4232

След скандала с ученици фантоми: Произвеждаме неграмотни с огромен финансов ресурс от държавата

Трябва обучение за учители и десегрегация на училищата

Асен Колев, етнолидер:

 

Процесите, на които сме свидетели  в СУ „Найден Геров“ - проформа обучение на фиктивни ученици, не са явление само в това училище и само в Пловдив. В Пловдивска област има 198 учебни заведения, от тях 98 са сегрегирани, където подобни проблеми съществуват. Това обособяване е в противовес със Закона за предучилищното и училищното образование. По категоричен начин чл. 99 ал. 4 подчертава, че е необходима десегрегация на системата на образованието на деца от един и същ етнически произход.

Сегрегирането не е само естествена последица от местоживеенето. Да вземем СУ „Никола Вапцаров“ в Асеновград. Въпрос на местоживеене ли е ситуацията с това учебно заведение, което е извън ромската махала? А всички деца от кв. „Лозница“ се насочват да отидат там. Има малки населени места, в които няма избор на училище, и там по-трудно се решава въпросът. Но на общия фон това е само оправдание. Нищо не се прави за десегрегация на системата на образованието.

На няколко пъти проведохме разговор с началника на РУО - Пловдив Иванка Киркова, включително в Областната администрация. Няма резултат. Предложихме да има един служител на РУО, който да работи с всички сегрегирани училища и да оказва методическа помощ в обучението на тези деца. Обществена тайна е, че в тези учебни заведения децата излизат неграмотни. Има немалко случаи да завършват 7. и дори 12. клас, без да владеят български език.

И сега има  експерти от РУО, които участват в екипите по Механизма за обхват.

 


Но така се размива отговорността

Има екипи, има отговорници. А защо няма местни хора в екипите? Има влиятелни хора в „Столипиново“ и ако те влязат в екипите, това ще е голяма помощ. Някои биха се ангажирали. Поставяли сме въпроса и защо чистачките и охранителите са в обществените съвети на училищата в „Столипиново“, а няма нито един от хората с авторитет, чиято дума се чува в общността. Нямам личен интерес да казвам това. 

Трябва да се осъзнае отговорността за състоянието на образователната система и да се постави, където е възможно, на реална основа за десегрегирано обучение. Чакаме да се състави правителство и да се определи министър на образованието. Писмено ще се обърнем наново и като граждански организации ще поставим пак всички болни въпроси.

Има родители, които са съгласни децата им да се обучават извън „Столипиново“. Сигурно няма да ми повярват и съм готов на експеримент - ако запишем няколко деца другаде в града, ще ги приеме ли общността там, каква ще е реакцията? Няма значение, че по закон може да има по 2-3 деца от малцинствата в паралелка. Виждаме и  ОУ „Гео Милев“, и СУ „Любен Каравелов“, и СУ „Никола Вапцаров“ в Асеновград.

Разбирам трудностите.

 

Но виждам и голяма имитация  на работа

Не искам да подценявам ролята и отговорността на родителите, но те на 35 г. също са неграмотни и възниква въпросът как да помогнат на децата си. Ако трябва, нека се създадат извънкласни и извънучилищни форми за изучаване на български език.

Обществена тайна е, че се  възпроизвеждат неграмотни хора с огромни финансови средства на държавата. Без да обобщавам, на много места има имитация на обучителен процес. Няма отговорност днес децата да научат поне 5 думи на български, следващия ден пак. Разбирам, че средата е трудна, че се говори на майчин език. Но на 20% ако е ефективен процесът, ще е постижение. Освен отговорността на родителите, има отговорност и системата.

Необходим е задълбочен анализ и да се очертаят нужните политики. В „Столипиново“ стоят по един начин нещата, в Хаджи Хасан махала по друг, в Садово - по трети. Но коренът е един - неграмотност, не се владее български език, не се посещават редовно занятия.

 


Необходимо е обучение на учителите,

за да знаят какви са проблемите на конкретното място - в "Столипиново", в Асеновград, в Карлово, защото не са еднакви. Където се говори турски език, грамотността на български е на много ниско ниво. Където се говори на ромски език и на български, както в Перущица, е различно. Ние можем да помогнем на педагозите. Не знаят всички особености и специфики, свързани с културата и семействата.

В последните 10-15 години почти няма деца от етнически квартали, които да отиват в университет. Те стигат до 11. клас, не могат да вземат матурите и не завършва випуск дванадесетокласници.

Подценява се и участието на социалните служби, а трябва да има социален работник при обходите в кварталите. Той да регистрира социалните случаи и децата да получат подкрепа. Има уязвими семейства и първо с тях трябва да се започне - без родители, деца на улицата, родители в затвора или починали. Но най-важна е работата с местните хора. Дали ще я свършат общинските съветници, дали образователните експерти, дали влиятелни хора или граждански организации - най-добре всички заедно. Без разговор няма да има резултат. С ехидна усмивка не става.

Трябва да се намери начин финансовите разходи и усилията на държавата да донесат резултат.

