46

Зам.-кметът по строителството Кацарски през 2013-а: Надлез до Водната палата е единственият вариант

Гражданите и експертите настоявали за подлез, Тотев избра кръгче с фонтан

Проблемът с необходимостта от изграждане на нов транспортен възел до Водната палата не е от вчера. Кръстовището на две нива с пробив е заложено в Общия устройствен план на Пловдив от 2007 година, разработен по задание на Общината от "Ситиплан", и в “Генералния план за организация на движението”, разработка на “МОТ Макдоналд”. 

В различните кметски мандати е имало разнопосочни мнения по въпроса. Кръстовище на две нива с пробив по бул. „Марица-юг” е вариант, по който работи администрацията на Славчо Атанасов. Именно бившият градоначалник е сред хората, лобирали най-активно пред сегашния кмет Здравко Димитров за този вид на съоръжението.

Идеята обаче е променена от екипа на Иван Тотев. Той пък днес е сред най-яростните опоненти на пробива. Заради спора Тотев два пъти ангажира лично бившия премиер Бойко Борисов с проблема, а сега видимо е готов да свали политическото доверие от съпартийника си Здравко Димитров. Групата на ГЕРБ в Общинския съвет, която от години изпълнява безпрекословно волята на Тотев, инициира дори извънредната сесия на местния парламент, чиято цел е да спре изпълнението на проекта, макар за него вече да има подписан договор с избрания изпълнител.  

Още в началото на първия си мандат Тотев възлага ново обследване на кръстовището, противно на разписаното в действащите ОУП и ГПОД, които определят градоустройствените правила и начините, по които трябва да се изграждат транспортните връзки и артерии. За проектирането е наета софийската фирма „Вектор бул”, която предлага няколко възможности. Според тогавашния зам.-кмет по строителството Димитър Кацарски единственото възможно и правилно решение е надлез, по който да минават колите, движещи се по бул. „Марица-юг”. Проучването показало, че стойността на подлеза и на надлеза са близки, но повдигането на пътя е по-лесно за изпълнение и дава по-добри възможности за връзки с кръстовището. В крайна сметка и двата варианта са отхвърлени, а Тотев заложил на тясното кръгово с фонтана, което създаде огромни задръствания в трафика през последните години.

Екипът на Здравко Димитров решава, че е време проблемът с трафика да намери трайно решение, и се връща към варианта за пробив, заложен в ОУП. Възложени са нови проучвания на трафика, осигурено е финансиране, за което са гласували и повечето съветници от ГЕРБ. Общината има подписан договор с избрания изпълнител, който трябва да реализира съоръжението на инженеринг. Тази процедура бе любима на местната управа и по времето на Иван Тотев, защото пести време. През последните години обаче тя стана синоним на задкулисие и корупция в пътното строителство, а срещу пробива до Водната палата в последния месец се надигна сериозно недоволство. Основните обвинения срещу администрацията са, че проектът не е представен пред обществеността (макар че е минал през Експертния съвет за устройство на територията), а строителството ще застраши сигурността на съседните сгради и ще доведе до сериозни намеси в зоната на „Марица-юг”, облагородена съвсем скоро с европейски средства.

Развръзката ще е утре по време на извънредната сесия на Общинския съвет.

От архива

Ето какво пише в. „Марица” на 29 януари 2013 г., когато са представени проектите на фирма „Вектор бул” за пътното съоръжение:  

„Община Пловдив все още няма категорично решение за това как ще се реши  транспортният проблем около Водната палата, твърди зам.-кметът инж. Д. Кацарски. Не  изключваме възможността това да стане и чрез кръгово движение, каза Кацарски. Надлезът, перпендикулярно на моста на Панаира,  над бул. “Цар Борис III Обединител”, обаче е единственият вариант, при който се решават всички развръзки в зоната, т.е. и левите завои, смятат експертите в Общината.

Преди време фирма “Вектор бул” спечели обществената поръчка за изпълнител на “Пробивът на Водната палата”, като софийската фирма беше единственият явил се кандидат. Проектантите предложиха 4-5 варианта, но от Експертния съвет към Общината се спряха  на решението с 225-метров пътен надлез над бул. “Цар Борис III Обединител”. Съоръжението обаче предизвика масово недоволство сред гражданите. “Общественото обсъждане на проекта вече започна, за нас е важно  да разберем какво е мнението на хората. Разбира се, скоро планираме да направим и  официална презентация на проекта”, уточнява Кацарски. Сред преобладаващите мнения на  гражданите е, че транспортният достъп в зоната може да се развие чрез подлез.

Анкета

Ще успее ли новият парламент да излъчи правителство?