Следвайте ни

Тотев товари следващия кмет с непоносимо финансово бреме

Планираните собствени приходи на Общината не се реализират, а разходите не намаляват. Нови заеми ще поставят Бюджет 2020 в огромен риск

Иван Тотев явно е човек с чувство за хумор, колкото и да изглежда скучен на гражданите. Когато обяви, че няма да се кандидатира за трети мандат, градоначалникът направи следното заключение, с което опита сам да оцени високо своята работа - лесно е да управляваш след Славчо Атанасов, трудно след Иван Тотев. Самият кмет явно не разбра колко дълбоко проникновение е направил. Да, трудно ще е на този, който ще управлява града след Иван Тотев, даже почти невъзможно, защото действащият кмет е поставил вълчи капан за наследника си, когато говорим за бюджета на общината и градската икономика. 

 

Представяме ви анализа на инж. Александър Константинов за бюджета и кредитната задлъжнялост на Община Пловдив 3 месеца преди края на мандата на Иван Тотев


Иван Тотев обяви публично своя безспорен отказ да продължи работата си като кмет на Пловдив. Така вече е ясно, че след изборите в кабинета на пл. "Стефан Стамболов" 1 ще влезе нов човек. Балотажът, на който най-вероятно ще бъде избран новият кмет, ще бъде в началото на ноември. Следват процедурите по встъпване в длъжност, които ще отложат рокадата за средата на месеца. След това на новия градоначалник предстои работа по приключване на текущата година, която ще отнеме 30-40 дни. През това време той ще трябва да подготви промени в наредбите на общината, формиращи приходите на града, и да изготви проект за бюджет 2020.

 


Времето е критично малко дори и за човек, запознат отлично с работата.

 


Кои са основните финансови проблеми на общината?

 


Изпълнението на текущия бюджет е много далече от планираното. Собствените приходи се движат по кривата на 2018-а и ще достигнат някъде около 130 млн. лв. в края на годината. Така при планирани 158 млн. лв. се очертава недостиг от почти 30 млн. лв. В същото време разходите изпреварват миналогодишните и се движат близко до планираните в бюджета. Резервите от предходните години са изчерпани още на полугодието и това личи от последните решения на Общинския съвет. Дори за малки суми се прехвърлят пари от един обект в друг, като всичко е за сметка на капиталовата програма. Така 

 


Приключването на тази бюджетна година ще бъде много драматично.

 


Следващият проблем е задлъжнялостта. Поетите до момента задължения от кмета и екипа му надхвърлят значително финансовите възможности на общината. За обслужването на всички видове дългове - към банки, към фондове, лизингови договори и т. н., през 2020 и 2021 г. ще са необходими по над 11 млн. лв. годишно. През двата си мандата г-н

 


Тотев е натоварил общината с различни видове заеми на стойност над 50 млн. лв. 

 


Това обаче не е най-голямата беда. Проблемът е, че за следващия кмет предстои да реализира няколко ключови проекти за града, които сегашната администрация уж е подготвила. Истината е, че повечето от тях са по европейски програми и трябваше да бъдат реализирани много по-рано, но заради мудната работа на екипа на Тотев останаха за следващия мандат. Лошото е, че за да ги реализира, новият градоначалник трябва да осигури средствата за собствено участие, а те никак не са малко. Само за Водния проект в следващите две години ще трябва да се осигурят 35 млн. лв. Общата стойност на проекта е 115 млн. лв., като  европейските пари са само 80 млн. лв. Останалите са съфинансиране от общинския бюджет. по този проект вече има избрани изпълнители и подписани договори за повечето поръчки,  времето за реализацията на проекта също изтича и той не може повече да се бави. Кметът обаче няма никаква идея как да бъде осигурено собственото финансово участие и прехвърля горещия картоф на наследника си. 

 


В общината вече има подписани и други договори, за чието изпълнение не е осигурено финансиране -  за 7,5 млн. лв. с фирмата „Драгиев и ко” за ремонт на подземната инфраструктура на бул. "Хр. Ботев" и част от бул. "Копривщица", както и за 6 млн. лв. с "Европейски пътища" АД за ремонта на бул. "Кукленско шосе", който очевидно ще продължи и през 2020 г.

