било възможно да се намали броят на сезонните билети до, да речем, 5000 броя, а останалите билети да се пуснат за обща продажба с класификация на важността на мачовете: например, ако играят срещу Ливърпул или Манчестър Сити, тогава това е една цена, а ако срещу Борнемут или Нотингам - друга. Но за да направите това, трябва да се отървете от 20 000 притежатели на сезонни билети.

Какво ще кажете за продажбата на правата върху името на стадиона?

Тотнъм обмисля оферти от £20-25 милиона на сезон (и вече са говорили с Google за това), но това е нов стадион, чието име все още не е утвърдено сред феновете. Ако Челси остане на "Стамфорд Бридж", дори след смяната на името ​клубът ще остане в съзнанието на феновете със "Стамфорд Бридж" .

Следователно тази опция няма да има същата стойност за потенциалните инвеститори като Emirates или Etihad. Трудно е да получите добра цена за промяна на името на стар стадион. Инвеститорите са по-склонни да инвестират в имена на нови арени. 

Може ли Челси да увеличи приходите си от спонсорство?

Манчестър Юнайтед е златният стандарт в това отношение. Освен традиционните спонсорски договори, като поставяне на тениски, те имат официални партньори в бизнеса с продажба на кафе, възглавници, матраци.

Ако такова сътрудничество носи около милион паунда годишно, тогава това може да се счита за успешен договор. Ще са необходими значителен брой такива спонсорски сделки, за да достигнат милиард, но разбира се, всяко ново спонсорство подкопава важността на марката и нейната привлекателност. Ако Челси имаше, да речем, 400 партньора, тогава всички щяха да се объркат кой кой е. Трябва да внимавате и да избягвате подобна „самопродажба“.

Може би има малко място за мърдане по отношение на правата за излъчване? 

Големите клубове с радост биха взели правата да показват мачовете си от Висшата лига и да ги продават директно на своите фенове. Би било много изгодно за клуб като Челси. Но за да постигнете това, трябва да получите 14 гласа от Лигата (всеки от 20-те клуба във Висшата лига има право на един глас на сезон).​ Суперлигата се превърна в повод за допълнителни притеснения сред малките клубове. Как можете сега да очаквате от тях всъщност да се съгласят да се разделят с по-голямата част от доходите си?

Гледането на победи на Челси всяка седмица също ще омръзне на публиката доста бързо. Няма да можете да повишите интереса към турнира, докато няма състезание.

Какъв извод можем да направим? Може ли Челси да увеличи приходите си?

Определено. Могат ли да преминат границата от един милиард лири? В такъв случай трябва да имат нещо готово.

В традиционния смисъл на въпроса те едва ли ще успеят. Но футболът може да се промени драстично за пет години, особено що се отнася до потреблението му като съдържание. Собствениците на Челси дойдоха във футбола с много идеи -ще бъде интересно какво и как могат да реализират. 

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 2 оценки
5/5 от 2 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Ще имаме ли редовно правителство или пак отиваме на предсрочни избори?