Настимир Ананиев: Системата за проверка на глоби на границата има пробойни и ще роди хаос

Специална система по граничните пунктове проверява за неплатени глоби към „Пътна полиция“, а преминаването става след плащане на актовете и фишовете. Потърсихме бившия председател на Комисията по транспорт в парламента Настимир Ананиев, който да коментира дали може на базата на това, че някой от пътниците има неплатен фиш, да бъде спиран автомобилът, или да се чака глобата да бъде заплатена. Както и дали ще се оправдаят опасенията, че новата система ще създаде хаос и опашки на границата?

Проблемът със специалната система по граничните пунктове се състои в това, че там се качват само и единствено вече връчените глоби. Оказва се обаче, че има хора, които са ги изчистили, но не са им свалени от системата. В крайна сметка те трябва да си носят винаги платежното с тях и едва ли не да доказват, че са изпълнили задължението си към държавата. Очевидно има някакъв проблем с цялата система. Смятам, че трябва абсолютно всички глоби и постановления - невръчени и връчени, да бъдат качени в системата и да бъдат достъпни за желаещите да се информират и да си платят. При случай, че няма връчено наказателно постановление и предстои да се оспори, нека да влезе в процедура на обжалване, но и това да е видно в системата. Елементарно е това и може да се направи.

Възможно е недостатъците на системата да доведат до хаос по границите. Проблемът е, че в момента хората, които искат да пътуват, не знаят и не са наясно дали имат, или нямат задължения по глоби или постановления. 

Може да се окаже, че имат нещо, което се води връчено, а да не е така.

Не мога да кажа колко хора е възможно да се окажат в капан, но със сигурност не би трябвало да се стартира такава акция, ако системата не е готова.

Подкрепям събираемостта на глобите да се вдига, свързаните с това текстове също ги подкрепям - имам предвид глобата да се връчва на самия шофьор. Това беше прието по време на нашето Народно събрание, когато бях председател на Комисията по транспорт, и то с фокус да се вдигне събираемостта. Проблемът в момента е, че това сме го приели през януари 2017-та, а сега сме юни 2020 година. Вече три години, откакто системата е тръгнала, и все още не е изчистена. Това категорично говори за някакъв основен проблем. И имайки предвид заявките на правителството за електронна държава, трябва да се фокусира енергия в тази посока, защото е очевидно, че системата просто не работи.

Относно спирането на хора на границата във връзка с глоби и постановления, законът е много ясен. Чух, че пътници, които са имали задължения, са били спирани на границата. Законът казва, че единствено водач може да бъде спиран и може да му бъде отнета книжката и то собственик, когато става дума за спиране на колата от движение.

Изглежда, че служителите на Гранична полиция не са знаели какъв е законът.

По отношение на чужденците, за последните 7-8 години има над 100 000 невръчени фиша и наказателни постановления, които висят някъде. За български граждани са над 1 милион. Даже не знам има ли смисъл някой да ги събира, защото много от тях сигурно са с изтекла давност. 

При едно пътуване до Италия бяхме две коли. Месец след като се върнахме, втората кола получи глоба за превишена скорост. Това стана чрез пощата, имаше си указания как да влязат онлайн, как да си заплатят глобата. Вече всички сме на телефоните, има и електронни портфейли, с които се заплаща. Това трябва да бъде най-елементарното  - по най-бързия начин всеки да има възможност да си заплати глобата. Фокусът на всички тези мерки и високи глоби е превенция, разбира се, е да се намали драстично броят на нарушенията.

По отношение на казуса с бившия кмет на Пловдив и други евентуални такива случаи, на чието име се водят глобите на общински служители, законът е пределно ясен. Единствено на водач собственик може да се взима книжката и да се спира автомобилът от движение. Ако се приеме, че самият кмет, като представител на общината, шофира автомобил с такава глоба, макар че според мен би паднало в съда, може да бъде спрян такъв автомобил. Но ако някое трето лице го кара, тогава няма как. Трябва зад волана да е седнал собственик, който има такива задължения. 

Ако се получи уведомление в общината, че техен автомобил е засечен например с висока скорост, в 14-дневен срок трябва да бъде упоменато лицето, което е било зад волана, за да му се запише това нарушение. Какво следва? Ако това лице бъде спряно и кара собствения си автомобил, ще бъде спрян от движение до заплащане на глобата. Ако управлява чуждо моторно превозно средство, тогава ще му бъде взета книжката.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
закривай кочината само аби кислорода

закривай кочината само аби кислорода

16.06.2020 | 11:37

гербомилиционерите върнаха тато и команистите в 2020...

Отговори
1 0
Батко

Батко

15.06.2020 | 12:17

Повечето служители не знаят закона, факт. Само знаят да изпълняват заповеди, фатмаци!

Отговори
3 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?