Недосегаемите: 5 млн. годишно точат таксита от хазната!

Жълта “помпа” за бюджета с мълчаливото съгласие на държавата

Преди седмица под рубриката “Недосегаемите” “Марица” разказа за верига от таксиметрови фирми, които, след като няколко пъти сменят собственика си, в момента са притежание на бродяга от Сливен. Материалът стана повод за десетки коментари и реакции. Публикацията провокира ново разследване из потайностите на пазара на таксиметрови услуги в града. Защо един огромен бранш работи извън закона? Възможно ли е човек, който няма 2 лева за цигари, да бъде собственик на 100 таксита в града? Кой стои зад фирмите, които сменят собствениците си всяка година? Защо дружества, които имат по 200-300 автомобила, сменят всяка година фирмите си и нямат регистрация по ДДС? Какви са триковете, които използват компаниите, за да лъжат НАП и клиентите си? Защо тарифите в Пловдив са най-ниските в цялата страна? Защо институции като ДАИ, НАП, полиция и прокуратура (заедно и поотделно) са безсилни пред жълтата армия?


Да гониш черна котка в тъмна стая
Таксиметровите услуги са един от начините държавата да държи в прилични рамки безработицата, но приходите от тази дейност в бюджета са по-скоро символични. Според местни превозвачи много от фирмите в града работят извън закона и това тотално изкривява пазарната среда. “Ако работиш почтено и си внасяш данъците, няма да издържиш дълго. Заради укриването на приходи фирмите непрекъснато се цакат с тарифите и в момента в Пловдив са най-ниските в страната. По-този начин дружествата, които работят законно, едва успяват да покрият разходите си”, коментира Веселин Стойков от “Перфект такси”. В града работят около 1500 таксита. На две трети от тях се сменят поне двама шофьори. Законът разрешава при таксиметровите услуги данъчно задължено лице да бъде фирма, шофьорът като физическо лице или шофьорът като едноличен търговец. За да получи разрешително да упражнява таксиметрова дейност обаче, водачът трябва да декларира, че няма данъчни задължения. И тъй като повечето шофьори имат такава, те работят за някой от превозвачите. За да ползват фискалния апарат на съответната фирма, те плащат 60 или 70 лева на месец. Така таксиметровите шофьори си спестяват плащането на данък върху доходите на физическите лица и осигуровките, които се начисляват върху 420 лв. (от 01.01.2010 г.). Така само от осигуровки (при база 2500 неизрядни таксиста) хазната губи над 5 милиона лева само от Пловдив. В много от случаите собствениците на превозваческите фирми не сключват трудови договори с шофьорите или ги осигуряват на половин работен ден, въпреки че те работят по 12 часа. При 45 стотинки на километър обаче за таксистите, които плащат лизинг или наем, 160 лева за осигуровки е непосилна сума. Постъпленията от ДДС са абсолютно символични, макар че при среден оборот 2000 лева на месец годишно в хазната трябва да влизат още половин милион лева.


На всеки километър
Пловдив е национален рекордьор по брой таксита на глава от населението и ниски цени. Жълтите коли карат предимно на две тарифи. Евтините таксита са с дневна тарифа от 45 стотинки на километър и нощна - 55 стотинки. Тези пък, които не приеха ниските цени, тарифират километъра на 65 стотинки през деня и 75 през тъмната част от денонощието и дават отстъпки от точка до точка. Ценовата война се разгоря непосредствено преди около година, но и досега браншът в града е разделен по отношение на цените. Общо взето тези, които карат на скъпата тарифа, дават отстъпки на клиентите си, което е незаконно. Преди близо две години Комисията за защита на конкуренцията глоби осем пловдивски фирми за прилаганите отстъпки с общо 68 000 лева. Повечето от актовете обаче са паднали в съда, тъй като не са били съставени на юридически лица. “Тарифата от 45 стотинки е недопустима. Това е убийство на бранша. Фирмите свалят цените, а качеството пада. Шофьорът е готов на всякакви шашми, за да занесе 20 лева вкъщи. Как да го накарам да си измие колата или да ходи облечен с униформа!”, възмущава се Стойков. А цените се държат изкуствено ниски от фирми, които работят с апарати-близнаци, помпи или трупат задължения на определени фирми и след това регистрират нови. Всеки месец превозвачите представят в община Пловдив удостоверение от НАП за липса на задължения, за да завери новите пътни книжки на автомобилите. Според запознати обаче имало случаи и на фалшифициране на удостоверения.


ОСУР - РУСО, ПАН - НАП... и други таксиджийски шеги
Четири дружества - “ОСУР”, “БГ Груп”, “Корект транс” и “Автосервиз Марица”, са регистрирани на името на 40-годишния Стоян Чобанов. Местонахождението му е неизвестно (поне за широката публика), но периодично се явява в съда по различни дела. “ОСУР” е фирма с 94 таксита, регистрирани в ДАИ, а преди две години “БГ Груп” е имала около 200 таксита. В момента дейността и на двете дружества е прекратена. Тъй като обаче разрешителното на общината се вади за две години, такситата на “ОСУР” продължават да работят. Фирмата първоначално се е водела собственост на Георги Ненов, а впоследствие, с две прехвърляния, е преминала в ръцете на Чобанов. На адреса, посочен от Чобанов във всички фирмени документи, не са го виждали от години. А и няма как, тъй като апартаментът в сливенския квартал “Дружба” е продаден. Баща му - Ганьо Чобанов, е категоричен, че не е възможно синът му, който “няма два лева за цигари”, да притежава таксиметрова компания.


Дружеството е регистрирано през 2011 година на името на Георги Ненов, а след това е прехвърлено още няколко пъти. Всъщност според запознати името на фирмата изобщо не е избрано случайно - то е обратното на РУСО (старата абревиатура на НОИ). Георги Ненов пък има на свое име две дружества - “Орландо 9888” и “ПАН”. Последната е обърната абревиатура на НАП - Националната агенция по приходите. Според хора от бранша свързващото звено на всички тези дружества е Мариян Киров, тъй като той е професионално компетентното лица на фирмите. Киров обаче отрича собствениците да са “бушони”. В момента той работи със собствена таксиметрова фирма - “Тимотей 2008”, в лиценза на която има 130 коли. Киров е сред длъжниците на НАП със сумата от близо 900 000 лева. Срещу него в прокуратурата има образувани няколко досъдебни производства, част от които са прекратени. В момента в съда срещу него тече дело за представяне на 8 фалшиви удостоверения за липса на данъчни задължения. Тези удостоверения са необходими при издаване на разрешително за таксиметрови превози от общината.
Киров твърди, че ревизията на фирмите му е поръчка, сигурен е, че ще спечели делата срещу НАП, а след това ще съди държавата в Страсбург.


Тука има - тука нема
Мариян Киров е категоричен, че проблемите в бранша не идват от дружествата, които той представлява, а от фирми, които работят от другата страна на закона. “Задайте въпроса защо фирми със стотици коли не са регистрирани по ДДС. A “Екотакси”, “Европа такси” и “Милениум” карат на най-ниските тарифи. Това е така, защото ползват таксиметрови апарати-близнаци. На апарата от марка “Елитакс” се прави близнак със същия номер, с който той е регистриран в НАП. Така към данъчните се подават символични обороти, а на клиента се дава касова бележка от апарата- близнак. Това може да се хване само по електронната контролна лента, на която се съхраняват дневните отчети. Стига обаче да има кой да го направи”, твърди Киров. Другият трик бил триенето с магнит на паметта на апаратите “ЕМТА”. Средния оборот на едно такси на месец той изчислява на 2500 лева, а при “двойна езда” (двусменен режим) - на 4000 лева на месец. В същото време в НАП се регистрират обороти от 600-700 лева на месец. “Писал съм сигнали до всички инстанции - ДАИ, Районна прокуратура, НАП, инспекцията по труда. Но никой не взима отношение. ДАИ няма право да тършува в колите, това може да бъде направено от Икономическа полиция. Но последствия няма. Вместо това тарифите падат драстично и няма нормална конкуренция на пазарен принцип. Няма как да се плащат данъци и осигуровки. Затова аз, Веселин Стойков и Георги Ряпов настояваме за въвеждане на минимални тарифа”, твърди Киров. От “Еко такси” и “Европа” обаче са категорични, че Киров оплюва другите превозвачи, за да отклони вниманието от себе си. “Тарифите са нормални, щом шофьорите успяват да си плащат таксите и лизингите и да си издържат семействата. Г-н Киров направи големи инвестиции, колите му горят много и затова не му излиза сметката. Попиляха ни от проверки по неговите жалби, но нищо не намериха”, коментира Станимир Донев, собственик на няколко фирми, ползващи ефира на “Еко такси”. Той припомни, че много от такситата, които ползват техния ефир, всъщност са на договори при Киров. “Ние имаме само 40-50 наши коли. Така че ако някой ползва апарати менте, може и да е на договор при него”, коментира превозвачът. Миналата година при проверки ДАИ са засекли само 8 нерегистрирани апарата. За 2012-а има хванат само 1. В бранша вече е установена практика всяка година даден собственик да регистрира нова фирма, като по този начин дружеството избягва регистрация по ДДС. Или да се регистрира, а след това да се дерегистрира. Като например “Вива транс груп” ООД на Йордан Йорданов, чиято регистрация по ДДС е просъществувала точно 6 месеца. Същият бизнесмен в момента работи с други фирми - “Вивант груп” и “Желон”. Първата е регистрирана по ДДС, втората - не. Двете фирми имат общо 410 коли.


