Да гледаш мач на стадиона все едно си в креслото си

"Умните" арени се грижат за всичко - от паркирането, през храненето, до повторения на спортните моменти в мача на телефона ви

автор: Юлиян АНГЕЛОВ

Колко често ходите на стадиона? За някои това е преживяване преди всичко с опашки, чакане, блъскане, за други - задължителна част от програмата им за уикенда. В България първите усещания са повече, но скоро всичко може да се промени - благодарение на технологията smart-стадион. Не е лошо хората, милеещи за Локомотив и Ботев да прочетат внимателно тези редове и да видят какво могат да използват. Защото проблемът със стадионите и при двата пловдивски тима е толкова наболял, колкото и липсата на класни играчи в тях.

Най-умният стадион
Levi’s Stadium е построен в Калифорния през 2014 година, тава е домашната арена на тима от Националната футболна лига Сан Франциско 49.

Между мачовете от NFL стадионът приема състезания по рестлинг, концерти на Beyonce, мачове от световни клубни първенства по футбол, даже и хокейни двубои. Но на първо място този стадион приема фенове и обезпечава максимален комфорт за посетителите.

Levi’s Stadium е известен като най-технологичния стадион в света. Ето защо.

Мощен Wi-Fi 10 терабайта

Толкова са били предадени по wi-fi мрежата на Levi’s Stadium по време на миналогодишния финал от Super Bowl. За сравнение 10 терабайта - това са почти 6000 часа видео в HD качество.

Данните на NFL
Стадионът буквално е натъпкан с оптични влакна, антени и wi-fi рутери, които са през всеки 100 места и обезпечават всички 70 000 присъстващи с незабиващ и постоянен интернет.

Wi-fi рутер
Стадионът в Калифорния беше един от първите с интернет инфраструктура. Към днешна дата подобна технология в една или друга степен имат вече 29 стадиона в Щатите. На клубовете много бързо им стана ясно, че за феновете това е "must have" (б.а. трябва да го имам), а за тях самите е нова възможност да се увеличат доходите от мачовете и посещаемостта.

Мобилно обслужване
С мобилния интернет се появи и e-commerce. В приложение на стадиона или отбора можеш да си купиш храна, напитки, а може и да доплатиш за билет и да се придвижиш по-напред на свободно място, за да виждаш терена по-добре.

Приложението Levi’s Stadium обезпечава комфорт в течение на целия ден на мача - преди/по/след мача.
Преди мача можеш да поръчаш и да платиш храна от вкъщи, след това да си я вземеш от специални стойки. Никакви опашки, плащане кеш и други традиционни неудобства по стадионите. А при пътуването към стадиона приложението ще ви подскаже къде е най-добре да паркирате, за да не ходите много пеш до сектора ви.

На самия стадион можете да правите абсолютно всичко, без да ставате от местата си - да поръчвате храна (носят ви я направо в креслото), да погледаш повторение на спорен момент от мача (в това число и лицата на играчите) или каквато си искате статистика или даже да транслирате двубоя в социалните мрежи. Е, май до тоалетна ще трябва сами да ходите. Макар, че и в това положение приложението няма да ви изостави - ще ви предложи най-прекия път.

Маяци.
Цялата навигация по стадиона е реализирана от специални beacon-маяци, които са поставени в различни ъгли на стадиона. Тези маяци обезпечават всички удобства за феновете при преместване (навигатор, подсказка), но главно - помагат на клуба да разбере по-добре поведението на посетителите: как те се местят по стадиона, на какво повече отделят време, а на какво по-малко. Използването на такива данни води до различни цели: от оптимизация на работата на сервиза по стадиона до персонален маркетинг.

Ерата "Big Data"
На много стадиони, в това число и на Levi’s Stadium, внедряват цели CRM-системи, които събират на едно място информацията за всеки фен от различни канали: като започнеш от "лайк" бутон във Фейсбук, покупка на билети или посещение на хранителните сектори на стадиона.

В резултат клубът практически знае всичко, което му е нужно, за своята аудитория и може да използва за привличане на фенове и увеличаване на продажбите.

Съгласете се, да получите пуш-съобщение на телефона си с купон за покупка на любимия ви хот-дог, намиращ се на метри от вас, все пак е по-приятно, отколкото да гледате това на целия екран при пускане на приложението.

Слънчеви батерии
Част от изразходваната енергия на Levi’s Stadium се покрива за сметка на слънчевите батерии, които са органично вплетени в архитектурата на стадиона - батериите са установени във вид на покриви на "зелените" тераси.

Защо е нужноТакива нововъведения са направени не само заради технологията. ESPN регулярно провежда анкети, по резултатите на които всяка година все повече хора предпочитат да гледат мача у дома по телевизора с комфортен достъп до интернет.

Данните на ESPNСега "умните" стадиони конкурират тв транслациите напълно успешно, като предоставят всичко нужно на запалянкото за комфортно гледане на мача.

Иска ми се да вярвам, че с увеличението на персонализацията и внедряването на изкуствения интелект за хората ще има повече поводи да отиват на стадиона.

Стойност на строителствотоСтроителството на smart-стадиони изисква големи инвестиции. По-често проектите се реализират в съвместно партньорство между държавните институции и частни търговски дружества. В случая на Levi’s Stadium решението за построяването е прието от градския парламент на Санта Клара. Парите за проекта практически напълно са били взети от банки и NFL (Футболната лига има специални фондове за подобни проекти). Ето и малко цифри около най-технологичния стадион в света:

Levi’s Stadium: стойност - 1.3 милиарда долара, вместимост 68 500 (нарастваща до 75 000). Средна посещаемост за последните два сезона - 69 732. За сведение ето и статистиката на Vodafone Arenа (новият стадион на Бешикташ): стойност 80 милиона долара, вместимост - 41 903, средна посещаемост - 23 312.

Катар 2022

Световното по футбол в Катар ще се различава абсолютно от предишните. Даже само за това, че ще се проведе през ноември-декември, а не през лятото.

Мондиал 22 ще е първият международен турнир, мачовете, на който ще се проведат на"умни" стадиони, а главната им особеност - система от климатици за охлаждане.

Лятото в Катар е горещо, температурите се държат в диапазона от 35 до 50 градуса. Затова първоначално организаторите обявиха, че всички стадиони ще са с климатици, което поддържат ниво 25-27 градуса.

Уникалността на тази система е в това, че охлаждането на въздуха ще стане за сметка на слънцето. Стадионът ще бъде осеян със слънчеви батерии.

Впоследствие обаче Мондиал 22 бе преместен през зимата, за да не се създават екстремални условия за футболистите и феновете. Но системите остават и ще заработят на първенството.

Катар ще е първата страна, чиито стадиони ще имат мощна технологична инфраструктура. Сега единственият "умен" футболен стадион е Vodafone Arena в Истанбул, където играе мачовете си местният Бешикташ.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Допринася ли Гребната за добро качество на живот и активен отдих в Пловдив?