"Индра" издаде електронен билет за затвора. Търси се пътникът.
- 08:15, 28.12.2019
- 10:51, 28.12.2019
- 19 238
- 3
Испанската компания наела подизпълнител за двете системи, които трябваше да изгради с европейски пари в пловдивския градски транспорт, в противоречие със Закона за обществените поръчки
Системата за електронно таксуване, която трябваше да сложи ред в събирането на приходи от превоза на пътници в пловдивския обществен транспорт, не сработва вече 4 години след като е разплатена на изпълнителя "Индра Системас". Испанската компания не въведе в действие нито един от компонентите, за които получи близо 20 млн. лева по проекта за „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в Пловдив“ финансира по Оперативна програма „Регионално развитие“ на европейските фондове. За сметка на това обаче испанците са напът да уредят с електронен билет за затвора няколко ключови фигури от местната администрация, сред които и бившия кмет Иван Тотев. Разследването за начините, по които е осъществен и разплатен т. нар. Транспортен проект, този път е по сигнал до прокуратурата от новия зам.-кмет по транспорта Тодор Чонов. След последните разкрития за начините, по които са действали възложителите в лицето на Община Пловдив и изпълнителите от "Индра", обвинението за Тотев и компания изглежда вързано в кърпа.
Бомбата в проекта е заложена още с начина, по който е организирана обществената поръчка за избор на изпълнител на двете системи - информационната и тази за електронното таксуване. Проверка на "Марица" показа, че нито в обявлението за обществената поръчка, нито в договора, нито в окончателния доклад за изпълнението на проекта е предвидено "Индра" да има подизпълнител. В същото време наскоро стана ясно, че испанците са наели за част от работата регистрираната на Маршалските острови "Омега сървисиз", което е в нарушение на Закона за обществените поръчки. Според член 22 на ЗОП обявлението за избор на изпълнител и проектът за договор трябва да включват "наименованието на участника, избран за изпълнител, и наименованието на подизпълнителя и дела от договора за поръчка или рамковото споразумение, който той ще изпълнява". И до момента обаче никой от отговорните лица за изпълнението на проекта не дава информация на какъв етап от работата се е появял въпросният подизпълнител „Омега сървисиз“ ЕАД и с какво правно основание. Преглед на документите показва, че нито в първоначалната оферта на „Индра“, нито в самия договор за изпълнение е записано, че фирмата ще ползва подизпълнители. Член 66, ал.2 от ЗОП пък гласи, че "Подизпълнителите трябва да отговарят на съответните критерии за подбор съобразно вида и дела от поръчката, който ще изпълняват, и за тях да не са налице основания за отстраняване от процедурата". Това изискване също не е спазено, тъй като още към момента на подписване на договора с „Индра“ фирмата "Омега сървисиз" ЕАД (тогава носеща името "C.P.И. България") има установени задължения от 1,6 млн. лева към ТД на НАП - София. Подизпълнителят явно не е обследван и по отношение на останалите изисквания, заложени в ЗОП. В същото време с възлагането на определени обособени позиции и дейности по изграждането на системите към подизпълнител са настъпили значителни промени във фактическата и правна ситуация около обществената поръчка. Това обаче не е отчетено от възложителя.
Както "Марица" вече писа, от март тази година "Омега сървисиз" е обявена в несъстоятелност и се управлява от синдик. Дружеството е собственост на офшорни компании от Люксембург и Маршалските острови. То практически е фалирала още през 2018 година, а след натрупани дългове към НАП последният управител Емануел Василакис е напуснал страната.
ИЗМАМАТА
В офертата на "Индра Системас" по Транспортния проект е записано, че всички дейности по различните обособени позиции, които ще бъдат извършвани по модернизацията на градския транспорт, ще бъдат извършвани от самата испанска компания. В хода на работата обаче се е случило друго, без от "Индра" да обосноват пред възложителя необходимостта от включването на подизпълнител.
По време на конкурса "Индра" е един от двамата кандидати (от общо 9 оферти), които подават документи самостоятелно - без да влизат в съдружие с други компании или да създават консорциуми за целта. В условията на обявената тогава ОП ясно е записано, че възложителят в лицето на Община Пловдив изисква информация за всички дружества и техните подизпълнители, както и детайлен план кой какво ще върши по различните компоненти от модернизацията на градския транспорт. С включването на подизпълнител на по-късен етап от "Индра" на практика са прикрили важни обстоятелства за начина, по който са смятали да реализират проекта и са спестили на своя партньор "Омега сървисиз" усилията да доказва, че отговаря на заложените в обществената поръчка условия. Едно от тях е свързано именно с финансовото състояние на участниците и гласи, че те не трябва да имат задължения към НАП, държавата или общините - изискване, което "Индра Системас" покрива, но "Омега сървисиз" ЕАД - не.
ОБИЧАЙНИТЕ ЗАПОДОЗРЕНИ
Проверка на "Марица" показва, че отношение към избора на изпълнител и действията по приемането на извършената /в случая по-скоро неизвършена/ работа и разплащането <210> са имали следните длъжностни лица:
Борислав Кръстев
Ръководител на проекта
Иван Тотев
Подписал като кмет заявлението за кандидатстване за безвъзмездната помощ по проекта към Управляващия орган на програмата, а после - обявлението за обществената поръчка и договора с избрания изпълнител.
Тодор Тодоров
Ръководител на отдела, подготвил обществената поръчка и участвал в избора на изпълнители по проекта.
Юристи, счетоводители и и други специалисти, ангажирани с подготовката и реализацията на проекта.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни