71
Следвайте ни

Три варианта пред кмета за обществения транспорт - лош, по-лош и най-лош

viber icon

Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив

Общинската администрация е създадена, за да управлява комуналните дейности и услуги в полза на обществото. В това е единственият смисъл на нейното съществуване. Политиката се формира от кмета и неговия екип, но става реалност след решенията на Общинския съвет. Така се постига баланс на правата и отговорностите. Една от най-важните дейности е общественият транспорт. Той трябва да обслужва масовите превози на територията на общината, като администрацията осигурява неговото управление и финансиране и то по определени правила. В Европа има общоприет норматив, за да е рентабилна дейността - броят на пътниците, които ползват обществения транспорт всеки ден, трябва да бъдат не по-малко от 50% от населението.

В Пловдив обаче отдавна не е така и това поставя управляващия екип в много трудно положение. На практика пред кмета има 3 варианта - лош, по-лош и най-лош. 

Лошият вариант - продължават да возят само частниците при сегашните условия

Сегашният кметски екип е наследил това положение, заложено още в края на 90-те години. Апогеят на този метод дойде през 2007 г., когато се приватизира общинската фирма „Градски транспорт” ЕАД и всички автобусни и тролейбусни линии се стопанисваха от частни фирми. Тогава се създаде и финансовият модел за управление, като превозвачите продават билети и карти, а Общината и държавата осигуряват субсидии и компенсации. За да получат субсидиите и компенсациите, частните фирми трябва да докажат с документи, че техните приходи не са достатъчни, за да покрият разходите. Общинското предприятие „ОКТ” трябва да провери и контролира обективността на тези документи и едва тогава да финансира фирмите с общинските пари. Проблема е, че ОП-то никога не е имало достатъчен капацитет, за да осъществява действителен контрол на превозвачите в тяхната ежедневна дейност, и това го прави формален.  

Прокуратурата и Икономическа полиция изненадващо се заинтересуваха от случващото се и избухна скандал. Привлечени като обвиняеми са длъжностни лица от общинската администрация и собственици на фирмите превозвачи. В крайна сметка, всичко вероятно ще се размине, а частниците ще продължат да изпълняват договорите за 29-те линии при сегашните условия и качество на услугата, което е лошо. 

По-лошият вариант - Общината събира всички приходи от дейността и плаща на километър

Именно това предвижда европейският регламент 1370, който така и не е въведен в действия от Община Пловдив, както и различни разпоредби от българското законодателство. Както вече сме пресмятали обаче, такъв вариант ще отвори нова дупка в бюджета на Пловдив. 

Да припомним сметките: 

1. Транспортната задача в километри по всички линии е около 1 600 000 км месечно, или приблизителни 19 200 000 км годишно. 

2. При пълно въвеждане на електронната система за таксуване Общината, която е собственик на системата, трябва да заплаща на фирмите превозвачи пълния пробег на километър. При сегашния ръст на цената на дизеловото гориво, масло, гуми, резервни части, ФРЗ, данъци и др. е договорена цена от  1,78 лв./км без ДДС или 2,136 лв./км  с ДДС.

3. Общо годишно ще се дължи на превозвачите сумата от 41 011 200 лв.

4. Общината ще трябва да плаща и допълнителни суми за поддръжка на електронната система:

- на контрольори, минимум 170 души - около 3 060 000 лв. годишно

- на Център за контрол на трафика -  1 440 000 лв. годишно

- инкасатори на приходите от ПОС терминалите и фирмите - 900 000 лв. годишно

- други: за логистика, автомобили, поддръжка на ПОС терминали и валидатори, общо експлоатационни -  2 000 000 лв. годишно

Общо разходи - 48 411 200 лв. годишно.

Приходи на Община Пловдив:

- от билети и карти - 15 360 000 лв.   

- от компенсации и субсидии от Държавата за вътрешноградски транспорт - 3 600 000 лв. годишно

- от компенсации от Общинския бюджет - 7 000 000 лв. годишно

ТОТАЛ 

Приходи за година  - 25 960 000 лв. 

Разходи за година - 48 411 200 лв.

Разлика -  22 451 200 лв.

На всичко отгоре сметките са направени по остарялата тарифа на километър, която  е силно занижена. Според пазарните проучвания себестойността на 1 км пробег в град с над 300 000 жители в България е около 2,80-3,00 лв. Тоест сумата, която трябва да има Общината, за да осигури услугата, е поне 57 600 000 лв. годишно, или недостигът става над 30 млн. лв. Такива пари в общинския бюджет обаче няма. 

 Най-лош вариант - Общината къса договорите с нелоялните превозвачи, но градът остава без транспорт

До него ще се стигне, ако Общината започне да прекратява договорите с нелоялните превозвачи, които не изпълняват качествено услугата. В този случай има две опции - бързо създаване на общинска фирма за градски транспорт, за която реално ще са необходими над 300 млн. лв. според прогнозите на администрацията (20 млн. за 2 линии), или наемане на нови частни изпълнители. Ако и двете задачи обаче се окажат непосилни, идва най-лошото - Пловдив остава без обществен транспорт. 

 За кмета предстоят трудни решения, за да може Община Пловдив да влезе в своята социална роля и да започне да управлява реално тази дейност, вместо да я делегира на частни фирми. Ако нищо не се прави и остане съществуващият модел, правоохранителните органи ще могат да обвиняват всеки, който е имал смелостта да работи в този сектор. Защото този модел просто е сбъркан и дава възможности на недобросъвестни хора да се ползват от него.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (16)

ГЮРО

ГЮРО

07.11.2021 | 19:04

А тия "много"умници искаха да хвърлят 280-300 милиона лева народни пари, за да вдигнат жп линията от Централна гара до гара "Филипово". Ползата от това идиотско начинание е само за малък брой "лица" (зад_ници, демек). Всичко останало отива в графата чисти загуби. Но от "много"умници, лакоми задници, толкова.

