2374

Не какъв, а ще го има ли. Това е въпросът за градския транспорт в Пловдив

Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив

В началото на новата 2022 година за пореден път си задаваме въпроса: Накъде върви градският транспорт в Пловдив?

Идеи летят отвсякъде - Общината прави нов превозвач и му търси директор с конкурс, частник изкупува акциите на старото фалирало дружество и освен че ще застроява имотите, току-виж накупил автобуси и се пуснал и в конкурса за линии, администрацията търси кой да напише нов план за градска мобилност, в който основният въпрос отново е свързан с обществения транспорт.   

И на фона на всички тези оптимистични новини имам усещането, че пак се движим в погрешната посока.

Тръгнахме към деветата глуха още през 2012 година, когато бе ликвидиран тролейбусният транспорт. По онова време той осигуряваше 33% от услугата. Миналата година управляващите тихомълком намаляваха маршрутните разписания и броя на автобусите по тях с оправданието, че в ковид услугата не се търси. За 10 години превозните средства от обществения транспорт намаляха със 150 и това на фона на нарастващия град. Маршрутните линии пък не са променяни от 2009-а. През това време Пловдив се е променил значително - някои от старите индустриални зони ги няма за сметка на новите, появиха се моловете, стадионът в кв. Коматево, половин дузина нови детски градини, две университетски сгради, артквартал "Капана" и т.н. Днес

естествените пътникопотоци са съвсем различни,

но Общината не реагира.  

В резултат услугата е неудобна и макар живеещите в Пловдив да се множат, все по-малко от тях харесват и използват градския транспорт. В резултат превозените пътници на дневна база са намалели наполовина. Това прави бизнесът нерентабилен, а Общината е принудена да увеличава интервалите между курсовете по една линия, за да не фалират превозвачите. Преди 10 години по основните маршрути рейсовете се движеха през 10 минути, сега минават на 25 и дори на 30. Финансовите проблеми на Общината и превозвачите се решават, като непрекъснато се намалява обемът на превозите. Това води до ново влошаване на транспортната услуга и намаляване на пътниците. Получава се порочен кръг - пътниците не харесват градския транспорт, защото е нередовен и лошо обслужван, а Общината лекува заболяването с още по-голямо влошаване на качеството, което води до отлив на още и още пътници.

В същото време

другите големи български градове не спират да разширяват мрежата на градския транспорт.

В София непрекъснато се строят нови линии и станции на метрото, във Варна, Бургас, Стара Загора, Русе се инвестират стотици милиони за нови електроавтобуси и тролейбуси. В Пловдив обещаното от администрацията ново общинско предприятие за транспорт засега е само в бъдещето. Не е проектирана и изградена сервизната и гаражната база на предприятието, Общината няма пари за нови транспортни средства и чака на европейски програми. Необходимите 22 млн. лв. за две линии показват, че ако новото дружество някога трябва да поеме всичките 29  съществуващи линии, ще са необходими над 300 млн. лв., което е в сферата на фантастиката.

Днешната реалност е много по-сурова и нелицеприятна. Цената на горивата се качва и вече стигна 2,50 лв. на литър. Инфлацията помпа стойността на всички консумативи - гуми, масла, резервни части, а и на заплатите. Частните фирми нямат друг изход, освен отново да искат още субсидии и компенсации.

Общата стойност на изплащаните от държавата и Общината субсидии и компенсации вече надхвърля  50% от всички приходи на превозвачите.

Резонният въпрос е къде е границата и трябва ли непрекъснато да се води този спор между Общината и фирмите.

Решението е точно в обратната тенденция. Трябва да увеличим рязко пътниците на градския транспорт, за да финансираме транспортната услуга. Дали в един автобус ще има 10, или 50 души, разходите са относително постоянни, но приходите могат да се увеличат в пъти.

Как да привлечем повече пътници?

За да направим тази услуга привлекателна, можем да пуснем месечни карти за цялата мрежа на стойност 30 лв., тримесечни - на стойност 90 лева, и годишни - на стойност 360 лева. В същото време е ясно, че цената на единичния билет трябва да се увеличи, което да мотивира хората да се абонират за услугата. Като я предплатят пък, ще я ползват по-често. Когато повече пътници се движат с персонални транспортни карти, това ще намали разходите за издаване на билети и контрол. 

Всякакви сметки за това колко струва превозът на един пътник, са безсмислени, ако няма пътници. Общината може да мотивира хората да слязат от личните си коли само ако ги привлече в градския транспорт с атрактивни цени и качествена услуга. Ние имаме  опит в издаването на персонални карти за пенсионери, ученици и студенти. Такива карти трябва да се издават обаче само на лица с постоянен адрес в Пловдив срещу лична карта, защото Общината спонсорира градския транспорт на хората, които си плащат данъците в нея.

Може би трябва да се помисли дали и преференциалните карти не трябва да станат 15 лева или 50% от нормалните, за да привлечем повече пътници.

Ако въведем такъв регламент за превозните документи, много по-лесно ще се реши и другият проблем - кой ще издава картите и как ще се плаща на частните фирми. Всичко това не изисква скъпа техника и модерни технологии. Достатъчно е едно решение на Общинския съвет по предложение на кмета. Сигурен съм, че резултатът ще е по-добър от сегашното безвремие в градския транспорт. За него въпросът днес не е какъв да е, а дали изобщо ще го има.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
14 коментара
Ракодов

Ракодов

14.01.2022 | 15:41

За всичко е виновен Тотко маминия,как не се наяде......

Отговори
10 2
Mъка ми е ....

Mъка ми е ....

14.01.2022 | 12:18

Зико поне веднъж послушай по умните от теб. Само ще спечелиш, а и хората ще спечелят. Няма значение котката бяла ли е или черна, важното е да лови мишки.

Отговори
16 2
Фен на тролеите

Фен на тролеите

14.01.2022 | 11:41

Ако собственикът на общинските акции във фирма “Градски транспорт” смята да презастроява двете депа на тролеите в нещо друго, то нищо друго не остава на г-н Батаклиев, освен да не му мисли много и да се яви като един от кандидатите на новата фирма, а след време вече да се мисли и за възстановяването на това, което изгубихме, благодарение на Тотев и ко. Разберете, без тролеи Пловдив не може, каквото и да си говорим. Според колегите от един транспортен сайт, управителят на общинската фирма няма да бъде ново лице.

Отговори
12 2
Майна

Майна

14.01.2022 | 11:21

И кво излиза.Кога Пловдив беше най -добре.Когато в общината изобщо не се интересуваха кой от коя партия е.Важното е добре да бачкат и по-малко да крадат.После дойдоха големите крадци на Бойко и всичко се сгомняса

Отговори
14 2
Тошо торпедото

Тошо торпедото

14.01.2022 | 11:09

Умирам от кеф на тая да му чета статиите.Винаги точен и аргументиран.Няма бля-бля.Перфектен

Отговори
12 2
мъдрото си е мъдро

мъдрото си е мъдро

14.01.2022 | 11:02

Константинов си е Константинов.Ама бил червен.Пука ми на капата какъв е щом си върши работата.Навремето Славчо удари в десетката,като го привлече в общината

Отговори
14 2
Иван

Иван

14.01.2022 | 09:03

Няма кой в общината да разбере такива коментари. От милиционер и от баскетболист да чакаш да управляват голям град е кауза пердута. Всичко се прави в интерес на един превозвач, който Тотев докара в града, като изгони Батаклиев. Дано следващите са по умни.

Отговори
19 2
Реалист

Реалист

14.01.2022 | 08:40

Вместо да ги продаваха тези терени и тези Халите и тем подобни те на тяхно място можеха да построят и да обновят базата на бъдещето транспортно дружество аз не знам с каква цел се продават защото направено оборудвано сега ще го преведа и това си губи а общината ще търси финансиране и пари за да направят нови би трябвало тези терени да се използват за новото транспортното дружество место да търсят друг терен поредната глупост която правят на можеш ли тази фирма градски транспорт статуя правена оздравителна програма да бъде възстановена и общината да си я вземе може да я вземе всичко може юридически може да си го вземе това а не да обвиняват Батаклиев и тем подобни че фалира обичано градски транспорт градски транспорт сложи Тотев убийствено фалира фирмата и докара Петко Ангелов Тотев е виновен за всичко за електронната система и за унищожаването на тролейбусния транспорт хората чудеса направиха с тролейбусния транспорт и правят нови мрежи удължават трасета дори електробуси плуват а нашите бона си тука заредени с капани щъркели да се движат от унищожиха фирмата която имаше хубави автобуси и беше почнала да кара да вкарва хубави тролейбуси дори втора употреба но след време щяха да бъдат и чисто нови и мрежата щеше да бъде ремонтирана

Отговори
13 2
ПБ 2022

ПБ 2022

14.01.2022 | 08:06

Национализация ! Няма друго решение. Частника не става!

Отговори
13 5
Авакум Захов

Авакум Захов

14.01.2022 | 08:28

Да унищожиш умишлено тролейбусния транспорт на втория по големина град в България, заради личен и корупционен интерес собствен и партиен! Да лишиш града от най екологичния си, сигурен и евтин транспорт е престъпление и виновните за това трябва да си понесат отговорността!

Отговори
22 2
НЕОТКЛОНЕНИЕ . . .

НЕОТКЛОНЕНИЕ . . .

14.01.2022 | 21:09

(Преди всички разследвания, за неотклонение нека закопчаем на глезена на г-н БоБоТРИ, на пловдивскио депутатин Тотев, на баскетБОЛНИЯ мозъклия Зико и на неговия послушник арх Ахрянов (и др.) по една елегантна електронна гривна. Да не би да се заблудят докато берат гъбки в пограничните шубраки та да попаднат в Сръбско / Дюбайско случайничко. Багажниците на напускащите юрисдикцията джипове, таксета, ТИРове, таратайки и гемии да се проверяват = = = опасни са не само пристигащите престъпници и избягали затворници, но и излизащите навън!) ХОРА, НЕ ОТЛАГАЙТЕ. . . СЕГА, ВЕДНАГА!

Отговори
5 1
петков

петков

14.01.2022 | 08:03

Трябва да се започне от бързо изследване на възможния пътникопоток а не от картите.Да се променят въз основа на анализа трасетата и увеличи скороста на придвижване за сега с организациони мерки а в бъдеще и строителни.И най важното да се подберат и включат компетентни кадри в организацията и ръководсдството на обществения транспорт с мандат поне 10 години.

Отговори
10 2

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?