 


Проектите във фризера 

 


През последните месеци кметът Тотев, явно, преди да реши, че напуска кабинета, напомпи с оптимизъм гражданите, като анонсира като сигурни няколко важни обекти, които сам той задълго постави във фризера. Така следващият кмет трябва да намери пари, за да завърши зоопарка, Голямата базилика, бул. "Северен", детската градина на бул. "Ал. Стамболийски", многоетажния паркинг в район Западен, спортния комплекс на бул. "Дунав" и още десетки обекти. Според експертните прогнози за това ще са необходими най-малко 20 млн. лева. Освен това има решения на Общинския съвет, които задължават следващия кмет да реализира проектите:  Модър-Царевец (13 -14 млн. лв.), олимпийския басейн "Младост" (12 млн. лв.), Дондуковата градина (4 млн. лв.) и Инсениратора (6 млн. лв.), което прави още поне 35 млн. лева. Задължение на общината е да измести главния колектор и водопроводите в зоната на пред гаровия площад във връзка с проекта на НКЖИ за модернизация на ​жп възел - Пловдив. По най-груби сметки реализацията ще струва над 30 млн. лв. Тук също има срокове, които не могат да се отлагат, защото са свързани с европейско финансиране. Изместването на колектора трябва да се направи през 2020 година, защото не може да се копае за подземния тунел, преди да се направи новото съоръжение. След завършването му пък, планирано за 2022 г., общината трябва да осигури пари за пътните връзки южно и северно отпробива.  

 


Всичко това показва, че Иван Тотев вече е натоварил следващия кмет с непоносимо финансово бреме, първият ребус, който новият градоначалник трябва да реши, е съставянето на бюджета за 2020 година. А това няма да е никак лесна задача. 

 


В тази ситуация е нормално сегашният кмет да се опита да редуцира всички разходи на общината и да помогне на следващия, като не поема повече задължения.

 


В действителност ставаме свидетели на точно обратното - опити да се утежни още повече ситуацията, рекламирани като политика на приемственост между екипите чрез разписването на проекти, които ще бъдат активи за следващото управление. Така на последната сесия на Общинския съвет се направи опит да се задължи следващият кмет с нови 5 млн. лв. разходи за ремонт на тротоари и улици, които не са предвидени в Бюджет 2019 и трябва да се осигурят от Бюджет 2020 г. на принципа "ние харчим, вие плащате сметката". Намериха се здраво мислещи съветници, които не позволиха това да стане. Сега се прави поредният опит да се генерира нов заем от 13 млн. лв., който ще натовари бюджетите в следващия мандат. В случая не става дума за качеството и целесъобразността на проектите, които ще бъдат финансирани с този заем. Те сигурно са важни за града. Не става дума и за това, че не е честно да задължаваш следващия кмет да изпълнява твоята програма. В случая ставаме свидетели на грубо нарушение на

 


Закона за общинския дълг, който не позволява в последните 9 месеца от мандата да се поема нови задължения.

 


Така законодателят е забранил на отиващия си екип да натоварва общинския бюджет с нови задължения, които очевидно ще бъдат изплащани от следващия екип. Ще допуснат ли общинските съветници да се извърши грубо нарушение на законите? Ще допусне ли областният управител да се вземе такова незаконно решение? Ще потърси ли някой вече отговорност на този кмет за вкарване на общината във финансов хаос? Надяваме се сред хората във властта да е останал здрав разум и дебатът за въпросния общински дълг да бъде оставен за края на годината, когато ще имаме нов кмет. 

 


А на сегашния само искаме да напомним, че във всяка човешка дейност трябва да има етика, иначе ставаме подвластни на законите на джунглата. Ние обаче се гордеем, че сме демократична държава, уважаван член на Европа и като нейни граждани трябва да защитим нормите и правилата на цивилизования свят.

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?