Подай сигнал

Случаят Своге - как чиновникът ни убива

Коментари

от Руси Чернев 1936 прегледа 0

Бранислав Нушич пръв пусна крилатата фраза, че политик и муха се убиват най-лесно с вестник. После Буров добави в списъка на жертвите и банките. Днес вестниците не са това, което бяха. Политиците се убиват един друг с компромати (независимо през кой канал за манипулация на масите ги пускат), всички заедно убиват банките, а мухите вече никой не се занимава да ги трепе. У нас те не се размножават в досадни количества от момента, в който политиците и бюрократите с общи усилия убиха българското село. Както се казва - няма свинеферми, няма проблем с мухите! Затова пък с последователността на китайската капка продължаваме да се изтребваме като нация. Както бе потвърдено от данните на Световната здравна организация, най-много мрем от лошите болести на новото време - на дихателните пътища и сърдечносъдовата система. А

ако ракът или инсултът ни подминат, си намираме майстора на пътя!

Има обаче едно нещо, което убива повече от болестите и катастрофите. И това е чиновникът. Всъщност той стои зад повечето човешки трагедии. Тези дни стана ясно, че основна причина за фаталния инцидент с автобус край Своге, отнел живота на 20 души, е лошо изпълненият ремонт на пътя, при който е вложен некачествен асфалт без необходимото сцепление. До подобен извод вероятно ще се стигне при задълбочени разследвания и на други тежки катастрофи у нас. Следващите най-чести причини за смъртта по шосетата са лошото техническо състояние на автомобилния парк и поведението на шофьорите. Така в анализа на българската война по пътищата като първи заподозрени за проблемите изплуват фирмите от частния сектор - актуалната „Трейс", която положи асфалта без сцепление до Своге, автосервизите, които провеждат формално техническите прегледи на колите, и автошколите, които обучават шофьорите.

Ако се разровим по-дълбоко в проблема обаче, ще открием, че кучето е заровено другаде. За целта - да прегледаме отново фактите от случая Своге. От „Трейс" наистина са сгафили, заради което

служители на фирмата ще бъдат изправени пред съда.

Дали обаче заклеймяването на компанията и наказанията за нейните инженери и мениджъри ще решат проблема? Не! Защото след отстраняването на „Трейс"в обществените поръчки за пътно строителство и ремонти ще цъфнат „Крейс"или „Фейс". В тях ще работят същите инженери и мениджъри, асфалтът ще идва от същата база и ще получава сертификатите за годност на материалите от същата лаборатория. Тя пък си има лиценз от същите държавни чиновници. След завършването на ремонтите по новите поръчки пак държавни чиновници ще приемат положителните доклади от надзора и ще издават актовете за въвеждане в експлоатация на съответните обекти. В едно друго ведомство пък други чиновниците ще избират следващите изпълнители. Ще им поставят толкова неизпълними условия за срокове и цени (ставащи непостижими заради задължителните проценти в полза на важен човек от учреждението възложител), че и най-добронамерените компании ще бъдат принудени да пестят от качеството и количеството на вложените материали и от заплатите на работниците, за да постигнат поставените условия (с всички екстри). За да им минат обектите,

новите изпълнители ще си създадат платени лобита в лабораторията, която издава сертификатите,

ще намерят свои хора в надзора, а после и в приемателната комисия в АПИ, МРРБ или съответната община. А там навсякъде властва чиновникът. Над него е само партията майка и Бог. Той обаче отдавна се е еманципирал и чува много по-добре шума на парите, отколкото партийната повеля и божите заповеди. Когато натрупа достатъчно екстри, сам става политик и често се мисли за бог. Вече може да кадрува и назначава нови и нови чиновници, за да се върти колелото на бюрократичната воденица. Затова на камък удрят всички опити на българските управляващи да стартират прословутата административна реформа. Вместо да намалява, армията от чиновници непрекъснато се множи и става най-голямата сила в държавата (предизборна и следизборна). И докато по света бюрокрацията убива само демокрацията, жертвите на българския чиновник са от плът и кръв като онези, загубили живота си в пропастта на Искърското дефиле.

Надежда, че порочният кръг може да бъде разкъсан, ще има само ако на подсъдимата скамейка в процеса за ужасната катастрофа край Своге седнат и чиновниците, дали лиценз на лабораторията с фалшивите сертификати за качество на асфалта, и онези от АПИ, пуснали движението по зле ремонтирания от "Трейс" път.

Коментари


Исках да сваля 1-2 килограма, но в крайна сметка изчезнаха почти 7. Нямах нужда от толкова много, но това изобщо не зависеше от мен - независимо дали ядох или не, все пак отслабвах. Сега се опитвам да напълнея. https://bit.ly/2KrFJA9

Най-хубавия и точен анализ, който съм чела.