Пловдив има остра нужда от нова транспортна схема, за да не се превърне трафикът в ад
- 09:15, 22.11.2021
- 09:36, 22.11.2021
- 3935
- 16
Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив
Дано експертите на консултанта, който ще пише Плана за градска мобилност, поне седмица се повозят в рейсовете, преди да съставят стратегическия документ
Градската администрация стартира обществена поръчка за изготвяне на План за градска мобилност с хоризонт от 10 години. Това е стратегически документ, който е необходим на местната власт, защото последните такива бяха разработени в периода 2009-2011 г. През тези години градът се промени много, а и съвременните изисквания към транспорта са различни. Броя на личните транспортни средства се увеличава всяка година, а цялата инфраструктура си стои на ниво от края на 20. век.
Общественият транспорт е съществен елемент от живота на града и определя качеството на жизнената среда заедно с пътната инфраструктура, зелените площи, качеството на въздуха и водата, образователната и здравната инфраструктура.
Освен подвижния състав, в него влизат и над 500 спирки на МГТ. Всяка е важна за квартала, който обслужва. Днес много от тях не отговарят на нуждите на хората.
Последната голяма промяна в обществения транспорт е деструктивна и това е ликвидирането на 12 тролейбусни линии през 2012 година.
В сравнение със съществуващите 29 автобусни линии тролейбусите осъществяваха над 30% от обществените превози
Малко са хората, които си спомнят, че линиите с тролейбусните линии с номера 2, 3, 5 и 8 бяха изключително натоварени. В същото време маршрутите на автобусните линии си остават непроменени от 20 години. Така транспортната схема на града е небалансирана и неефективна. Има маршрути, които са претоварени с автобуси, а има булеварди и квартали, които са забравени. Примерите са достатъчно - по бул. "Марица-юг" няма автобуси, а той е успореден на натоварената „Шести септември”, няма автобуси и по новия бул. "Северен", като всички линии минават през колелото на Панаира. От години се вижда липсата на транспорт от големи райони като "Тракия" и "Източен" към гробищния парк на Рогошко шосе. След премахването на тролейбусите липсва и обиколна линия, която да свързва кварталите в широкия център. Необходимостта от нова маршрутна карта на транспорта идва и от променената функционалност на градските зони и новите квартали. Когато е разписвана актуалната днес схема, в Пловдив нямаше молове и рейтел паркове, сградите с луксозни офиси, в които днес работят хиляди. В същото време Северната и Южната индустриална зона все още бяха активни, а днес са полупразни. Нямаше ги предприятията край Околовръстното шосе, Голямоконарско и Рогошко. Нямаше ги и някои от съществуващите днес частни учебни заведения. Всичко това промени значително необходимостта от градска мобилност, а новият план значително е закъснял. Дано преди да го пишат, експертите на бъдещия <210> изпълнител се повозят поне за за седмица в рейсовете от обществения транспорт и огледат добре Пловдив, за да предложат адекватни и смислени решения.
Докато консултантът пише стратегическия документ, Общината има друга важна задача -
да организира транспортната схема с съответствие с големите инфраструктурни проекти,
които ще се реализират в Пловдив през следващите 2 години. Строителният проект в района на Централна гара налага да се променят маршрутите на всички автобуси, минавали през гаровия площад. Скоро ще се наложи да се променят маршрутите през Бетонния мост. За дълго време ще се блокира и възловият булевард „Ал. Стамболийски” заради изграждането на Южния обходен колектор. В район”Северен” ще се изгражда колектор и водопровод по бул. "Дунав" и Брезовско шосе. Подобна е и ситуацията в район „Източен”, където се изпълнява проект, финансиран от ОП ”Региони в растеж”. В район "Западен" ще се строи по ул. "Царевец” и бул. "Хаджи Димитър”, като това е свързано с подлеза "Модър-Царевец". Накрая да не забравяме и подлеза при Водната палата, чието строителство ще блокира за дълго време бул. „Цар Борис Трети Обединител”. Всичко това изисква изготвянето на временна транспортна схема, която ще действа през периода на строителството на всеки обект.
Стратегическите документи са важен инструмент за управлението на града. В същото време са необходими и тактически документи, които да решат текущите проблеми на ежедневието. Само с първи копки няма да решим най-наболелите транспортни въпроси, а без качествен обществен транспорт няма как да очакваме, че хората ще слязат от колите и ще намалим вредното въздействие на трафика върху качеството на въздуха и живота на пловдивчани.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни