Следвайте ни

На вниманието на прокуратурата: Има ли пари под масата за проваления Транспортен проект в Пловдив

От "Индра Системас" раздавали тлъсти комисиони, за да печелят поръчки по света

viber icon

Една от най-строго пазените тайни от предишния кмет на Пловдив Иван Тотев беше информация за взаимоотношенията с испанската фирма "Индра Системас" - изпълнител на информационната система и тази за електронно таксуване, част от големия Транспортен проект. Той е реализиран с 44 млн. лева европейска помощ по ОП "Регионално развитие". След настояването на новия кмет Здравко Димитров, заместника му Тодор Чонов и група общински съветници сагата с документацията едва сега започва да се разплита.

Борислав Кръстев, като ръководител на Транспортния проект, е човекът, подписал приемно-предавателните протоколи, според които двете системи - информационната и тази за електронното таксуване, са изпълнени качествено и въведени в експлоатация. На база на тази информация Община Пловдив в качеството си на възложител няма никакви забележки към „Индра Системас“. Работата по проекта е приета за свършена и от управляващия орган по оперативната програма - Министерството на благоустройството и регионалното развитие. Вече 4 години след изграждането на въпросните системи обаче пловдивчани и гостите на града виждат друго - електронното таксуване не е въведено, а  информационната система все още работи с огромни проблеми и пропуски. 

По време на последната сесия на Общинския съвет в Пловдив зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов заяви, че има констатирани нарушения, извършени от длъжностните лица в частта на Транспортния проект, касаеща електронната система за таксуване. Така на практика подозренията, че предишното ръководство на Община Пловдив е похарчило близо 20 милиона лева от ОП „Регионално развитие“ за неработеща система, бяха потвърдени.

Сега на ход е прокуратурата. 

При проблеми с реализацията или реалната експлоатация на подобни големи проекти за десетки милиони обаче рядко може да се търси отговорност само от едната страна. Докато разследващите от държавното обвинение ще се занимават с нарушенията на длъжностните лица, разписали приемно-предавателните протоколи, „Марица“ тръгна по следите на фирмата изпълнител „Индра Системас“. Оказва се, че испанската технологична компания има сериозни проблеми с органите на реда и съдилищата в няколко страни по света през последните 15 години и често попада под ударите на закона.

Впечатление прави, че почти всеки скандал, в който името на „Индра Системас“ е замесено, се свързва с даване на подкупи, лобизъм или злоупотреба с обществени или държавни средства. В дузина дела и разследвания е доказано, че испанската технологична компания е давала подкупи, за да печели публични проекти със сериозно завишени цени. В други случаи е изпълнявала проекти, които никога не са влизали в експлоатация. Така логичният въпрос е „кой в Пловдив взе комисионата от "Индра Системас" за изпълнението на транспортния проект в частта му, касаеща градския транспорт?“  

В центъра на най-големият корупционен скандал в Испания

През 2017 година по подозрение за участие в корупция и източване на публични средства Върховният съд на Испания провежда една от най-мащабните си акции, която води до десетки арести на хора, свързани с управляващата Народна партия в страната. Заподозрени в съучастие с политиците са две мадридски фирми - строителна група „OHL“ и технологичната фирма „Индра Системас“. През април същата година офисите на Индра са претърсени от службите в иберийската страна. Според обвинението компаниите са извършвали регулярни и нерегламентирани плащания към политици от управляващата партия. Докато от строителна компания „OHL“ дават пресконференция и категорично отричат и до днес всички обвинения, от „Индра Системас“ отказват коментар по въпроса в продължение на месеци.

Така компанията попада в центъра на един от най-големите корупционни скандали в историята на Испания, известен  като "случаят Пуника". Голяма част от разследваните сделки са именно в сектора на обществените поръчки, в който „Индра“ очевидно има дълга история. В своя статия от май 2018 година един от най-авторитетните инвестиционни сайтове в света riskadvisory нарича „Индра" „съмнителна компания с дълга история в спорни сделки с държавата и политиците в Испания“. Технологичната фирма е разследвана като основен участник в корупционни схеми. Според публикуваните данни от името на компанията са извършвани парични плащания от името на управляващата Народна партия и високопоставени политици към трети лица и фирми, като в замяна "Индра" е получавала сериозно завишени като стойност договори за обществени поръчки и изпълнение на европейски проекти на общината в Мадрид.

През септември тази година "Индра Системас" публикува официално изявление, в което посочват, че всички подозрения за корупционни практики и злоупотреби с публични средства от  властите касаят периода преди 2015 година. Точно тогава обаче голяма част от ръководството на компанията начело с изпълнителния директор е сменено. Разследваните лица пък от 2016-а вече не са служители на фирмата. От „Индра“ казват още, че статусът им на разследвана страна не значи, че към компанията има повдигнати обвинения към момента и това не трябва да плаши партньорите им. Явно лошият имидж на "Индра" не е уплашил и пловдивските управници през 2013 година, когато се избират изпълнителите по местния Транспортен проект. 

Технологичната компания се презастрахова във въпросното съобщение, като казва, че ако се докаже евентуално участие в престъпления или корупционни практики, то би трябвало да се разглежда като изолирано поведение на ръководители или служители на компанията. „Индра" призовават власите в Испания да не подвеждат самата компания под отговорност, дори и да се докаже, че нейни директори и служители са били част от незаконни действия. Към момента все още компанията се разследва за съпричастие в престъпления, касаещи злоупотреби за стотици милиони публични средства.

Случаят „Зимбабве“ под индиго с пловдивския

"Индра" е доста популярна с нелоялните си практики и извън Испания. В края на 2017 година министърът на транспортна и инфраструктурата на Зимбабве е уличен в незаконно възлагане на обществена поръчка на стойност 28 милиона евро към "Индра Системас" и още една испанска компания. Предмет на договора е доставка и инсталиране на система за управление на въздушното пространство. Цялата процедура се случва „на тъмно“, а разследващите органи в страната уличават министъра на транспорта в лобиране в полза на испанската технологична компания.

Скандалът с една от най-бедните държави в света е огромен, защото първоначално стойността на проекта е 18 милиона евро, но прекратеният впоследствие договор с "Индра Системас" е за близо 10 милиона повече. Властите в африканската държава смятат, че разходите за системата за управление на въздушното пространство, която включва оборудване за радарно наблюдение, са завишени с близо 64% над реалната стойност.

Рекордната глоба за картел, създаден от компанията

През пролетта на 2018 година "Индра Системас" отново попада на първите страници на медиите в Испания, след като компанията отнася рекордна глоба от Националната комисия за пазари и конкуренция (НКПК) на стойност 13,5 милиона евро като част от група компании, които създават картел в предоставянето на компютърни услуги и услуги за обработка на данни на публичната администрация в страната. 11-те фирми в картела са глобени близо 30 милиона, като санкцията за Индра Системас е най-голямата, защото НКПК счита компанията за подбудител и инициатор на заговора.

Сред регулатора засегнати от картела са били Данъчната агенция, Службата по социално осигуряване и Агенцията по заетостта в страната. В доклада се посочва, че картелът е оперирал посредством създаването на временни обединения (еквивалентни на ДЗЗД у нас). Компаниите са се групирали помежду си и са се явявали с предварително съгласувани оферти в близки ценови рамки, които практически са ощетили испанската държава при избора на изпълнител.

Данъчни престъпления в Ангола

През юли 2018 година „Индра Системас“ е глобена от властите в Испания като част от разследване на плащането на незаконни комисиони в размер на 2,4 милиона евро, проведено в рамките на президентските избори през 2012 г. в Ангола. В хода на продължилото близо 5 години разследване е установено, че компанията е имала връзки с анголската политическа сила, благодарение на която от „Индра Системас“ са избегнали данъчното облагане на приходи в Испания. В доклада на приходната агенция в Испания се посочва, че компанията работи по логистиката и доставката на оборудването за изборните в бившата колония през 2008, 2012 и 2017 г.

 Промени, но не напълно

„Индра Системас“ сменя своя „първи човек“ през януари 2015 година. Както компанията твърди, лицата, свързани с голяма част от съмнителните сделки и корупционни практики, са освободени в периода 2014-2015 година. И макар изпълнителният директор да е нов (Фернандо Абрил-Марторел Ернандес), практически всички останали близо дузина висши мениджъри в компанията запазват позициите си, като всички те са в компанията още от 2010-2012 година, когато де факто се случва и голяма част от съмнителните сделки на „Индра“.

Скандалът с проекта в Зимбабве, при който министърът на транспорта на страната лично лобира „Индра“ да изпълни проекта за въздушен контрол на трафика в страната, обаче се случва през 2015-2016 година. Съмнения за нерегламентирани връзки с управляващата партия в Ангола има и от изборите в страната през 2017 година.

Станимир Кронев

Станимир Кронев

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари

Публикувай

Коментари (1)

НАИВНИК

11.12.2019 | 19:45
0 0

САМО ПРИКАЗКИ И НАКРАЯ ТОТЕН ЧИСТ И МНОООООГОООООО БОГАТ

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?