2374
Следвайте ни

Забавянето на държавния бюджет поставя труден ребус пред Община Пловдив

viber icon

Автор: Александър Константнинов, бивш зам.-кмет на Пловдив

До края на януари местната власт няма да знае на какви държавни трансфери ще разчита за 2022 година. Собствените приходи нарастват с бързи темпове, но се изяждат от нарастващите разходи за заплати и издръжката на администрацията 

За първи път в най-новата история на общината администрацията е изправена пред трудна ситуация. Заради късното избиране на редовно правителство и отхвърлянето на варианта на план-сметката, подготвена от служебния кабинет, държавният бюджет за 2022 г. ще бъде приет най-рано в края на януари.

Необходимият срок за изготвяне и приемане на общинския бюджет е минимум 45 дни след публикуване на постановлението на МС за изпълнение на държавния бюджет. Това определя срока за приемане на бюджета на Пловдив в края на март или началото на април. Ще се наложи цялото първо тримесечие Общината да работи с параметрите на бюджета от 2021 година. Това поставя редица проблеми за нормалното функциониране на огромната общинска машина. Например План-сметката за битовите отпадъци /ТБО/ трябва да се приеме до края на текущата година, за да може в началото на 2022 година да се изчислят задълженията на гражданите и да започне събирането на таксата и данъците. Приходите през първите месеци на годината са минимални, а разходите са високи заради зимния сезон.

Без приемане на Програмата за управление на общинските имоти и Капиталовата програма не е възможно да се стартират нови проекти

и администрацията да се разпорежда с общински имоти, което ограничава както приходите, така и оперативната работа на важните звена.

Местната власт има да решава сложен ребус и с парите до края на годината.  От изпълнението на общинския бюджет за единадесетте месеца на 2021-ва се вижда, че собствените приходи са 151 млн. лв., като данъчните са 76 млн. лв., а  неданъчните - 75 млн. лв. Държавните трансфери са 199 млн. лв. или общо приходите са 350 млн. лв. Само за ноември приходите са общо 23 млн. лв., което показва, че в края на годината резултатът няма да достигне 400 млн. лв. Ръстът в собствените приходи спрямо същия период на 2020 година обаче е 32 млн. лв., или 127%! Основно това се дължи на данъка върху сделките, който е преизпълнен дори в края на ноември - отчет 32 млн. лв. при план за годината от 30 млн. лв. Приходите от ТБО са 36 млн. лв. при план от 38 млн. лв. Напълно е възможно да се достигне и по висока сума в края на годината. В новата План-сметка за 2022 година администрацията предлага приходите да се планират на сума от 41 млн. лв., което е реално.

Разходите в края на м. ноември са 321 млн. лв., а само за месеца са 38 млн. лв. От тях за  заплати - 22 млн.лв., и издръжка - 8 млн.лв., или общо 30 млн. лв., което прави почти 80% от всички разходи. Куриозно е, че

почти всички приходи за месеца (23 млн. лв.) са отишли за заплати.

Превишението на разходите е финансирано от наличните резерви, които обаче вече са стопени. В момента наличните по сметките пари са 44 млн. лв. и са от държавно делегирани дейности /ДДД/, 27 млн. лв. за целеви капиталови трансфери от държавния бюджет и 4 млн. лв. са в сметката на ТБО. Това са общо 75 млн. лв., които ръководството на Общината не може да ползва за общи разходи. В същото време по традиция разходите за декември са много по големи, така че в края на годината преходният остатък за 2022 година ще бъде минимален. За да се достигне отчет от 400 млн.лв. в края на годината, разходите за месеца трябва да са 80 млн.лв., което е трудно за реализиране. Капиталовите разходи в края на ноември са 27 млн. лв. при план за годината 77 млн. лв. Изводът е, че вероятно отчетът на бюджета за 2021 година ще е по-малък от отчета за 2020 г.  

При така създалата се ситуация

прогнозирането на бюджет 2022 година е проблематично.

Не е ясно дали и откога детските градини и ясли ще бъдат безплатни, каквото обещание дава новото правителство. За 2021 година са планирани приходи от такси за детски градини и ясли в размер на 5 млн. лв., които Общината няма да може да събира догодина. Не е ясно и от коя дата ще се въведе новата минимална заплата, която значително ще увеличи разходите на Общината, ако тя не приеме някакви съкращения. Не са известни и капиталовите трансфери за Община Пловдив, които новият кабинет ще реши да заложи в държавния бюджет за 2022 година. Всичко това ще се уточнява през следващите два месеца. Кметът и неговият екип ще трябва да са в много добра комуникация с новата изпълнителна власт, за да осигурят функционирането на всички комунални системи през този труден период.

                                   

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Петър

Петър

16.12.2021 | 09:49

Ключовата дума е комуникация! Зико да отива в София и да започне да обикаля новите министри. Хубавото е, че Кирил Петков е от Пловдив и това трябва да се използва. Без пари от държавата нито стадионите ще се завършат, нито околовръстното, нито вода от Въча. А че трябват съкращения в администрацията ще му го кажат императивно.

Отговори
2 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кои са най-големите предизвикателства пред новото правителство през 2022-ра година?