Следвайте ни

Как се харчат парите на данъкоплатците: Проекти за милиони събират прах в мазето на общината

viber icon

Суперскъп софтуер, закупен със средства от бюджета, топли чекмеджетата на чиновниците в продължение на години

Човек се учи, докато е жив - и в живота, и в политиката. Голямата разлика е, че докато в живота всеки тегли от собствените си грешки, в политиката необмислените решения засягат мнозина. Най-често като директно им бъркат в джоба. Защото и най-скъпата инвестиция е безсмислена, ако никой няма идея как да я използва. А когато най-накрая лампичката в нечия глава светне, е станало твърде късно.

Такъв е случаят със скъп софтуер за прогнозиране на трафика в града, който, по думите на експерти, струва 200 000 лева. Закупен за нуждите на Община Пловдив, той

никога не е влизал в употреба

и събира прах по чекмеджетата на бюрократите най-малко 7 години. Казва се VISUM, а ръководството към него е близо 2000 страници техническа документация на немски и английски език. Работата с VISUM е сложна, не се изучава в нашите вузове и е въпрос на допълнителна квалификация. Този факт изглежда е убегнал на пловдивските управници, когато са напазарували софтуера. Веднага след като е пристигнал продуктът, той е бил зачислен на техник без инженерно образование в Общинско предприятие „Организация и контрол по транспорта“, научи „Марица“ от свои източници. Отговорникът, от когото се е очаквало да натиска копчето на скъпоструващата програма, по онова време е бил специалист „Безопасност на движението“ в общинското звено. Той, макар и не на ръководна позиция, е участвал в комисията за възлагане на редица обществени поръчки, касаещи градския транспорт, например за доставка на оборудване за светофарните уредби в Пловдив през 2016 г. Това със сигурност говори, че въпросният служител е врял и кипял в транспортните въпроси, но същевременно подкрепя тезата, че

Община Пловдив по онова време не е разполагала с експертен потенциал, за да работи със скъп софтуер,

купен с парите на данъкоплатците. Това е и причината дълги години компютърната програма да отлежава в IT отдела на градската управа.

Експерти тръгнаха по следите на изгубения VISUM

Ако се използва грамотно, софтуерът VISUM осигурява перманентно планиране на градската мрежа и прогнозиране на трафика в перспектива за десетилетия напред. Програмата се ползва по цял свят. Тя е била препоръчана коректно на Общината от специалист в областта на транспорта. Наши източници твърдят, че това е станало през 2014 г. От Центъра за управление на трафика пък, при които се намира в момента програмата, казват, че е закупена през 2008 г. предвид факта, че лицензът й е изтекъл през 2009-а. Каквато и да е истината за датирането на VISUM обаче, тя не променя факта, че сумата за него е „изгоряла“ безвъзвратно. Мнението на техническите специалисти е, че въпросът е трябвало да бъде решен по друг начин. Според тях, ако след изхарчването на крупната сума общинарите са стигнали до извода, че нямат експертен капацитет да работят със софтуера, те са могли да потърсят помощ от транспортни специалисти или да възложат поръчка на външна фирма.

Случаят е аналогичен с проучване на транспортните потоци, част от Транспортния проект, възложено на чужда фирма още през 2010 г.

Бившият зам.-кмет Александър Константинов си спомня, че началото е поставено през 2009 г., когато Общината възлага на фирмата „Ситиплан” да изготви проект на стойност 50 000 лв. за развитието на градския транспорт. Следва

холандската фирма „Рап транс”,

която през 2010 и 2011 г. също изготвя проект на стойност от 300 000 евро. Парите идват от Европейската банка за възстановяване и развитие, като безвъзмезден грант към 30-милионния заем.

От своя страна, МРРБ възлага на гръцкия консорциум „Планет Денко” да разработи проект и апликационата форма за Транспортния проект на стойност от 800 000 лв. Гръцкият консорциум работи през 2010-а и предава проекта през месец октомври 2011 г. Самият Транспортен проект е на стойност от 44 млн. лв., от които 20 млн. лв. финансират информационните системи по спирките и в автобусите, електронното таксуване заедно с всички автомати за продажби на билети и карти. В рамките на самия проект са дадени още 500 000 лв. за нова транспортна схема, която така и не видя бял свят, твърди  Александър Константинов.   

Така само за анализи на трафика и възможностите за оптимизация на обществения транспорт през последните 12 години са похарчени близо 2 млн. лева без никакъв ефект. Още толкова са отишли за

"картинки" на различни идейни проекти, които никога не са видели бял свят.     

Освен че се нареждат в графата с безсмислените инвестиции, тези поръчка повдигат и въпроса със смисъла на наемането за консултанти на чужди фирми. Публична тайна е, че консултантските компании, които нямат пазар в родината си и „опират“ до България, не се отличават с добро качество на услугите си. Ако бяха конкурентоспособни, те биха имали достатъчно поръчки на Запад, смятат експерти. А и невинаги препоръките им са приложими на родна почва. Щом се наемат чужди играчи за консултанти по пловдивски проекти, нека работят в тясно сътрудничество с наши компании, които познават в детайли реалностите в града, препоръчват специалистите.

 

Илияна Караланова

Илияна Караланова

Отговорен редактор Marica.bg

Илияна Караланова е завършила „Славянска филология” в ПУ „П. Хилендарски”. Работила е в Топ ТВ, в. „Труд” и plovdivweek.com. Била е зам.-главен редактор на в. „Строителство Имоти”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (3)

Виждам

Виждам

27.03.2021 | 13:10

......много ви куца транспорта,като се почне от общината най вече!!!!!!

Отговори
5 0
пародия

пародия

09.03.2021 | 10:48

пародията е всеобхватна, никой не ревизира заплатите в отдела, отговарящ за транспортният хаос и няма контрол над критериите за назначаване на калинките без образователен ценз там, което не може да се случи без протекциите на кмет и сие, останалото би се подредило, но докато работни позиции за висшисти се заемат от среднисти, които демотивират подчинените си висшисти ще висим в нелепите задръствания и ще дишаме азотни окиси и други токсични субстанции

Отговори
36 2
инж. Иванов

инж. Иванов

09.03.2021 | 08:20

Това е така само за нашите, за другите няма. А за нашите пак ще има. Някой си мисли, че с една статийка ще направи нещо, да ама не.

Отговори
21 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво е най-важното, което новото правителство трябва да свърши в следващите месеци?