2374

Пловдив има остра нужда от нова транспортна схема, за да не се превърне трафикът в ад

Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив

Дано експертите на консултанта, който ще пише Плана за градска мобилност, поне седмица се повозят в рейсовете, преди да съставят стратегическия документ  

Градската администрация стартира обществена поръчка за изготвяне на План за градска мобилност с хоризонт от 10 години. Това е стратегически документ, който е необходим на местната власт, защото последните такива бяха разработени в периода 2009-2011 г. През тези години градът се промени много, а и съвременните изисквания към транспорта са различни. Броя на личните транспортни средства се увеличава всяка година, а цялата инфраструктура си стои на ниво от края на 20. век.

Общественият транспорт е съществен елемент от живота на града и определя качеството на жизнената среда заедно с пътната инфраструктура, зелените площи, качеството на въздуха и водата, образователната и здравната инфраструктура.

Освен подвижния състав, в него влизат и над 500 спирки на МГТ. Всяка е важна за квартала, който обслужва. Днес много от тях не отговарят на нуждите на хората.

Последната голяма промяна в обществения транспорт е деструктивна и това е ликвидирането на 12 тролейбусни линии през 2012 година.

В сравнение със съществуващите 29 автобусни линии тролейбусите осъществяваха над 30% от обществените превози

Малко са хората, които си спомнят, че линиите с тролейбусните линии с номера 2, 3, 5 и 8 бяха изключително натоварени. В същото време маршрутите на автобусните линии си остават непроменени от 20 години. Така транспортната схема на града е небалансирана и неефективна. Има маршрути, които са претоварени с автобуси, а има булеварди и квартали, които са забравени. Примерите са достатъчно - по бул. "Марица-юг" няма автобуси, а той е успореден на натоварената „Шести септември”, няма автобуси и по новия бул. "Северен", като всички линии минават през колелото на Панаира. От години се вижда липсата на транспорт от големи райони като "Тракия" и "Източен" към гробищния парк на Рогошко шосе. След премахването на тролейбусите липсва и обиколна линия, която да свързва кварталите в широкия център. Необходимостта от нова маршрутна карта на транспорта идва и от променената функционалност на градските зони и новите квартали. Когато е разписвана актуалната днес схема, в Пловдив нямаше молове и рейтел паркове, сградите с луксозни офиси, в които днес работят хиляди. В същото време Северната и Южната индустриална зона все още бяха активни, а днес са полупразни. Нямаше ги предприятията край Околовръстното шосе, Голямоконарско и Рогошко. Нямаше ги и някои от съществуващите днес частни учебни заведения. Всичко това промени значително необходимостта от градска мобилност, а новият план значително е закъснял. Дано преди да го пишат, експертите на бъдещия <210> изпълнител се повозят поне за за седмица в рейсовете от обществения транспорт и огледат добре Пловдив, за да предложат адекватни и смислени решения. 

Докато консултантът пише стратегическия документ, Общината има друга важна задача -

да организира транспортната схема с съответствие с големите инфраструктурни проекти,

които ще се реализират в Пловдив през следващите 2 години. Строителният проект в района на Централна гара налага да се променят маршрутите на всички автобуси, минавали през гаровия площад. Скоро ще се наложи да се променят маршрутите през Бетонния мост. За дълго време ще се блокира и възловият булевард „Ал. Стамболийски” заради изграждането на Южния обходен колектор. В район”Северен” ще се изгражда колектор и водопровод по бул. "Дунав" и Брезовско шосе. Подобна е и ситуацията в район „Източен”, където се изпълнява проект, финансиран  от ОП ”Региони в растеж”. В район "Западен" ще се строи по ул. "Царевец” и бул. "Хаджи Димитър”, като това е свързано с подлеза "Модър-Царевец". Накрая да не забравяме и подлеза при Водната палата, чието строителство ще блокира за дълго време бул. „Цар Борис Трети Обединител”. Всичко това изисква изготвянето на временна транспортна схема, която ще действа през периода на строителството на всеки обект.

Стратегическите документи са важен инструмент за управлението на града. В същото време са необходими и тактически документи, които да решат текущите проблеми на ежедневието. Само с първи копки няма да решим най-наболелите транспортни въпроси, а без качествен обществен транспорт няма как да очакваме, че хората ще слязат от колите и ще намалим вредното въздействие на трафика върху качеството на въздуха и живота на пловдивчани.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
16 коментара
отговорност...

отговорност...

24.11.2021 | 11:53

това показа че пловдив се управлява от кюнлии ....най напред да се потърси отговорност от тотев и си е ...и след това нова схема ...усвоените средства за несбъднатите проекти ....отговорните лица по затворитес отнето имущество и тогава нови проекти с нови лица не с тези стари ку.р.ви в тоя стар бар.дак

Отговори
1 0
BIG

BIG

22.11.2021 | 17:59

Каква нова схема? До пролет Мунчо, канадецът и кокорко ще намалят наполовина потока на автомобилите. ;)

Отговори
3 4
Айляк

Айляк

22.11.2021 | 16:06

Тотев трябва да отговаря за ликвидирането на тролейбусният транспорт в Пловдив. Това е престъпление с масов характер и дълъг ефект. Зико гледа като хипнотизиран и нищо не прави, събитията са твърде динамични за него.

Отговори
10 1
г-н СТАВРИ от втория етаж отказва нови "дружки" - писнало му от мръсни

г-н СТАВРИ от втория етаж отказва нови "дружки" - писнало му от мръсни

22.11.2021 | 20:25

Удобничко ша му бъде да го загърбим без да си плати = = = НЕ ЛИ? Неотложно! Важно! НЕОТЛОЖНО! За неотклонение както на БоБо, БоБоДВЕ така и на РежимаБоБоТРИ заедно със свитата от ВСИЧКИ БОЛЯРИ и мутри и мутрополити и бившио пловдивски "кмет" ТОТЕВ да им се конфискуват паспортите. За всеки случай да не би да се заблудят беряйки гъби из граничните шубраки та току попаднали в Сръбско или Дюбайско нека им закопчаем по една елегантна елоктронна ГРИВНА НА ГЛЕЗЕНА, а? А? Оти Народнио СЪД ПРЕДСТОИ. (Товариче ЧАУШЕСКУ и неговата Елена помните ли? А имаха коджа Сикуритате!) А за допълнителна сигурност нека проверяваме багажниците на излизащите от ЮРИСДИКЦИЯТА джипове, ТИРове, таксета, таратайки и ЖПта и хвърчила, дронове и лайнери, а? А? Опасни са не само влизащите мигранти избягали отнякъде затворници и престъпници, ами и бягащите навън заКЪМ АФГАНИСТАНИЯ = не ли?

Отговори
4 0
Оптимист

Оптимист

22.11.2021 | 12:25

С осъществяване на подобни безумия като, подлез до Водната палата, ликвидиране надлеза за сметка на пробив под ЖП гарата, Пловдив ще се превърна в град единствено за велосипеди, градски транспорт и детски колички.

Отговори
8 3
...

...

22.11.2021 | 10:23

тя пък щото 8/28 все едно съществуваше последните 20 години. Спряна е още първите години на 90-те, а с престъпната приватизация от Батаклиев допълнително досъсипа предприятието. Как да има такъв дял от превозените пътници, когато първо нямаше машини, а които имаше днес са на една линия, утре на друга и беше късмет да улучиш да пътуваш с тях. Понякога им спираха тока, защото не си го плащаха. Абе мизерия ...

Отговори
9 4
Строг но справедлив!

Строг но справедлив!

