Подай сигнал

Сексуалното образование – проблем или манипулация?

Противници на Стратегията за детето роптаят, че покварява хлапетата с теми като мастурбация и еднополови връзки

Образование

от Елица Кандева 1715 прегледа 0

Разписаните и действащи практики в училище наблягат на здравна просвета, превенция на полови болести и СПИН

След като месеци наред буниха духовете с тезата, че Стратегията за детето ще доведе до отнемане на деца от семействата им, сега противниците на документа се фокусират върху нова тема - за сексуалното образование в училище, което според тях ще поквари децата още от ранна възраст. Темите, от които се опасяват обаче, нито са разписани в нормативните документи, нито са действаща практика в училищата.


В момента във Фейсбук тече мощна офанзива за набиране на последователи, включително и от пловдивската група „Не на Стратегията за детето”. Събират се подписи в документ с формулировката „Декларация за отказ от международните стандарти за сексуално обучение, против овластяването на неправителствените организации и приватизацията на социалния сектор, както и за независимост в работата на МОН”.


Активистите плашат родителите, като ги уверяват, че у нас се въвеждат стандарти за задължително сексуално образование и в обучението си по тях още преди четвъртата си година хлапетата ще знаят какво е мастурбация, а до 6-годишна възраст ще им бъдат разяснени и еднополовите връзки.


Постовете са придружени с видео, в което хора от Обединеното кралство се противопоставят на методи на обучение в тамошните училища - например заради темата за хомосексуалността. Анкетираните споделят от екрана също, че при гласуванията в парламента дори депутатите се срамували да погледнат илюстрациите по образователните дипляни. Има и кадри с невръстни африканчета, които се учат да поставят презерватив. Уверява се още, че родителите са в неведение за обучението на децата им по този начин.


Нагнетяването в социалните мрежи постига търсения ефект и родители, възмутени от сцените, масово подписват декларацията, макар че нито една от посочените практики не е възприета от системата на образованието у нас.

Реалната ситуация в клас


Обучението по тези теми в България е регламентирано от Наредба 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, която дословно гласи, че „здравното образование е насочено към развиването на умения за създаване или поддържане на здравословен стил и условия на живот и за доброволното адаптиране към поведение, благоприятстващо здравето”.


Няма никакви теми, които могат да възмутят родителите или да изкривят възприятията и възгледите на децата, заяви пред „Марица” експертът по гражданско образование в МОН Коста Костов. И цитира приложение 2 на документа, в който е разписано съдържанието по 7 ключови теми, едната от които е „Сексуално здраве”.


В него за децата от предучилищна възраст например е заложено да изградят отношение към своето тяло, да имат представа за своя пол и елементарно понятие за разликите между мъжете и жените. „Никъде, дори до гимназиален етап, не се третират теми, които скандализират обществото - увери експертът. Напротив - говорим за неща, които е важно децата да научат в училище, за да се създаде грамотност. Всичко застъпено е необходима информация, издържана и важна за тяхното израстване и съзряване” (срещу кои теми са протестиращите и кои реално са застъпени в обучението на децата - виж в таблиците).


Запитан как си обяснява опитите да се предизвика истерия на тази тема, Костов отвърна, че в дъното на това са проблеми, които са извън системата на образованието. И допусна, че се използва темата за сексуалното образование, тъй като има висока чувствителност към нея. Той отказа всякакъв друг коментар, за да не влиза МОН в интриги и спекулации.

Протестърите търсят внимание в Деня на Съединението

Бунтът срещу здравното образование в училище е насрочен за 6 и 7 септември в Пловдив, навярно за да се привлече общественото внимание в дните, когато погледите ще са отправени към града заради Деня на Съединението. Готви се авто-мотошествие из града и околностите против „антидетските и антисемейни политики, провеждани в България”. Тогава трябва и да се финализира подписката, част от която е отказът от сексуално образование в училище. Планът е после да бъде пратена до президента, премиера, председателя на Народното събрание, омбудсмана.


Макар че МОН вече направи крачка назад, организаторите опитват да яхнат и учителското недоволство срещу промените в дейностите по Механизма за обхват. Намеренията първоначално бяха директорите на учебните заведения да сформират втори екипи за обходи по домовете освен съществуващите вече, като дублиращите да ходят на посещения всеки ден, веднага щом се установи, че някое дете не е в клас. След ропота на гилдията МОН отстъпи и даде право на шефовете сами да преценят как да организират работата по механизма, без да е задължително ежедневно ходене от врата на врата.


Третият пункт, на който залагат готвените протести, е „връщане на всички български деца, отнети от семействата им в ЕС”.


Вече са в продажба тениски по 8 и 9 лева, върху които има принт с момче и момиче в народни носии и надпис „Не даваме децата!”. Отправят се и призиви към кандидати да финансират кампанията.


Членовете на групата подготвят и свое сдружение, което е с работно име НАРОД - Национална асоциация на родители, обединени за децата.