Който играе - печели, който кара - губи
Кой печели и кой губи в надлъгването с държавата? Главният губещ със сигурност е бюджетът - защото при 20 хиляди таксита в държавата загубите са колосални. Клиентите на пръв поглед печелят, но в крайна сметка и те като данъкоплатци са губещи. Също така са потърпевша страна, ако попаднат на някое такси “копърка”, което си е сложило двойни тарифи и на всичкото отгоре към апарата има и монтирана помпа, те няма къде да се оплачат. Голяма част от таксиметровите шофьори също са от “страната на булката”. Повечето от тях имат задължения към НАП, плащат лизинги на автомобили, не плащат осигуровки. На ден я извадят 20-30 лева, я не. Печелившите играчи са големите таксиметрови компании, които не декларират приходи, и лизинговите компании, през които минават сделките с автомобилите. Общината също играе на сигурно, защото си прибира таксите за разрешителни в размер на 160 лева за 2 години. “Патент” на този етап е мръсна дума, защото въвеждането му ще извади доста от доходите на светло. Излизането от “сивия” сектор ще удари и доста други услуги по веригата - като сервизите, които манипулират апаратите, пунктовете за технически прегледи, където жълтата трошка минава само по документи, частните психолаборатории, които изстрелват на пазара шофьори с психика на масови убийци.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
7 коментара
мишо

мишо

26.02.2014 | 12:58

много лесно може да се оправи положението но явно някой нямат сметка.а ниско тарифните компаний са от педераси на горе и шефове и работници.нещастни свиркаджий.вартят по 300км.за да се приберат с 20лв.провалиха целия бизнес.

Отговори
0 0
шофьор

шофьор

24.02.2014 | 22:39

Така да се каже, всичко е 100% истина.Но мафиотските структури са и в бизнеса със барове, ресторанти, летища и т.н.Кой ефир, колко плаща на съответните?\nЕдинственият начин за излизане на светло е патента и минималните тарифи.Но контрола върху шофьорите е може би най-важен.Колко хора идват в в пловдив, само да презимуват, и каквото остане, лятото някъде.Във всяка професия трябва постоянство, атова е само задължение на ефирните продавачи.\nОсвен всичко друго многото таксита означават много-голяма безработица.Правителството се провали, факт!

Отговори
0 0
таксиста

таксиста

24.02.2014 | 18:41

Фирмите се сменят през не повече от 2-3 години. Има един промеждутък от 1 седмица през която нямам лиценз и не мога да бачкам, докато се издаде такъв на новата фирма. Абе големи измами са. Пълна анархия.

Отговори
0 0
osur

osur

24.02.2014 | 16:00

проверете какво означава думата на турски

Отговори
0 0
Съдия по физическо изчистване

Съдия по физическо изчистване

24.02.2014 | 15:10

Голяма част от този бизнес е свързан с мафиотски игри. Закони,изпълнители и вътре,помилване до стената.

Отговори
0 0
bakwiwov

bakwiwov

24.02.2014 | 14:47

hihihihiiiii

Отговори
0 0
фьс

фьс

24.02.2014 | 14:34

Парите от таксиджиите отива в джоба на рекетьорската групировка от ул. Гладстон ВМРО - НИЕ КРАДЦИТЕ.

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?