1553

Зловещият инцидент край Девня: Кой ще носи отговорност? 

Две жени берат душа в болница след зловещия инцидент край Девня. Там тази сутрин камион, превозващ багер, опитал да премине под съоръжението, което предпазва пътя от преминаваща над него въжена линия. Тежкото возило обаче се блъска и от удара се отчупва бетонни парче. От срутването плочата пада върху кола с майка и дъщеря. Те останаха затиснати часове наред. 

"За късмет случаят се размина без жертви, но показа, че в България липсват добра нормативна уредба и адекватен контрол, отнасящи се за превозването на тежки и извънгабаритни товари", пише в становище на Европейския център за транспортни политики. 

От там напомнят, че е налична само Наредба №11 на МРРБ, в която е записано, че е достатъчно конвой да извършва превозно средство, на което се поставят сигнализиращ буркан и знак А39 на метална конструкция с малки размери. 

"Разрешителното за това действие се издава от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и би следвало да означава, че маршрутът за превоз на съответния товар е добре проучен, а процесът е максимално обезопасен", смятат експертите. 

Те сочат, че добрите практики в Европа са резултат от адекватна нормативна база, което включва много аспекти. Сред тях са превозване на тежки и извънгабаритни товари през нощта, създаване на временна организация на движението с помощта на видни отдалеч мобилни електронни пътни знаци, наличие на поне един конвоиращ автомобил, а в повечето случаи и на два - отпред и отзад.

След случая с инцидента край Девня, от Европейския център за транспортни политики задават общо 8 въпроса: 


1. Имал ли е водачът на камиона разрешително за превозване на багера, издадено от АПИ?
2. Ако е имал такова разрешително, това ли е бил указаният маршрут?
3. Ако е имал такова разрешително и това е бил указаният маршрут, дали е било обозначено наличието на съоръжение с височина, непозволяваща преминаването на камиона и неговия товар?
4. Спазил ли е водачът всички указания в евентуалното разрешително?
5. Не е ли време държавата в лицето на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) да влезе в ролята си и да извършва адекватен контрол при превоза на такива товари?
6. Каква е координацията между АПИ и ИААА по отношение на превоза на такива товари?
7. Не е ли време спешно и незабавно нормативната уредба в Република България да бъде преразгледана и поправена в съзвучие с добрите и адекватни европейски практики?
8. Кой ще носи отговорността за нанесените на двете жени емоционални, физически и материални щети, както и за материалните щети по пътната инфраструктура?
 

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
Яяяя

Яяяя

27.04.2022 | 11:45

Нашите шофьори и най-вече техните началници успешно ще преодолеят всяка нова нормативна база.

Отговори
5 0
Гошко

Гошко

26.04.2022 | 21:42

Защо няма коментари

Отговори
5 2

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?