22.11.2021 | 18:02

Ей малоумник, Батаклиев докара 60 чисто нови автобуса и 60тролейбуса!Направи от едно брутално ограбено предприятие най-доброто!Плати всички борчове на фирмата и заплатите на хората! Започна да възстановява дейността по луниите на автобусите и тролеите! При него си вадеха хляба 650човека! На всички им плащаше данъците и нямаше пари под масата! Уплашиха се защото разви тролеите а за тях нямаше търгове! С тях конкурираше тези автобусни фирми и не искаше да плаща комисионни на Тотев! Взеха му линиите за да ги дадат на Петко Ангелов и да получават, от него рекета, който и сега си плаща!

Отговори
8 2
dii

dii

22.11.2021 | 19:04

Помня ги тия "чисто нови тролейбуси"..... Имаше снимки от пристанище Варна. Ако им беше платил митото и ги беше внесъл можеше да вади пари като ги дава като декори за филми от 50-60-те години на миналия век.

Отговори
4 3
петков

петков

22.11.2021 | 10:00

Наистина трябва да се направи сериозно обследване на сегашни и бъдещи пътникопотоци и то професионално.Време е да се вземе кардинално решение за демонтаж на ж.п. линията централна гара -гара Филипово.Сериозно да се разгледа вариант с по-добро използуване на ж. п. транспорта за градски транспорт.Например да се пуснат крайградси вракове през 15 минурти с маршрут гара Асеновград-гара Стамболийски със спирки на летище Пловдив на болница Каспела- преди Прослав и други необходими места и гара Стамболийски-гара Скутаре със спирки на места за обслужване на обособилите се региони.Въобще задачата е много сложна дано тоз път общината си свърши добре работата.

Отговори
15 1
Два моста още

Два моста още

22.11.2021 | 09:52

да се построят, и да се изселят муиргавите. Само тогава може да се оправят нещата. Никой не пази, много се руши.

Отговори
11 0
РЕШЕНИЕ

РЕШЕНИЕ

22.11.2021 | 09:49

КОМИСИЯ ОТ СПЕЦИАЛИСТИ, КОИТО ДА ВЗЕМАТ НАЙ-ДОБРОТО ОТ ПРАКТИКАТА НА ГОЛЕМИТЕ ГРАДОВЕ. И ПОВЕЧЕ НИКАКВО ЗАСТРОЯВАНЕ ВЪТРЕ В ГРАДА! ЕДИНСТВЕНО ДЕТСКИ ГРАДИНИ, ПАРКИНГИ, ГРАДИНКИ, ДРУГИ ВЪЗМОЖНОСТИ С АКТ ЗА ПОЛЗВАНЕ ДА НЕ СЕ ИЗДАВАТ.

Отговори
13 0
Еврика

Еврика

22.11.2021 | 09:42

Защооо бе олигофрени, унищожихте ТРОЛЕЙБУСНИЯ транспорт! Вие не уважаеми Тотев, Димитров сте едни престъпници! За да вземете бизнеса на Градски транспорт и да го дадете на едни приближени до Вас фирми на които, да им наливате десетки милиони и да ви връщат комисионни, унищожихте най-евтиния, екологичен и сигурен транспорт на Пловдив! Време е само за това тези бандити да влезнат в затвора! Не разбрахте ли, че с тези крадци, които ни управляват Пловдив е обречен!

Отговори
16 6
Драган

Драган

22.11.2021 | 13:14

Всички приватизатори комунисти !?

Отговори
4 3
много работа

много работа

22.11.2021 | 09:41

много работа се иска. цялостно! да се мисли, да се правят опити ако трябва... и крайното решение да е за хората. друг въпрос който трябва да обсъдят е район по район за паркоместата. не трябва да се толерирарт граждани, който търсят интриги със съседи и са приели да се правят на законосъблюдаващи и информиращи, те са нищо повече от ПОМИЯРИ, предаващи близкоживущите си комшии. Към предатели трябва да се гледа като на нищожества. малко по малко с умни решения може града да се оправи. хората с движението в мегаполиси се оправиха, ние тук - някой лигльо му прещтрякало нещо и циври, друга смотла се лези... и хората тичат да им угаждат!

Отговори
9 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?