Заради закон недоносче: Пълен хаос с конфискуването на коли на пияни и надрусани
- 07:15, 14.08.2023
- 11 567
- 29
МВР започна да конфискува автомобили на пияни и надрусани шофьори след промените в Наказателния кодекс, влезли в сила на 8 август. Радикалната мярка обаче предизвика бурна реакции и полемики, доколко е удачна и дали не е поредният пример за популизъм. Видни юристи определиха промените като противоконституционни, а действията на полицията и прокуратурата - като незаконни. И предрекоха вълна от дела, които повечето потърпевши шофьори лесно ще спечелят. В МВР пък вече се чудят къде да държат отнетите возила. Дори сред управляващите вече се чуват гласове, че са сътворили законово недоразумение, което няма да оцелее дълго. Най-откровен в критиките е депутатът от ПП Явор Божанков, но мнението му се споделя и от повечето опитни юристи в "Промяната", ДБ и ГЕРБ.
Какво касаят направените промени?
С измененията и допълненията на Наказателния кодекс (НК), наред със завишаването на размерите на наказанията за някои престъпления по транспорта, се гласува и отнемане в полза на държавата на моторното превозно средство в следните случаи:
При шофиране: а) с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда; б) след употреба на наркотични вещества или техни аналози; в) с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, след като водачът е осъждан за шофиране с концентрация на алкохол над 1,2 на хиляда.
В посочените случаи съдът задължително постановява отнемане на моторното превозно средство в полза на държавата. Във всяка една от изброените хипотези отнемането на МПС е възможно само ако е собственост на виновния водач. Ако собствеността принадлежи на трето лице, присъжда се неговата равностойност.
На теория това звучи чудесно - наказанието е достатъчно строго, за да стресне безотговорните шофьори. Всъщност обаче се оказва, че в този вид новото законодателство е по-скоро объркващо и вероятно ще докара много ядове в работата както на МВР, така и на прокуратурата.
На първо място с новите промени се стига до ситуация, в която ще трябва да се търси експертното мнение на оценители за стойността на автомобилите. Това означава, че дела от този характер вече ще се бавят по-дълго заради изчакването на становището.
Няма и яснота какво ще се случва с конфискуваните автомобили
Сега те се откарват в районните управления, но местата там скоро ще свършат. А до приключване на делото те ще се водят и веществено доказателство, и един вид спорна собственост между държавата и нарушителя.
Важен въпрос е и какво се случва, ако колата е семейна и съответно поравно разпределена като собственост между мъжа и жената. В такъв случай, ако се води на името на единия, а другият наруши закона и се окаже в такава ситуация, няма как да заплати цялата стойност на автомобила. Аналогично е и с другата алтернатива - ако водачът се води собственик на семейната кола, тя няма как да бъде конфискувана, тъй като се води в съсобственост между мъжа и жената.
Друг проблем изниква, когато автомобилът се води на юридическо лице - тоест е фирмен. Тогава няма пряк частен собственик, а цяло дружество.
Промените не конкретизират и какво се случва, в случай че някой даде автомобила си на приятел, който пък реши да го кара пиян или надрусан. Интересен е и случаят, при който човек кара скъпа кола, предоставена му от приятел. Ако водачът направи нарушение, ще трябва да плати доста солидна сума, вероятно непропорционална на финансовото му състояние.
Ако се приеме, че апаратите за измерване на алкохол в кръвта са сравнително точни, то тези за наркотици доказано грешат често. Те могат да покажат наличие на наркотик, който впоследствие се оказва, че всъщност е бил медикамент, вземан по лекарско предписание. Но за доказването на това обикновено са нужни месеци. В такъв случай, при доказване, че шофьорът не е бил надрусан, кой ще заплати амортизация за конфискувания автомобил, стоял с месеци на паркинг и извън движение?
В Пловдивско вече отнеха 6 коли на пияни и дрогирани водачи,
макар споровете около промените в НК да вървят с пълна сила. За последните 48 часа случаите са три - само на пияни шофьори. Единият е отработен от Районното в Труд, другите - от Пето и Трето РУ под тепетата. Другите три случая на конфискация на автомобил са факт от последните няколко дни. Единият е отработен от Районното в Стамболийски, вторият - от Районното в Асеновград, третият отново е на територията на Пето районно. Последният случай е на територията на града, в ранните часове на вчерашния ден. Към 02.30 часа през нощта пиян шофьор кара по бул. "Цар Борис Трети Обединител", в посока центъра. Очевидно не успял да се справи с кръговото движение, което довело до каскада. Мъжът зад волана се забил директно в кръговото. Направената му проба с дрегер отчела 1,6 промила.
Транспортният бранш в паника от промените
Вяра Порязова
Шофьори на тир, употребили алкохол, не са толкова рядка гледка. За тях също важат новите правила в Наказателния кодекс, което пък изправя на нокти транспортния бизнес. В своя позиция Камарата на автомобилните превозвачи в България определи промените като „недопустима безсмислица“ и зададе няколко въпроса.
Къде ще се държат отнетите тежкотоварни превозни средства и кой ще отговаря за тяхната сигурност, при положение че струват десетки и дори стотици хиляди левове?
А ако камионът е натоварен, какво се случва? На първо място сроковете за доставка стават неизпълними, поради което бизнесът пак ще търпи непредвидени разходи. И още разходи за евентуално претоварване, за да се спази договорът. И бърза смяна с друг шофьор. Тази опция е почти ефимерна, тъй като шофьори, така или иначе, няма. Това са едни от най-дефицитните кадри.
А кой и как ще оцени превозното средство, за да плати нарушителят "равностойността му"? И колко време трябва да се чакат служителите в държавните институции да направят тази оценка?
И не на последно място, но вече не като въпрос, а като констатация - дали един шофьор на тир, хванат в крачка, ще извади стотици хиляди левове, за да плати т.нар. „равностойност на МПС-то“ някога.
Според браншовата камара тестовете за наркотици на Пътна полиция твърде често дават фалшиви положителни проби, най-вече за лекарства и болкоуспокояващи. При доказването на такава фалшива проба има ли механизъм шофьорът и/или собственикът на транспортната фирма да бъде компенсирани за месеците, в които не е упражнявал дейността си заради „арестуваното МПС“?
В позицията си Камарата на автомобилните превозвачи подчертава, че твърдо подкрепя всички усилия, които ще доведат до по-безопасни пътища. Това обаче не следва да води след себе си хаос и да създава по-големи проблеми за бизнеса, смятат от организацията.
Шефове на РПУ в шах: Къде ще ги слагаме?
Районните полицейски управления в Пловдив и региона не разполагат с огромни паркинги. Същото важи и за територията на КАТ, където се съхраняват смачкани коли от различни катастрофи и престъпления на пътя. Те биват освобождавани едва след приключване на казуса в съда.
"Къде ще ги слагаме тези конфискувани коли?" Този въпрос задават началниците на районни управления и към момента отговорът е един и същ. По първоначално разпореждане отнетите автомобили се съхраняват на територията на съответното РПУ, отработило случая. И това е до второ нареждане, докато всичко се избистри. Повечето от Районните обаче нямат капацитет за повече от 10 до 20 коли. А когато всичко се запълни, не е ясно как ще се процедира.
Няма яснота и колко време ще се съхранява всеки един автомобил. Изпращането на кръвна проба и обявяването на резултатите от нея отнема месеци - между 3 и 6. В този голям интервал от време пък процесът по отнемане ще продължава и ще се достигне до ситуация без изход. "Ще молят собственика да си я държи вкъщи и да си мълчи", гласят вече шеговити коментари в нета.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

















