Следвайте ни

Новият кмет издържа успешно първия тест - малка данъчна реформа, щадяща гражданите

Свидетели сме на първата значима реформа в общинската политика, предприета от новия кмет Здравко Димитров. Тя е лакмус за това как ще действа новото ръководство на общината през следващите четири години.

Ще има ли смели и решителни реформи, или ще се търсят най-обтекаемите форми, за да не се натрупва обществено напрежение. Сега общината има един месец за обществено обсъждане на предложените промени в данъчната политика и така ще тества  доколко обществото в града е резонансно на такива промени.

Нека разгледаме първо промените в данъчните приходи. Най-коментираният данък на МПС практически не се променя.

Малкият реверанс към притежателите на коли с евро 5 и 6

няма да окаже никакво влияние към приходите от този данък. Причините са две - относителният дял на такива коли е малък, а стъпката от 10% на екологичния коефициент ще окаже малко влияние. Тук е важно да стане ясно, че големите разлики в данъците спрямо другите градове бяха в новите и скъпи автомобили. Старите и с ниски стойности автомобили в Пловдив плащат същите данъци като в другите градове. Даже в определени категории има случа​и, когато данъците на тези коли в Пловдив са по-ниски от тези в София или Варна. В Закона за местни данъци и такси има много противоречия. Например, ако искаш да си продадеш колата, се иска документ за застрахователна стойност от лицензиран застраховател. Тази застрахователна стойност е винаги по-висока от стойността за данъчно облагане на същия автомобил. Това показва, че трябва да се синхронизират тези стойности, но това е работа на държавата. Така че собствениците на автомобили да бъдат спокойни - няма да плащат по-високи данъци през 2020 година. 

Данъкът при продажби на недвижими и движими имоти се променя с 20%

и става 3% от стойността на сделката. Това е таванът, който позволява ЗМДТ, и според мен ефектът от тази мярка ще е доста спорен. През 2019 година има рязко намаляване на сделките с имоти в Пловдив спрямо 2018 година и това се вижда най-точно в приходите от този данък. При планиран приход от 25 млн. лв. отчетът ще бъде около 20 млн. лв. Всички икономисти прогнозират наближаваща рецесия, а това ще засили стагнацията на пазара на имоти. Увеличаването на данъка е лост в същата посока и може да наблюдаваме още по-малко сделки през 2020 година. Все пак може да се планира ефект от 4 млн. лв. повече данъчни приходи от това увеличение. Това ще доведе до около 5% повече данъчни приходи през 2020 година.

Таксата битови отпадъци

е елемент на неданъчните приходи. Увеличението с 20% касае само гражданите, а не юридическите лица и това ще намали ефекта от него. Приходите от такса битови отпадъци са поравно от гражданите и от фирмите. При очакван приход от 32 млн. лв. гражданите ще имат дял от 16-17 млн.в. Увеличението на таксата от 1,5 на 1,8 промила ще донесе не повече от 4 млн.в. годишно. Тези приходи обаче са предварително разчетени. Първо, имаме нов договор с фирмата, извозваща боклука, със завишение от 25% на стойността на една машиносмяна. Защо беше необходимо отиващият си кмет да подпише такъв договор за 5 години в последните месеци на своя мандат, е въпрос с труден отговор. Второ, имаме завишение на таксата за депониране на битови отпадъци от 57 на 95 лева на тон. Това са пари, които общината плаща на държавата за това, че замърсява околната среда. Проблемът с модела за заплащане на тази дейност си остава и тепърва ще има неприятни изненади. През този мандат трябва да се премине на принципа да се заплаща на база генерирания боклук, а това ще доведе до още по-високи разходи за гражданите.

От анонсираните промени 

сумарният ефект се очаква да бъде 8 млн. лв.

В същото време администрацията отчита събираемост до момента на собствените приходи за 80% от планираните. При план за 2019 година от 158 млн. лв. собствени приходи се очакват около 135 млн. лв. отчет. Увеличението от 8 млн. лв. за 2020 година не е достатъчно дори за постигане на плана за 2019 година. Очевидно новият екип ще трябва да търси и други пътища за увеличение на собствените приходи. Разходите в местни дейности се увеличават ежегодно, а те не се покриват от съответстващо увеличение на приходите.

Първите стъпки на новото ръководство са много премерени и щадящи общественото мнение. Дали това ще бъде стила на новото управление, ще разберем по-късно. Все пак до края на годината екипът ще трябва да покаже проекта за бюджет за 2020 година, а това ще бъде следващата стъпка, даваща отговор за стила на управление на новия кмет. 

Автор: Александър Константинов, бивш зам. кмет на Община Пловдив

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?