Следвайте ни

Румънски медии: И "Холсим" е в аферата с италианския боклук

Отпадъците са идеално гориво за енергоемките циментови заводи

viber icon

Сагата с боклука от Апенините, който незаконно пътува до страната ни и се изгаря в ТЕЦ-овете, свързвани с енергийния бос Христо Ковачки, засегна и една от големите фирми, развиваща дейност в близост до Пловдив. Компанията „Холсим кариерни материали Пловдив“ АД е част от световния лидер в производството на цимент, инертни материали и бетон „Лафарж Холсим“ със съдебна регистрация на територията на Конфедерация Швейцария.

 

"Холсим" е в схемата далеч преди някой в България да подозира за влаковите композиции с боклуци, които нерегламентирано влизат в страната. Още през 2013 година кораб, превозващ 2700 тона RDF отпадъци от завода “Деко” в италианския град Абруцо, е задържан за месеци на пристанището на Констанца в Румъния. Износител на товара е Серджо Гозза чрез фирмата от Бреша "Eco Valsabbia". Според информацията и разследванията на румънските медии

от "Холсим" години наред са изгаряли боклуци от Италия и Австрия

в завода си в северната ни съседка. След като удря на камък в Румъния, Гозза се насочва към България, където институциите не му създават проблеми. А новата крайна точка на боклука, доставян от Eco Valsabbia през 2015 г., е циментовата фабрика на Holcim в Бели извор. 

Еколози твърдят, че само за 2015 година в България, Румъния и Полша са изгорени 500 000 тона австрийски боклук. Непотребната стока се кара у нас, защото тук изгарянето му струва по-малко от 10 евро, а в Австрия - 160 евро.

От Националното движение "Екогласност" заявяват, че австрийски служби са започнали разследване за нелегалния износ на боклук - смятат този износ за голяма корупционна схема. Австрийският боклук също се карал предимно в завода за цимент "Холсим" в Бели извор. Петър Пенчев от Националното движение "Екогласност" коментира, че "това става със съдействието на шефа на завода".

Още по времето на министър Джевдет Чакъров е подписано

комплексно разрешително, с което се позволява изгарянето на подобни отпадъци

в страната ни. В тази връзка Петър Пенчев твърди, че директорът на "Холсим" сам е признал за изгарянията на няколко хиляди тона австрийски боклук. Според информацията "Холсим - България" са изгорили тогава 15 000 тона автомобилни гуми, 14 000 тона месо и костно брашно и 7000 тона опасни отпадъци от промишлеността. През 2015-а природозащитниците обвиняват "Холсим", че в циментовите им заводи се изгарят опасните боклуци при 1000 градуса, докато минималната температура на изгаряне на подобни отпадъци трябва да е поне 1500 градуса. 

В началото на март тази година бе заловена друга пратка с произход Италия и крайна дестинация България. На варненското пристанище "Одесос ПБМ" е бил засечен пореден транш отпадъци от Ботуша. Властите не посочват кой е бил получателят на отпадъка от Апенините, ​но ​според източници от пристанището, цитирани от варненските медии, доставката отново е била предназначена за циментовия завод “Холсим” в село Бели извор. Според еколога Илиян Илиев от Обществения център за околна среда и устойчиво развитие във Варна, от три години насам всеки месец на пристанищата във Варна се разтоварват минимум по 20 тона битови и текстилни отпадъци на Европа, които се ползват за евтино гориво в циментовите заводи у нас, чието производство е изключително енергоемко.

Статистиката като стъкмистика   

Над 100 млн. тона са опасните отпадъци, които са генерирани само в рамките на 2016 година от всички страни в съюза. През 2016 г. в страните от ЕС са обработени около 2312 милиона тона отпадъци, без да се имат предвид внесените или изнесените от Съюза боклуци. Общо 76,8 млн. тона опасни отпадъци са били обработени за периода, като повече от половината от тях са третирани само в три държави - членки на ЕС - Германия (28%), България (17,2%) и Естония (12,5%), сочи Евростат.

След поредния скандал преди няколко месеца с незаконно внесени отпадъци, изгаряни в ТЕЦ-овете на бизнесмена Христо Ковачки, министърът на околната среда и водите Нено Димов обяви, че през 2018 г. разрешението за внос на отпадъци е за около 85 000 тона. В ТЕЦ-овете са изгорени под 3%, твърди министърът. 825 000 тона български боклук е изнесен за горене в различни части на Европа, като според екоминистъра страната ни е единствената в Европа, която е въвела ограничение за вноса на отпадъци за горене от 50%. Данните обаче се разминават десетки пъти с тоновете боклук, който щеше да дойде в България миналата седмица, ако не беше намесата на италианската полиция. 

Междувременно справка в сайта на Главна дирекция "Национална полиция" показва, че през юли т.г. дирекцията е започнала осъществяването на проект, озаглавен  "Укрепване капацитета на полицията за противодействие на нелегалния трафик на отпадъци". 

 
Станимир Кронев

Станимир Кронев

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?