Отговори
3 1
ГЮРО

ГЮРО

07.11.2021 | 19:07

Да вдигнат ж.п. линията на ЕСТАКАДА, та по-добре да тормози хората от околните жилища и блокове. И да превозва по 30-40 души дневно. Т&паци ниедни!

Отговори
2 1
НаблюдатеЛ

НаблюдатеЛ

05.11.2021 | 10:25

И Ал Кос намазваше здраво филията навремето. Та по тази причина е пристрастен. А човек пристрастен ли е не прави обективни и принципни анализи.

Отговори
3 4
Лудият си ТИ, БЕ,  "луд ли си..."

Лудият си ТИ, БЕ, "луд ли си..."

03.11.2021 | 17:29

След поредната строга, но СПРАВЕДЛИВА критика от инж. Ал.К. забелЕзвате ли как автоматизирано се включват дежурните по амбразура 24/7 тролове платени охолно от афтобусаджийската мафия с техните полуграмотни ЛИЧНОСТНИ нападки ad hominem против Автора = без да умеят да възразят ПО СЪЩЕСТВО нищо, ама нищичко. Още от "комунистическо" Градът си имаше сериозни придобивки = разгърната тролейбусна мрежа, пробито Тепето със ТУНЕЛ . . . докато така наречените капиталистически инициЯтиви само ни ощетиха.

Отговори
8 2
Шофьор

Шофьор

03.11.2021 | 17:00

Ами този специалист по всичко защо не развали договора с Батаклиев като беше зам кмет на Славчуу? Имаше десетки нередности в инвестициите

Отговори
9 3
Тоя дърт фрол

Тоя дърт фрол

03.11.2021 | 13:43

Явно е на хонорар в тоя ла!йнян сайт . Да хваща корона и да си заминава . Няма да смуче пенсия , която аз му я плащам , че и хонорари да взема . Марш на гробищата да си търсиш парцел . Червен нещ/астник .

Отговори
1 11
хаа

хаа

04.11.2021 | 21:10

А ти фрол-нещастник имаш ли си парцел?

Отговори
4 1
Хаахаа

Хаахаа

03.11.2021 | 11:09

Дедо що не си гледаш старините,и без това за друго не ставаш.

Отговори
11 9
Кан Крум

Кан Крум

03.11.2021 | 16:39

Има и четвърти, арест за крадците на пари от субсидиите от фирмите конфискация на дяловете от фирмите и автобусите стават собственост на държавата и тя ги предоставя на общината! Къде е КПКОНПИ, спи спят ли тези откраднали стотици милиони и те бездействат!

Отговори
13 1
Славчо

Славчо

03.11.2021 | 20:23

Това ли е новият ти прякор Нали?

Отговори
1 0
...

...

03.11.2021 | 09:36

Може да се закупят употребявани метанови автобуси на изгодна цена! 20 автобуса - 400 000 лв. Ориентировъчно време за старт на предприятието 2 месеца при добра организация. Редуциране на изминатия пробег и по-смислена система, за да смъкне разходите, добри връзки между автобусите за повече пътници и увеличаване на приходите! Ама трябва желание за промяна, а това го нямат. Трябвали им 7 години, все едно сувалка ще изстрелват.

Отговори
11 3
Гневен!

Гневен!

03.11.2021 | 08:39

Това е тъжната истина за градския транспорт на Пловдив! А кога ги ядохте кифтетата сервирани от частните фирми мълчахте! Когато пред очите ви умишлено унищожиха тролеите злорадствахте! Когато свяляха без причинно жиците не се противопоставихте и допуснахте тези паразити ДЧ,ВД,ПА да нямат алтернатива и да извиват постоянно ръцете на общината за повече дотации си чешехте ушите! Сега разбрахте ли че Пловдив без тролеи=Пловдив без транспорт!

Отговори
17 4
Ти луд ли си бе ?

Ти луд ли си бе ?

03.11.2021 | 08:59

На тоя скъп ток , който ще става и по-скъп ? Не си добре . Във Варна какъв транспорт имат , София , Бургас . Цървул платен червен .

Отговори
4 13
Тиии,

Тиии,

03.11.2021 | 09:05

До кои пишеш и се гневиш, бе.

Отговори
8 0
Лудият си ТИ, БЕ,  "луд ли си..."

Лудият си ТИ, БЕ, "луд ли си..."

03.11.2021 | 17:20

Преди да се "изкажеш" със злоба против Ближния си, да си беше сверил Ролекса, какиното: СОФИЙСКИО ТРАНСПОРТ Е ЕЛЕКТРИЧЕСКИЙ, предимно: не само тролеи си имат КопАлетата, ами и ТРАМВАИ още отпреди столетие, че и МЕТРО с много и светкавични спирки. Лудият си тъкмо ти, платен охолно от афтобусаджийската мафия. Избърши си пяната от суратя, глътни си хапчето и мирясай.

Отговори
7 1
$120.- за барел нефт скоро бе, БУДАЛА!

$120.- за барел нефт скоро бе, БУДАЛА!

04.11.2021 | 00:19

Прогнозата на Банк оф Америка е за скорошно поскъпване на горивото към $120.- за барел което включва бензините, дизела и всичко бе, БУДАЛА! Най-лудият на тая страница си ти, ха!

Отговори
2 4

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво правителство ще управлява България след изборите на 14 ноември?