Следвайте ни

По-високи заплати за чиновниците - добре. А съкращения - кога?

viber icon

АЛЕКСАНДЪР КОНСТАНТИНОВ, БИВШ ЗАМ.-КМЕТ НА ОБЩИНА ПЛОВДИВ

 

Очакваната от години новина дойде - заплатите на администрацията в Община Пловдив се повишават с малко, но от сърце. Трябваше да стане, защото възнагражденията на служителите не са мърдали с години и е съвсем ясно, че няма как на работа в Общината да се вземат образовани, квалифицирани и можещи специалисти на ключови позиции със 700 лева.  

Сега въпросът е откъде ще дойдат парите за планираното увеличение, след като засега не се вижда ръст в местните приходи. 

Вариант има и той ни бе обещан от новия кмет Здравко Димитров в предизборната кампания миналата есен - оптимизация, гарнирана със съответните съкращения. А в Община Пловдив има къде да се реже.  

Докато търсих резервите, опитах да определя темпа на нарастване на персонала през годините. Прави впечатление, че при всички кметове персоналът на Общината е нараствал. Така се върнах в годините, когато Общината е била с 8000 души във всички свои звена. За тази година той е 10 323 души. Само през последния мандат (2015 - 2019) той е увеличен с 450, а няма гаранция, че този темп няма да продължи и през следващите години.

В същото време разходите за заплати и осигуровки на Общината достигнаха 65% от всички разходи, а заедно с издръжката чиновниците изяждат 90% от бюджета на Пловдив.

Ако продължаваме така, не е далече времето, когато всички приходи на Общината ще отиват за издръжка и заплати.

За да разберем къде е проблемът, трябва да разгледаме структурата на тази армия от хора, която зависи от бюджета на Общината. Най-голямата група, естествено, е в образованието - 5203 души. Това е педагогически и друг персонал в училища, детски градини и други звена на образованието. Тук няма проблеми, защото разходите за заплати и издръжка почти изцяло се покриват от държавните трансфери.  Подобна е ситуацията и в здравеопазването (769 души) и социалните дейности (647). Делът, който се разплаща от местната хазна за тези дейности е пренебрежимо малък и не е проблем за бюджета на Пловдив.

Не е такава обаче ситуацията в общите държавни служби. Общо персоналът е 779 души, но държавата осигурява разходите само на 600, а останалите идват от Общината. Тука има големи резерви за реформи и съкращения. Трябва да се отбележи, че когато говорим за чиновници, не трябва да забравяме районите, защото те имат сериозна тежест в общия размер на администрацията. Малко хора знаят, че като второстепенни разпоредители с бюджетни средства те управляват общо 2776 души. В този персонал влизат и третостепенните разпоредители с бюджетни средства - детски градини, детски ясли и др.

За издръжката на всеки един район са отделени между 10 до 16 млн. лв. и това им дава достатъчно възможности за управление на "малките" кметове. 

Да разгледаме и сферите, където персоналът се осигурява изцяло от местните приходи. В общинските предприятия работят 2447 души. Тук има огромни резерви за реформи. Първо, броят на предприятията е голям и това води до много администрация. Разумно е да се намали поне с 1/3, което ще доведе до по-малко директори, главни счетоводители и шофьори.

Второ, има дублиране на дейности - например в ОП” Зооветеринарен комплекс” и ОП ”Зоопарк”.

И в двете предприятия се грижат за животни и са необходими ветеринарни лекари, гледачи, чистачи. Това, че са две различни площадки, не пречи да се управляват от малък и ефективен административен персонал. Подобни примери има и в други общински предприятия.

Най-големите аномалии са в културните институти

В четирите общински музе​я персоналът е общо 83 души. Всеки музей разполага с по 20-21 души, а дейността на музеите е разнообразна и важна за града. В Градската художествена галерия персоналът също е само 27 души, а те трябва да обслужват много обекти - голямата сграда в Стария град, галерия „Капана”, новата галерия на Главната и галерия "2019" на ул. "Гладстон”. 

На другия полюс обаче са ОИ ”Старинен Пловдив” с 82 души и ансамбъл „ Тракия” с 81 души. Десетки са и чиновниците в ОФ "Пловдив 2019", отдел "Култура" в администрацията и т.н. Общо в дейност "Култура и спорт" на работа са назначени 591 души, които са твърде много за град от 350 000 души.

Има няколко параметъра, които определят разходите на всеки чиновник в Общината. Средно за един човек Общината плаща 20 000 лева годишно за заплати и осигуровки. Освен това тези хора ползват помещения, телефони, отопление и т.н., които се финансират в групата „Издръжка”. За 2020 година за тази група са предвидени 95 млн. лв., или около 10 000 лева на човек.

Така можем да обобщим, че всеки съкратен чиновник би спестил на хазната около 30 000 лв. годишно. Ако персоналът се намали само със 100 души, кметът ще има пари за една нова детска градина. А ако съкрати всичките 1000, с които администрацията е нараснала по времето на предшественика му Иван Тотев, новият градоначалник ще може за един мандат да построи нов мост над Марица и да ремонтира стадион "Пловдив", без да чака пари от държавата.  

 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (6)

ДО СТЕФАН САМО С ФАКТИ

09.03.2020 | 08:25

СТЕФАНЕ , ПРИ СЛАВЧО АТАНАСОВ НЯМАШЕ НУЖДА ОТ СЪКРАЩЕНИЯ , ЗАЩОТО АДМИНИСТРАЦИЯТА БЕШЕ НА МИНИМУМ. ЗАТОВА СЛАВЧО АТАНАСОВ ПОСТРОИ 6 ДЕТСКИ ГРАДИНИ , ДВЕ ЯСЛИ И НОВ МОСТ НА МАРИЦА СЪС СОБСТВЕНИ СРЕДСТВА. СЛЕД НЕГО ТОТЕВ РАЗШИРИ АДМИНИСТРАЦИЯТА С НАД 1000 ЧОВЕКА ВСИЧКИ КАЛИНКИ ОТ КЛУБОВЕТЕ НА ГЕРБ. ТОВА СА ФАКТИТЕ

Отговори
2 0

Стефан

06.03.2020 | 18:06

Господин Константинов когато беше зам.кмет при Славчо Атанасов защо не предлагаше да се правят такива реформи!? Помним как бързо нарасна администрацията тогава , но го нямаше никакъв тогава в съветите за оптимизиране на служители на общината за да построи Славчо Атанасов детска градина или мост.

Отговори
7 4

Фани

06.03.2020 | 08:34

Съкращения на макс, не ни трябват толкова мързеливи послушни калинки!

Отговори
11 3

Анти Фани

06.03.2020 | 19:39

И как разбрахте, че те са такива?

Отговори
0 5

Георги

06.03.2020 | 21:12

Гледам как работят, по точно не работят всеки Божи ден...

Отговори
4 0

Лили

12.03.2020 | 10:50

Като идете 1-2 пъти за някакъв документ ще разберете.Последно бях в район север за удост.за наследници.8.45 ч.На гишетата никой,но се чуват гласовете им в съседната стая/вратата отворена/,мирише на кафе.Чакаш 10 мин. Докато се усетят ,че има посетител.Появява се една жена.Хвърля ми бланка и нарежда:по три имена ,ЕГН,адрес.Ако не знаеш всичко блазе ти.

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?