Протестиращите: Без НПО-та и само биология в училище

Искат рефендум за половото възпитание в клас заради полярните мнения в обществото

Въпросът за сексуалното образование да се подложи на референдум заради полюсното разединение в обществото, призовават противниците на Стратегията за закрила на детето в декларацията, с която събират подписка в социалните мрежи. Преди нацията да си е казала думата в евентуално такова допитване, се настоява публично да бъде оповестено, че се прекратява внедряването у нас на всякакви чужди модели. Иска се „да се изхвърлят всички съпътстващи текстове от националното законодателство”. Настоява се също да бъдат преразгледани текстовете във всички учебници и „да се изчистят от информация, подвеждаща децата към сексуални удоволствия и помисли, особено в ранна детска възраст”. Друга точка в декларацията изисква да се забрани със закон работата на неправителствени организации в детски градини и училища по темите за здравното и сексуалното възпитание освен в контекста на обучението по биология в горните класове”.


Както и с истерията, че Стратегията за детето ще отвърже ръцете на социалните да извеждат деца от семействата, и сега авторите на декларацията уверяват, че „се ратифицират международни документи без широко обществено обсъждане, внедряването на които е поверено сляпо и без търсене на отговорност на НПО-та с чуждо финансиране”.


Като уверяват, че са водени от грижата за българското общество, те настояват да не се въвеждат Стандартите за сексуално обучение в Европа, създадени от Световната здравна организация, както и да не се ползва Международно техническо ръководство за сексуално обучение, издадено от ЮНЕСКО.


Аргументите са, че в първия документ мерките за 4-6-годишна възраст включват „удоволствие от докосване на своето собствено тяло”, „ранна детска мастурбация”, „подходящ сексуален език”, „сексуални чувства (близост, забавление, възбуда), „приятелство и любов между хората от еднакъв пол”.


От втория документ пък се цитират указания за възрастовата група 9-12 г., че „сексуалната стимулация може да предизвика физическа реакция и учениците трябва да са способни да описват мъжкия и женския отговор на сексуалната стимулация”, „да описват начините, по които човешките същества изпитват удоволствие от физически контакт (целуване, докосване, галене, сексуален контакт)”, „ да споделят и разбират различните сексуални чувства”.


В текста се споменава за масови протести от април миналата година в САЩ, Канада, Великобритания, Австралия, по време на които 60 000 деца са спрени за ден от училище, а родителите им излизат с лозунг: „Децата имат право на невинност”. Посочва се, че те се оплакват как на 15-годишна възраст тийнейджърите учат всички техники за предпазване от забременяване, но не и как да създадат здрави семейства, а демонстрации по този проблем имало и в Германия.

Беседите са със съгласието на родителя

В момента теми, свързани със здравно, сексуално образование и полово възпитание, в пловдивските училища се застъпват в часа на класа. Съществува практика да се канят лектори от различни институции. Сред тях е Центърът за обществена подкрепа, който е едно от звената на Комплекса за социални услуги за деца и семейства.


Заявката се прави от учебното заведение, след като то е обсъдило темата с психолог, педагогически съветник и с родителите, казват оттам. Със знанието на семействата екип от социален работник и психолог от ЦОП влиза в часа на класа. Всяка тема се разгръща в две срещи, които може и да не са в поредни седмици. Обикновено се подбират въпроси, подсказани от интереса на самите ученици - полово съзряване, полово възпитание, сексуална култура, толерантност.


Децата се отнасят сериозно към такива занимания, активни са и споделят, казват психолозите. За тях това е един по-необичаен час, различен от учебната програма. А това, че се води от външен специалист, предполага искрен разговор, без опасенията „какво ще си помисли учителят, ако попитам”, обясняват от екипа. Често ученици търсят специалистите след края на часа на четири очи. Тогава питат лични неща, които не могат да формулират пред родител, връстник, учител.

Шефката на БЧК: Искат да ни върнат 50 г. назад!

„Забрана на неправителствените организации да влизат в училище с цел здравна и сексуална просвета би ни върнало 50 г. назад - категорична е шефката на БЧК в областта Таня Георгиева. Извън училище същите тези младежи имат неограничен достъп до информация. По-добре е подготвени хора и техни връстници да влязат в класните стаи и да им говорят, вместо да ползват съмнителни източници. Колкото до рисковете от присъствието на НПО-тата, нека образователната система да преценява с кои партньори да работи. Дори през комунизма не са налагани такива ограничения. Колкото по-информирани са учениците, толкова по-малко са опасностите за тях”.

Сега доброволци на Български младежки Червен кръст влизат в часа на класа по споразумение между организацията и МОН, като това се договаря също с Регионалното управление по образование, школските шефове и училищните настоятелства. Не влизаме никъде без знание на ръководството и родителите, подчерта Георгиева. Темите включват превенция на ХИВ и СПИН, превенция на рисково сексуално поведение за деца в 7-8. клас. Има също обучения по първа долекарска помощ, програма за превенция на воден травматизъм „Приятел на водата”.