Следвайте ни

"Ройтерс": Най-малко е доверието в дигитално родените уебсайтове

viber icon

Близо 30 години след падането на комунизма България остава най-бедната страна в Европейския съюз, дълбоко разделена от стари обвързаности с Русия и нови съюзи със Запада. Медиите тук са склонни да възприемат все повече партизанска гледна точка по тези въпроси, с което на практика подпомагат по-нататъшно поляризиране на обществото. В същото време тази тяхна позиция води до намаляване на доверието в новините.  

Основните медии в България предпочитат да остават само свидетели на събитията от политическия живот в страната, освен в случаите, когато техните мощни собственици имат друг интерес. На този фон е изненадващо, че общото доверие в новините е само 38%, което е един от най-ниските резултати в нашето проучване. В същото време България падна от 68-о (през 2009 г.) на 109-о място по отношение на свободата на печата (в индекс на "Репортери без граници").  

Вестници в България са подложени на значителен финансов натиск през последните години, въпреки успешните "хибридни таблоиди" като "24 Часа" и "Труд" през 90-те години. Те дълго време смесваха сериозни коментари и анализи с клюки и скандали, което привлече интереса на германската група WAZ. Ниската доходност от хартията обаче и конкуренцията на новите интернет издания доведоха до четирикратен спад в оборотите на вестниците между 2003 и 2007 година.

В крайна сметка WAZ се оттегли от пазара в България, с което започна и общият срив на медиите. Други чуждестранни инвеститори, като Bonnier и Handelsblatt, също се изтеглиха в резултат на световната финансова криза. През последните 3 години затвориха четири ежедневника, а издателят на петия ("Стандарт") наскоро излезе от дружеството, като предаде своите акции на журналисти. 

Навсякъде, където рекламните приходи продължават да падат, в много новинарски организации все повече се разчитат на финансиране от олигарси или чужди фондации. Това от своя страна намали независимостта на медиите, а с това и доверието в тях. 

В същото време телевизията остава важен източник на новини в България, а напоследък силно се развиват и онлайн сайтовете на водещите електронни медии. Групата Nova Broadcasting поддържа серия от канали и уебсайтове, сред които Nova TV (55% онлайн обхват) и abv.bg (48%), популярен портал за новини, изграден на гърба на най-голямата българска електронна поща. В продължение на много години Нова бе собственост на шведската "Modern Times Group", която инвестира силно както в радио, така и онлайн, включително придобиването на vbox7.com на българския еквивалент на YouTube. Групата обаче е в процес на продажба на чешкия милиардер Петер Келнер.  

BTV, вторият най-популярен телевизионен канал в нашето проучване, също поддържа серия от телевизионни канали, радиостанции и уебсайтове. Тя също е собственост на чужденци, като първоначално е създадена като партньорство между българския магнат Красимир Гергов и News Corp на Рупърт Мърдок. Обща характеристика сред водещите телевизионни канали е нежеланието да се критикуват водещите политически лидери, министърът и опозиционните ?%

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво е най-важното, което новото правителство трябва да свърши в следващите месеци?