Защо ни трябва пробив под Гарата, а не просто нов Бетонен мост
- 08:00, 18.01.2021
- 14:06, 18.01.2021
- 20 427
- 30
Националната компания „Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/ ще вкара над 100 000 пловдивчани във вълчи капан поне за 2 години, за да реализира финансирания с европейски средства свой проект за Модернизация на ЖП възел Пловдив. Основната цел на огромното строителство, струващо десетки милиони евро, е транзитните влакове да минават с пълна газ през града. Ангажиментът за изграждането на европейското високоскоростно трасе е на държавата. Голяма част от сметката обаче ще платим ние - пловдивчани, и това ще стане по две линии. Едната страна са тормозът и огромните задръствания около Централна гара, които ще трябва да изтърпим, а другата ни бърка в джоба директно. За да минат влаковете, без да намаляват през града, трябва да се изправи сегашната хлътнала дъга източно от Централна гара и да се премахне Бетонният мост. Всъщност това са единствените две неща, от които се интересува НКЖИ. Идеята е от 2016 година, но до края на миналия мандат бившият кмет Иван Тотев мълча като партизанин по въпроса. После, заедно с представители на железниците, ни обясни с няколко думи, че районът около гарата ще бъде разкопан за няколко години, а Бетонният мост ще отиде в историята. Но за сметка на това ще получим даром пробив под гарата, планиран от градостроителите на Пловдив още преди половин век. Тотев и неговият екип не придвижиха и на сантиметър доста сложния проект, не го представиха пред гражданите, пасуваха до последно и после прехвърлиха горещия картоф в ръцете на новия кмет Здравко Димитров. Сега се разбира, че НКЖИ ще направи пробива само в границите на гаровия ареал. А Общината трябва да осигури десетки милиони за строителството на сложните транспортни връзки с тунела. На всичко отгоре обещаното от БДЖ „дарение“, с което да се осигури подходът към подлеза откъм бул. „В. Априлов“, няма как да стане, и Общината, разбирайте - ние, данъкоплатците, трябва да откупим въпросните имоти.
Цялата сметка около пробива и евентуалното изграждане на ново транспортно съоръжение на мястото на Бетонния мост ще излезе солено на пловдивчани. Не е ясно обаче защо ние трябва да плащаме сметката, след като става дума за проект от национално и европейско значение. Кучето е заровено пак в мандата на Иван Тотев. Ако тогава кметът и неговият екип бяха казали цялата истина за проекта и го бяха обсъдили с гражданите и експертите, вероятно щяха да стигнат до много по-просто и евтино решение, което би удовлетворило всички страни. Вместо да се копае за пробив под Централна гара, просто можеше да ни убедят да изтраем две-три години /както чакахме за прословутите ремонти на „Руски“, „В. Априлов“ и Коматевско шосе/ и да изградят едно модерно съоръжение с необходимата височина на мястото на Бетонния мост. А парите, които сега ще закопаем за отчуждителни процедури и връзки с бъдещия пробив, вероятно щяха да стигнат не за една, а за две Южни тангенти, без каквито тунелът под гарата е безсмислен, защото трафикът ще забие в нищото на тясната ул. "Кукуш".
Както обаче е казано в онзи виц, битият бит и така нататък. И с този важен проект в Пловдив трупаме опит. Въпросът е защо „израстването“ на местните политически величия е все на наш гръб и няма ли най-накрая някой мераклия за власт и слава сам да плати сметката за собствените си грешки на растежа.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.