2374

ПИРО на Пловдив като рекламен трик: Проекти за милиард и половина, ама на хартия

 Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив

Общественото обсъждане на проекта на Плана за интегрирано развитие на Общината не даде отговор на най-важния въпрос - как с възможностите, които предоставят различните европейски програми, Пловдив ще стане по-добър град за живеене. Не стана ясно кои са наистина приоритетните проекти за администрацията и как те ще помогнат за подобряване на качеството на въздуха, пътната, подземна и социална инфраструктура, зелените площи и т.н. 

Планът се оказа просто поменник с различни обекти, за повечето от които Общината няма проектна готовност. Не се разбра кога ще бъдат разписани конкретните технически проекти и по какъв ред ще се случи реализацията им.  

В същото време медиите напомпиха обществото с огромни очаквания с гръмките заглавия за това как Общината е разработила проекти за 1 милиард. Такива проекти няма, а съответно и количествено-стойностни сметки, на базата на които да се говори за въпросния милиард.

А още по-тъжното е, че всички, които са изкушени от темата, знаят - Пловдив ще получи най-много 100-120 млн. по европейските програми, по-малко дори от парите, които имахме в предишния програмен период.

За да не се заблудя от дискусията по време на обсъждането, прочетох отново материалите в сайта на Общината. В Том 1 - "Анализ", е написано, че проектите могат да се развиват само на територията на общината. Могат да се финансират и общи проекти на две и повече общини, като всяка получава пропорционално пари за нейната си част.

След това прегледах сайтовете на отделните министерствата и не намерих индикация за проекти като вода от Въча и градска железница на Пловдив. Единствено в програма "Региони в развитие" за Пловдив е предвидено 80 млн. лв., т.е. толкова, колкото и през периода 2014-2020 г.

В програма "Транспорт" няма нищо за Пловдив, същото е и в програма "Околна среда". Припомням, че в предишния период в ОП "Околна среда" имаше 115 млн. лв. за Водния проект, а в програма " Транспорт" над 200 млн. лв. за жп възел Пловдив. Сега, в новия период, такива пари никъде не се виждат.

В сайтовете на министерствата вече има проекти на тези програми и името на Пловдив, за съжаление, все още не се чете никъде. Това създава впечатление, че ПИРО е просто рекламен трик на Общината, а възхваляването на плана и очакваният милиард за Пловдив са просто "фейк".

Каква е истината за инвестициите, които Община Пловдив може да направи в следващите години? 

Засега Пловдив може да разчита на максимум 100 до 120 млн. лв. по европрограмите, по 30-35 млн. лв. годишно от общинския си бюджет, и по 4-5 млн. лв. от държавния бюджет за периода 2023-2027(+3) 2030 година. 

Ако иска да влага повече, Общината ще трябва да тегли нови заеми, стига да може да ги вземе и обслужва.

За тази година всички са единодушни, че няма да се открие финансиране по новия програмен период, а е много възможно това да не се случи и догодина. Процедурата е, че Общината сключва договор с съответното министерство - например МРРБ за ОП" Региони в развитие". По всяка вероятност това ще се случи в началото на 2024 година.

Другото важно условие е, че ще се финансират само проекти с пълна проектна готовност. Дано екипът на Здравко  Димитров действа отговорно и да разпише наистина важни проекти с ясен ефект върху развитието на града, защото е ясно, че те ще бъдат реализирани от следващия кмет.  

234595

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?