Следвайте ни

Разследване на "Марица": Кой сложи кръста на тролейбусите в Пловдив - Батаклиев или Тотев

viber icon

Всеки град с население над 300 000 души трябва да има свой екологичен транспорт, ако иска да предлага алтернатива на автомобилния трафик, казват специалистите. За градовете с население над 500 000 се налага и релсов транспорт, а за тези с над 750 000 - и подземен.

 

С темповете, с които се разраства, Пловдив съвсем скоро ще е и пред второто предизвикателство. S-банът или градската железница обаче тук си остават само мечта, да не говорим за метрото. Пловдив обаче има готова инфраструктура за въвеждането на електрически транспорт, а има и традиции в тролеите. Те обаче бяха изпратени в историята, като изкушените от градската политика все още спорят по въпроса кой ги погреба - приватизаторът на бившото общинско дружество "Градски транспорт" Ангел Батаклиев или доскорошният кмет на Пловдив Иван Тотев.

За проблемите с общинския превозвач сигурно е изписано тонове мастило. Заради истории като тези с "Градски транспорт" публично-частното партньорство в Пловдив стана мръсна дума. Отдавна е известно как протече приватизацията, как после общинското участие бе стопено от 33 на под 1% и как Ангел Батаклиев "е заграбил активите и съсипал дейността". Не сме адвокати на бившия общински съветник от БСП, но решихме, че е коректно да му дадем думата, за да представи своята гледна точка за събитията. Още повече че те са свързани и са една от причините за днешната ситуация в града - мръсен въздух, лоша транспортна схема, проблеми с превозвачите, които се задълбочават, и невъзможността на Община Пловдив да обнови автобусния парк с по-модерни и щадящи природата превозни средства с европейски средства, защото услугата тук е възложена само на частни фирми, а те не могат да бъдат бенефициенти по различните донорски програми. 

Какво показва историята?

Още в първата година на първия си мандат Иван Тотев сложи кръста на тролейбусния транспорт с обяснението, че мрежата и транспортните средства са много стари и пречат на движението в града. През 2013-а Тотев "довърши" бившия общински превозвач като прекрати и последните му договори за обслужване на 8 линии с мотив, че дружеството не изпълнява графиците си и е влошило значително качеството на услугата.  

Във втория си мандат Тотев заби и последните пирони в ковчега на електрическия транспорт в Пловдив. Когато одобряваше заданието за разписването на плановете за градско развитие, той не пожела да включи в тях този най-екологичен засега транспорт. В резултат на това Пловдив стана единственият голям български град, който пропусна възможността да обнови автопарка си с участие в оперативните програми на ЕС и конкретно в оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020 година“ в рамките на приоритет ос 1. Съгласно националната концепция за пространствено развитие до 2025 година Пловдив трябваше да предвиди в своята местна стратегия за „Устойчиво градски развитие“ модернизиране на системите на подобряване на градски транспорт чрез създаване на екологични видове транспорт, в т.ч. и тролейбусен. В същото време местната власт предпочете да реализира (и то много лошо) Транспортен проект за 44 млн. лева по старата Оперативна програма за "Регионално развитие", част от компонентите на който не действат и до днес.    

Има ли връщане назад? 

Щетите, нанесени от бившия градоначалник, могат да бъдат поправени частично, но за това трябва новият екип в общината да действа светкавично. Съгласно утвърдените методики от МРРБ е предоставена възможност на Община Пловдив до края на 2019 година да предложи изменение на своите устройствени планове, като включи в тях и проекти за интегриран градски транспорт. Тези документи ще обосноват необходимостта и целесъобразността, която е безспорна за града ни от изготвянето на проекти за възстановяване и развитие на тролейбусния транспорт и за закупуване на нови транспортни средства. По силата на тези проекти в София бяха спечелени над 260 млн. лева, в Стара Загора и Бургас над 60 млн. лева и съвсем скоро град като Хасково получи 6 млн. лева за закупуване на модерни електрически превозни средства за обществения си транспорт.

Спорът кой съсипа тролейбусният транспорт в Пловдив - Ангел Батаклиев или Иван Тотев, едва ли някога ще бъде решен. Въпросът е дали можем да надмогнем политическите дрязги и да направим нещо съвсем реално, за да дишат децата ни по-чист въздух утре. 

 

 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще ходите ли на море и къде?