Оцени новината

Оцени новината
4.4/5 от 7 оценки
4.4/5 от 7 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
6 коментара
„Компетентностна ориентираност”

„Компетентностна ориентираност”

08.07.2024 | 00:53

Да, това е новата “визия” на министъра на образованието проф. Цоков. Надявам се, че той разбира за какво става дума, тъй като на нас простосмъртните това нищо не ни говори. Изглежда, че тази “компетентностна ориентираност” е била на мода в Русия преди десетина години. Така е като професор от ПУ стане министър…

Отговори
6 1
Много по-добре е в МОН с него,отколкото предния некадърник-алхимика Ни

Много по-добре е в МОН с него,отколкото предния некадърник-алхимика Ни

08.07.2024 | 11:48

Ники иска да пътува.Поне съсипията на МОН спря,а некачествените учебници по съдържание на близки,приближени фирми и НПО-та на ПП и вакханалията,дето Ники псевдоакадемикът предизвика и остави погром след себе си в министерството,не се трият за един ден с вълшебна гума.Резултатите от работата му-никакви,ги видяхме в 2-3 поредни години на изпитите на децата.Сега поне да се вземат в ръце и да канализират оптимално образованието.Текат процеси и по нови учебници.

Отговори
2 3
Учителите в този наш град отдавна взимат над 2 бона месечно

Учителите в този наш град отдавна взимат над 2 бона месечно

06.07.2024 | 22:55

Учителите в този наш град отдавна взимат над 2 бона месечно Най-зле са преподавателите в Монтана, които през 2022 г. са получавали едва 1950,35 лева месечно Учителите в област Сливен се разписват срещу най-високи заплати. Това сочат данните на Националния осигурителен институт, които могат да се видят в одитния доклад на Сметната палата за сектор образование за периода началото на 2019 г. - средата на 2023 г. Те показват, че възнагражденията на учителите минават 2000 лева месечно още през 2022 г., пише "Телеграф". Доход Средният осигурителен доход във фиша на преподавателите в Сливен е бил 2219,80 лева. Това сочат последните данни, които са за 2022 г. В първата тройка по заплати са и учителите в Кърджали със средно 2141,1 лева месечно, и в Ямбол, които са взимали 2132,25 лева. В Хасково също могат да се похвалят със сравнително добри възнаграждения. В същото време софийските преподаватели изостават със своите едва 2061,93 лева, макар столицата да води като цяло по размер на заплатите в цялата страна, ако се гледа статистиката за всички сектори. Най-зле са преподавателите в Монтана, които през 2022 г. са получавали едва 1950,35 лева месечно. На опашката по размер на възнагражденията са още учителите в Шумен и Плевен, чиито заплати са били малко под 2000 лева. Статистиката сочи още, че учителските заплати само в рамките на четири години – между 2019 и 2022 г., са се вдигнали с около 500-600 лева. Това е станало възможно вследствие на политическия ангажимент възнагражденията на преподавателите да достигнат ниво 125% от средното за страната. Неграмотност Въпросът с учителските заплати обаче са само детайл от одита на Сметната палата. Генералният извод на одитната институция е, че качеството на образованието се влошава, а неграмотността в част от общините е риск за икономическото развитие. Палатата отбелязва, че поставената национална цел за намаляване на дела на неграмотните лица до под 1,5 на сто за отделни възрастови групи е постигната. Но в 36 на сто от областите в страната делът на неграмотните на възраст 20-29 г. е по-висок. Това се отнася и за 41 на сто от общините за възрастовата група 9-13 г., като в някои общини делът на хората, които не могат да четат и да пишат, надхвърля 10 на сто. Най-високи нива на неграмотност са наблюдават в областите Сливен, Добрич, Ямбол, Ловеч, Силистра и Стара Загора. Към 2021 г. с най-голям дял на неграмотни жители е област Сливен (4,3% от възрастовата група 9-18 г., а за 20-29-годишните – 7,9% ). „Първенци“ при общините в негативната класация са Перущица, обл. Пловдив, и Крушари, обл. Добрич – там съответно 17,8% от населението на възраст 9-18 г. и 19,3% от младежите между 20 и 29 г. не могат да четат и да пишат. Блиц

Отговори
5 2
Martino Tessaro

Martino Tessaro

06.07.2024 | 11:01

Здравейте г-н и г-жо Имате нужда от заем, за да се отървете от дълговете и проблемите си или може би да завършите къщата си. Каквито и да са притесненията ви, мога да ви помогна да се усмихнете отново. Кажете ми вашите нужди и аз ще ви удовлетворя в рамките на 72 часа. Годишната лихва е 2% и този заем се дава на всички честни хора. На разположение съм да ви отпусна заеми, валидни от 1000 до 8 000 000 евро. На разположение съм, за да удовлетворя клиентите си Електронна поща : [email protected] [email protected]

Отговори
1 2
За съжаление,е прав.Произвеждаме неграмотници,особено е сегрегираните

За съжаление,е прав.Произвеждаме неграмотници,особено е сегрегираните

02.07.2024 | 10:45

Училища.А за съжаление,не малка част от зрелостниците в ежедневието ползват маймуница,фонетик и подобни щуротии,резултат от тази неграмотност.

Отговори
12 0
Неграмотни учители

Неграмотни учители

02.07.2024 | 23:00

Произвеждат неграмотници. Колев ни уведомява, че завършилите 7 и 12 клас не знаят български. Защо ли? Защото учителите не са си свършили работата. Нали за това са учители, за да учат децата. Така наречената “десегрегация” е един глупав виц. Едно глупаво оправдание на некадърни учители в деградирала учебна система. Ако ученик от Столипиново го изпратите да учи в центъра на Пловдив дали ще “процъфти” там или ще напусне училище изобщо… или ще се самоубие. А ако изпратите един ученик от центъра на Пловдив да учи в Столипиново - само едно е сигурно, че ще научи цигански. Не се залъгвайте! Десегрегацията в училищата не работи никъде по света и само оскъпява системата. Всяка жаба да си знае гьола. Наблегнете на образованието и подготовката на учителите.

Отговори
19 1

Анкета

Как и къде ще почивате през лятото?