Подай сигнал

Скелет на къща плаши съседите в центъра

Пета година няма кой да разчисти руините в общинския имот на ул. "Елиезер Калев"

Пловдив през годините

от Росен Саръмов 2750 прегледа 0


Скелет на къща, рухнала преди 5 години, плаши хората, живеещи на ул. "Елиезер Калев" в идеалния център на Пловдив. Историята на имота е изключително заплетена. Свързана е с един от легендарните пловдивчани - инж. Христо Недев - Икара.

Във времената, когато народът си купуваше дънки от корекома с връзки, Икара създаде български автомобил за състезанията от Формула Easter. За онова време това си беше Ф1 на соца. Легендарната кола, боядисана в оранжево и черно, бе с двигател от ВАЗ 21011/1300 и шаси от „Вартбург”. Корпусът - от стъклопласт. Икара го сглоби в една малка работилница на ул. „Волга”.

Прякора пък му лепнали колегите, след като Ицо направи „Летяща чиния” - машина на принципа на возилата с въздушна възглавница - този път с двигател от „Вартбург”.

Христо Недев загина в средата на 80-те години след полет с делтапланер над Сопот. Къщата му на ул. „Елиезер Калев” го надживя, но сега е напът да бъде повлечена от съседната рухнала постройка.

Домът на Икара е изграден върху една трета идеална част от стар еврейски имот. Парцелът е широк едва 20 стъпки, а самата къщата - малко повече от 3 метра. Дворът е разделен от "филибелийския меридиан” - общ е, като една част от плочките по пътечката са към едната къща, другата част - към съседната. Дели ги каналче.

Рухналата постройка е собственост на общината. Гледката тук е ужасяваща. Оцелял е само първият етаж, който е зидан от камъни. Останалото са купища стари тухли от някогашната фабрика на "Калпакчиеви", прогнили дъски и бурени. Все едно е 1943-та и току-що над Пловдив е минала американската авиация. Оградата също се е килнала опасно.

„Къщата грохна от старост, а от общината обясниха, че не им е до нея. Това е бил стар еврейски имот, но дядо ми е купил нашата част през 1922 г. Една жена от Израел идваше през годините. Казваше, че е наследничка на някогашните собственици - гледа, снима и си отиде”, разказва Владимир Вождиев, наследникът на Икара. Той е племенник на конструктора и лично е участвал в завършването на спортната му кола.

Старата еврейска къща, чийто стопанин е Община Пловдив, първо се килнала към тази на Икара. От общината им разрешили да я бутнат, ако стане опасна. Не казали, обаче, че няма да дойдат да разчистят. Докато съседите се чудили какво да правят, постройката се срутила от само себе си. И така е досега - мястото не е разчистено и прилича на бунище.

„Змии, слава богу, няма! Ако имаше, щях да ги видя и да ги различа - по образование съм биолог. Срещат се скорпиони, но те не са опасни. Пловдивските скорпиони са опасни само в коритото на река Марица - там от горещината се ускорява кръвообращението им и отровата в жилото става по-силна”, обяснява Владимир.

От общината му разрешили да използва дървения материал от развалините. „Затова си взех кюмбе за зимата”, казва домакинът.

„Къщата е общинска и е паднала преди няколко години при предишната администрация. Не е имало средства да се разчисти мястото и затова е оставена така”, обясни странния казус на пъпа на Пловдив кметът на „Централен” Георги Стаменов.

Рухналата къща, която според кадастралния план на града има площ 78 кв. м, е оставена до нивото на каменния етаж, защото е преценено, че така е безопасна. „Имаме планове за този имот. Понеже е много тесен, а не може да стане калкан към съседните имоти, на него не може да се издигне нищо масивно, ако трябва да се спазят отстоянията. Говорил съм с ОП „Паркове и градини” и едно разумно решение е там след време да се сложи един фургон за работниците. Така и кварталът ще стане много по-чист”, смята кметът Стаменов.

Легендата за Икара

В къщата на "Елиезер Калев" дълги години живеела майката на Икара - Ганка. Всички в района на стария Ортамезар я познавали и тъгували с нея за сина . Пионери в делтапланеризма разказват, че при полет над Сопот Икара е бил засмукан от вихър студен въздух, който го издигнал на 6 - 7 хил. метра височина. Планеристите наричат това явление ЦБ. Там температурата на въздуха достига -60 градуса. Тялото на Икара било намерено на връх Ботев. Легендарният пловдивчанин остави и син - Недю. Той почина на 42 години преди три месеца.

Конструкторът, който се превърна в легенда, се помни от всички, които навремето са работили в Станцията на младите техници и са имали някакви технически интереси.

В автофорумите още питат има ли някой снимка от легендарната му спортна кола. Един от участниците припомня, че тя е публикувана на корицата на съветското списание „Моделист - конструктор”.

Разказват се и спомени за нея:
„Автомобилът му беше върху шаси от вартбург и с купе от стъклопласт - колко съм стъргал върху него...
После направи летяща чиния. Стоеше в двора на Станцията на младите техници в Пловдив. Беше на въздушна възглавница, отново с двигател от вартбург.
Болидът му с нищо не покриваше изискванията за колите от формула Easter, но на външен вид бе също като тях. Легендарният болид завършил доста конфузно земния си път. Ицо го паркирал един ден под акацията на „Елиезер Калев” (тогава улицата се е казвала „Царева ливада”). Извила се пролетна буря и дървото рухнало върху чудото от стъклопласт.

Коментари