Регион Пловдив след 7 години - пак на опашката
Местната власт и Областната управа изостават драматично в разписването на ключови проекти, които да получат европейско финансиране в новия програмен период
- 07:00, 11.09.2020
- 07:04, 11.09.2020
- 6121
- 10
Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив
Народът е по улиците и площадите и протестира, защото иска промяна. Големите във властта имат право на избор - да подадат оставки и да се явят отново на избори или да продължат до края на мандата. Малките колелца в управлението обаче нямат право да хвърлят кърпата. Те трябва да работят, за да не се счупи наистина държавата. Поне така е в министерствата, където в момента се планират следващите 7 години. Само след три месеца Европейският съюз влиза в новия програмен период 2021-2027. България очаква сериозни суми по европейските програми, а до края на тази година трябва да се оформят приоритетите на ресорните министерства който и да седне в креслата след изборите. Същото трябва да се случва и в кабинетите на местната власт. Важно е да се защитят интересите на Пловдивска област, за да се насочат по-голяма част от ресурсите по тези програми към нашия регион. За съжаление, се случва точно обратното. Ние и в момента изоставаме по редица показатели от другите региони.
По средна работна заплата се движим между 6-о и 7-о място,
по БВП на един жител - също. По усвоени средства от европейските програми на жител сме във втората десетка. Ако местната власт не избърза с разписването на ключови проекти, с които да кандидатства за европейско финансиране, имаме запазено място на опашката и след 7 години.
За да илюстрирам проблема, ще разгледам само една от проектопрограмите -"Транспорт".
Общата сума, с която ще разполага България по тази програма в периода 2021-2027 г., е около 1,380 милиарда евро. Те са разпределени почти поравно между жп инфраструктурата (730 млн. евро) и пътната инфраструктура (650 млн. евро). Това са общо 2700 млн. лв., които ще се инвестират в транспортна инфраструктура. Отделно е националното съфинансиране, което през следващия програмен период ще бъде от 30 до 50 процента за отделните проекти. Правителството също има своите приоритети, като например магистрала „Хемус”, която се изгражда със собствени финансови ресурси. Прогнозата е, че тя ще струва над 4 млрд. лева.
В кои региони ще се насочат тези пари и какво е мястото на Пловдивска област в тези програми. За съжаление,
нашия регион го няма никъде на картата.
Жп инфраструктурата, която ще се изгражда с европейски средства, е основно около София. Осигуряват се средства за посоката София - Гюешево през Перник и Радомир; за линията Драгоман - Септември; за линията София -Мездра и за връзката Синдел - Каспичан. В Пловдив ще се довършват проектите от предишния програмен период 2014-2020 година, които и без това изостават.
В пътната инфраструктура приоритетите са основно в Северна България. За магистрала от Русе до Велико Търново се планират 870 млн. лв., за Скоростния път Ботевград - Видин над 300 млн. лв., за тунел под Шипка - около 300 млн. лв. През следващия период се очаква да се завърши и магистрала „Хемус”, която ще осигури най-прекия път между София и Варна. В картата на Министерството на транспорта Пловдив и регионът са отбелязани само като съществуващ. Единствено Летище Пловдив все още влиза в обзора на министерството като възможен проект.
Няма нищо предвидено за реконструкции на ключово трасе като пътя Карлово - Пловдив, по който
трафикът ще се увеличи драстично след прокарването на тунела под Шипка.
В плановете не влиза и за разширение на отсечката Асеновград - Смолян, която ще се натовари допълнително с отварянето на ГКПП - Рудозем. Времето за планиране изтича, а проектите с марка "Пловдив" липсват.
Не е по-различна ситуацията и по другите оперативни програми, макар европейските средства да са единствената възможност да реализираме чакания от десетилетия проект "Въча" за снабдяване на региона с чиста питейна вода.
Ако не се забързаме в следващите месеци, след 7 години пак ще цъкаме с език какво са свършили с пари от Европа София, Бургас и Варна. А ние ще се оправяме с оскъдните собствени средства и ще се надяваме Борисов или следващият премиер да ни пратят нещо от "благините" на излишъка. Ако въобще го има след очертаващата се криза.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни