Следвайте ни

По парите за местните дейности се познава силен ли е кметът

viber icon

Александър Константинов, бивш зам.-кмет на община Пловдив

Пловдив изостана драстично от София и Варна в предишните два мандата. Ще успее ли екипът на Здравко Димитров да навакса.

Във финансовата система на общината циркулират два различни парични потока. Представете си кръвоносна система с два вида кръв - синя и червена. Те не се смесват и захранват различни органи на тялото. Същото е и във финансовата система на общината - държавните трансфери захранват делегираните държавни дейности на общината, а собствените приходи - всички местни дейности.

Нормативно е определено, че държавни пари не могат да се използват за местни дейности, но обратното е възможно. По решение на управляващите може да се дофинансират държавни дейности с местни приходи. Това трябва да е изключение, защото държавните дейности са регламентирани и по принцип не бива да се налага допълнително финансиране от собствени приходи. От години обаче в община Пловдив се е наложила практиката да има дофинансиране на държавните дейности. За 2020 година предвидената сума е 12 млн. лв., която не е малка на база на малките собствени приходи.  Нормално е всяка администрация да опитва да намали до минимум тази сума, за да има повече пари за важните местни дейности.

Това обаче в Пловдив не е правено в последните години. 

Общо местните разходи за тази година са 159 млн. лв., в които влизат и 12-те милиона дофинансиране на държавните дейности. Разпределението по дейности е:

РАЗХОДИ В МЕСТНИ ДЕЙНОСТИ

Дейности млн. лв.  %

1. Благоустройство и екология 86 54

2. Икономически дейности 21 13

3. Култура и спорт 20 13

4. Образование 15   9

5. Държавни служби   9   6

6. Здравеопазване   4   3

7. Социални дейности   3   2

8. Други 10,7

ОБЩО     159      100

Това разпределение показва истинските приоритети на екипа на кмета. Например образованието е чак на четвърто място, въпреки че в общия бюджет то е на първо. Големите разходи за образование се финансират от държавата, а не от местните приходи. Да не говорим за здравеопазване или социални дейности.

Най-много пари са предвидени за благоустройство и екология, но и в тази група има приоритет и това са разходите за чистота на града и зелена система. За тази година те са почти 50 млн. лв., въпреки че хората не оценяват положително дейността на общината точно в тази сфера.

В същата група са и повечето разходи за капиталовата програма.

Втората по големина дейност е икономическата. Тук основните разходи са за транспорт, управление на трафика, осветление и повечето общински предприятия. Двете дейности обхващат почти 70% от всички местни разходи. 

Следват социалните приоритети на общината. За изненада на повечето граждани най- голям дял имат културата и спортът - 13%. За сравнение, в другите големи градове -София, Варна и Бургас, относителният дял на разходите за култура и спорт е много по-малък. Разходите в образованието са основно за детските заведения. Общинските училища се финансират основно от държавните трансфери. Същото се отнася и за здравеопазването, където най-големият разход е за детските ясли.

Местните разходи за социални дейности са само 2%, което също е показателно за приоритетите на управлението. 

Като цяло можем да кажем, че на базата на наложеното от предишния управленски екип в Пловдив имаме много голям дял на текущите разходи за сметка на капиталовите разходи. Тази тенденция се засилва непрекъснато и води до спиране на развитието на инфраструктурата на града. По това, как управлява местните дейности и осигурява парите за тях, се познава колко успешен е един кмет. 

Решението на проблемите може да се търси по два начина. Първият е увеличаване на местните приходи, което явно не бе в приоритетите на предишния градоначалник. За сравнение Варна има 213 млн. лв. местни приходи, София - 780 млн. лв. Ако ги пресметнем на жител, Пловдив изостава значително. Новата администрацията е длъжна да направи подробен анализ на причините за това изоставане и да предложи решения, за да ни убеди, че иска да направи промяна, а Пловдив да навакса изоставането.

Вторият начин е да изведем като приоритет развитието на града във всички сектори. Инвестициите трябва да бъдат най-важната задача на администрацията във всички дейности. Не достигат детски градини и ясли, трябват нови сгради за училища, археологията на града е разкопана, но не е експонирана, нямаме стадиони и спортни зали, уличната мрежа е на нивото на миналия век и т.н. Всичко изисква инвестиции, а само с кредити не може да направим промяна в градската среда. Затова е необходима промяна в приоритетите при изготвянето на бюджета за местните разходи.

АЛЕКСАНДЪР КОНСТАНТИНОВ,  БИВШ ЗАМ.-КМЕТ НА ОБЩИНА ПЛОВДИВ

 

Лоши поличби от финансовия отчет за януари: Дано годината не се познава по първия месец

Вече сме в средата на февруари и вече имаме резултатите от отчета за приходите и разходите на община Пловдив за първия месец на годината. И дано 2020-а не се познава по януари, защото данните засега не са добри. 

За да ги анализираме ефективно, ще припомним някои от основните параметри на приетия бюджет за тази година. При общ бюджет от 346 млн. лв. трябва да имаме средно месечно - 29 млн. лв. приходи и разходи. Собствените приходи са планирани 161 млн. лв. или 13,5 млн. лв. на месец. 

Отчетът за януари показва, че приходите са 24 млн. лв. От тях 7 млн. лв. са собствени приходи и 17 млн. - държавни трансфери. В собствените приходи 3 млн. са данъчни и 4 млн. - неданъчни. Изпълнението на собствените приходи е на 50% от средномесечната цифра, като те са компенсирани от по-големи трансфери. Това е обичайно за началото на годината, когато общината все още не е започнала да събира активно постъпленията си, а държавата трансферира по-големи суми в помощ на местните администрации.

Разходите са в размер на 11 млн. лв., от които 5,5 млн. лв. в ДД и 5,5 млн. лв. в МД. Отчетът за разходите е едва на 38% от средния план, което показва, че засега общината или е пестелива, или не бърза с важните си задачи. В местните дейности имаме балансиран разход спрямо приходите, но в държавните дейности разликата увеличава натрупаните пари по сметките на общината. Така в държавните дейности вече имаме над 26 млн. лв. налични в сметките на общината.  

За сравнение ще покажем данните за 2019 година. За същия период имаме 6 млн. лв. собствени приходи, 15 млн. лв. трансфери и 10 млн. лв. разходи. Данните показват, че няма съществена разлика и нова финансова политика в общината. Как ще се променят паричните потоци в следващите месеци, зависи от реформите, които ще извърши екипът на новия кмет.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

polkmjn

polkmjn

02.03.2020 | 18:47

Здравейте, това е да информирам широката общественост, че Жозе Луис, заемодател на частен заем, отвори финансова възможност за всеки, който се нуждае от финансова помощ. 5000 евро до 100,00 евро Ние предоставяме заеми под 2% лихва за физически лица, фирми и компании по ясен и разбираем начин и условие. свържете се с нас днес по имейл на ([email protected]) или ([email protected])

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?