Подай сигнал

Софтуерът на тол системата с пълна информация на превозвачите за всеки курс

Собствениците на камиони и автобуси ще знаят подробности за маршрута, спиранията и скоростта на превозното средство от потеглянето до крайната точка

Интервю

от СТАНИМИР КРОНЕВ 903 прегледа 0

"Интелигентни Трафик Системи" АД е компанията, която обслужва системата за електронни винетки, а съвместно с АПИ подготвя и въвеждането на новата тол система у нас. Изпълнителен директор и мажоритарен собственик на компанията е Станислава Арнаудова. С нея разговаряме за това как ще работи новата система, какво се очаква от нововъведенията и предизвикателствата при интегрирането на системата. Компанията успя да разработи успешно електронните винетки за леките автомобили и сега планира да направи същото с таксите от превозвачите.

- Госпожо Арнаудова, на какъв етап е работата по интегрирането на тол системата за пътническите и товарните автомобили над 3,5 тона?

- Миналата седмица се появи противоречива информация по въпроса, затова е добре първо да внесем няколко важни разяснения, касаещи нашата компания и дейността <210>. Представянето на самата система и нейната функционалност от нашата компания нямат нищо общо с АПИ и тестовете, които те правят на тол системата. "Интелигентни Трафик Системи" АД е национален доставчик на услуги и официален партньор на Агенцията в проекта за електронните винетки и новите тол такси. Нашата компания създаде бизнес продукта, представи и описа подробно неговата характеристика, като сега целим да запознаем обществото с неговата функционалност и начините за събиране на сумите, предвидени в тол системата.

- А какво се случва със самата тол система и работата, касаеща интегрирането й в реална среда?

- Това всъщност е работа на АПИ и аз не мога да коментирам на какъв етап са те в реалното прилагане на новата система. Основните въпроси, касаещи толинга, са от компетенцията на Агенцията. В АПИ решават кои пътища ще обхване тол мрежата и какви ще бъдат цените. Ние не отговаряме за това.

- Разкажете ни повече за самия продукт, който ще се ползва за събиране на пътните такси в страната. Къде се използват подобни системи и какви са отзивите от тях?

Българската държава е избрала едно от най-модерните технологични решения за имплементация на тол отчитането

Системата отговаря на всички най-нови технологии и е от типа "free flow" (свободно преминаване), което значи дистанционно отчитане и засичане, без бариери, гишета и междинни спирания. Това помага за регулирането на трафика, както и за избягването на задръстванията по ключовите точки на пътната мрежа в страната. Всичко това дава и екологичен ефект заради ограничения престой на тежкотоварните МПС-та от новата система. Всички възможни процеси са автоматизирани и човешкият фактор е сведен основно до обслужване на системата и мониторинг върху работата <210>. Така че може да кажем, че България е избрала най-доброто на пазара, що се отнася до тол отчитането.

- Вие като компания също предвиждате тестове на новия продукт, отделни от тези на АПИ. Какво очаквате от тях?

- Следващия месец ще започнат нашите вътрешни проверки, като едва след тях предстоят и тестовете с АПИ. Те ще имат за цел да докажат коректността на тестовите данни, които ще получим. Предвидени са точно определени процедури, които да следваме до момента, в който тол системата ще заработи реално на територията на България.

- Голяма част от логистичен сектор - от собствениците на транспортни фирми до самите шофьори, сякаш все още не разбират напълно как ще работи тол системата и какво ще се очаква от тях. Как ще става целият процес по таксуване и последващият контрол?

- Най-важното е да отбележим, че решението за толинг таксуване е нещо, с което браншът вече отдавна е свикнал. В цяла Европа това е начинът за таксуване на тежкотоварните автомобили. Смятам, че няма да има неизвестни, тъй като системата, която ще ползваме, прилича до голяма степен на тази в Германия, Белгия, Франция и Испания. Технологията за отчитане е базирана на GNSS (глобална ​навигационна ​сателитна ​система) позициониране.

Системата ще извършва електронно таксуване на база изминато разстояние,

а не както беше досега - единствено на база винетна такса за определен период от време. Самото таксуване ще се случва по два начина. Първият, подходящ за превозвачите, пътуващи по-често по републиканската пътна мрежа, ще е чрез специално монтирано бордово устройство. Вторият вариант е чрез маршрутна карта, която е по-подходяща за използване от рядко преминаващите през българска територия.

- Кой ще поддържа самата система и кой ще решава евентуални проблеми, възникнали по време на работата на толинг таксуването?

- Нашата система и тази на АПИ са два независими и отделни продукта, които са разделени в своята поддръжка и експлоатация, но функционират в една цялост. Всяка една от тях е сложен софтуерен продукт, който работи с огромни обеми от информация в реално време и изискват сериозна поддръжка 24 часа в денонощието. Конкретно за нашата система към момента мога да кажа, че екипите ни ще работят също толкова усилено по толинга, както работим и върху уебсайта за електронната форма за продажба на винетки. Нашият екип наброява над 50 специалисти, които постоянно работят по усъвършенстването на системите ни. Основна цел е да направим платформите за онлайн продажби максимално достъпни. Зад това, което ще видят потребителите под формата на един уебсайт, стои сериозен софтуер, хардуер и най-вече поддръжка и постоянен мониторинг. Екипът, който ще се грижи тол системата да функционира без проблеми, ще бъде около 100 души. Избраният софтуер има няколко нива на защита и прилича много на този, използван от банките. Нашата компания работи в посока да елиминираме всички възможни грешки, защото в случая говорим за едни огромни парични суми, които трябва да стигнат до държавата.

- Разкажете повече за двата вида отчитане на толинга. Вече споменахте бордовото устройство. С какво то ще промени задълженията на шофьорите на камиони и автобуси?

- Бордовото устройство е най-лесният начин за отчитане на толинга

Представлява малка система, която се монтира и свързва към бордовия компютър на пътното транспортно средство и в реално време предава данни и информация. Най-важното е, че бордовото устройство предлага двустранна комуникация. От една страна, ще дава информация на контролния център, а от друга, ще може да известява шофьора в кабината, както и диспечерите на съответния превозвач за статуса на всяко превозно средство. Устройството е със статут на банкова карта и има всички защити срещу хардуерна или софтуерна манипулация. То е сертифицирано и представлява един вид платежно средство. С него ще се определя таксата, която ще бъде дължима. Клиентът дава данните на камиона, в който ще бъде монтирано - регистрационен номер, номер на рама, брой оси, тегло и екологичен клас. Тези данни се залагат в паметта на устройството и то се асоциира само с това МПС. Системата няма да позволи включването на устройството в друг камион и ще засече грешката. Когато превозното средство потегли, започва и изпращането на данни, които се калкулират, така се изчислява дължимата такса. Информацията, която ще се получава, е в огромен обем - маршрут, скорост, междинни спирки или почивки, кога се товари или разтоварва.

- Да разбираме, че системата ще даде възможност на самите превозвачи за още по-добър мониторинг върху техните транспортни средства?

- Разбира се. Но подобно устройство подлежи на редица сертификации - на световно, европейско и дори банково ниво. За това идеята му е да се ограничи до нуждите на толинга, тъй като съвременните бордови компютри на камионите предлагат достатъчно възможности за контрол. Най-важното е това устройство да покрива параметрите, поставени от държавата. А те са в доста високи граници.

От нас се иска да гарантираме 99,6% коректност при обработването и предаването на данни за таксуване

Това значи, че отклоненията, които са възможни при толинг системата, която ще ползваме, ще бъдат практически нулеви. Подобен коефициент на отклонение дават само доставчици като Амазон и Майкрософт.

- Разбрахме, че крайните цени ще се определят от АПИ. Но какви ще са възможностите за плащане към новата тол система, предвидени за мениджърите и собствениците на логистични компании?

- Ще има възможности както за предплатена услуга, така и за крайно плащане след завършване на определения курс. Системата е изключително гъвкава и дава редица опции, сред които и разделяне на превозните средства според избрана от превозвача категория в различни договори за по-лесна вътрешна отчетност във фирмите. Възможно е да се сложи лимит за определено превозно средство. Абсолютно пълна информация ще бъде предоставяна на собствениците, както и максимално гъвкава система за плащане.