Е-билетът в Пловдив къса и далаверата, и бюджета
- 06:40, 19.06.2020
- 20:45, 19.06.2020
- 12 643
- 28
Електронното таксуване ще отвори над 20 млн. дупка в градската хазна, а за транспортните фирми ще секнат сивите приходи от неотчетени билетчета, надписани курсове и точене на субсидии за уж губещи линии.
Бог забавя, но не забравя. Така е и с прокуратурата. Надяваме се. Четири години след като "Марица" разкри истинските причини за нежеланието на Общината и превозвачите да се въведе електронната система в градския транспорт, и от държавното обвинения нагазиха в проблема.
За далавери, лобизъм, пари под масата, фалшиви билетчета, надписани километри и незаконно разпределяне на субсидиите и компенсаторните плащания в Пловдив се говори от години. Във времето е имало няколко разследвания, но всички забиха в девета глуха. Вярваме, че този път разследващите ще стигнат до края и ще извадят на светло кирливите ризи на участниците в процеса, ощетили с милиони хазната.
Това, че електронната система в пловдивския градски транспорт не работи, но е разплатена на изпълнителите до стотинка (над 20 млн. с ДДС), е едната страна на проблема. За този акт има ясни следи и отговорни длъжностни лица. И новобранците в прокуратурата знаят, че начело на тази група стоеше бившият кмет Иван Тотев, а до него - ресорните му заместници и ръководителят на Транспортния проект Борислав Кръстев.
По-сложно ще е да се докажат злоупотребите в бранша, което всъщност би трябвало да е целта на разследващите. За целта те трябва да проследят пътят на парите в обществения транспорт. Заради продължилия 4 години бойкот на електронната система превозвачите все още продължават да продават на ръка билетчетата в рейса и да прибират директно парите. Разпределят си според линиите и постъпленията от предплатените карти. Като трето и четвърто перо идват компенсаторните плащания за преференциални пътувания на различни социални групи и субсидията за губещи линии. Те идват по две линии - от държавния и от общинския бюджет.
Цялата тази бъркотия е в пълно противоречие с европейския регламент 1370, уреждащ правилата в сектора, и българската наредба за субсидиите и компенсаторните плащания в обществения транспорт. Логиката на двата документа е следната - услугата се разплаща на изминат километър, а субсидии се дават за доказано губещи линии, и то с горен праг - не повече от 5% над себестойността на услугата. Компенсаторните плащания също се извършват по строго определен ред за съответните социални групи, имащи право да пътуват безплатно или на преференциални цени. Според заложеното в прословутия Транспортен проект Община Пловдив трябваше да събира всички приходи и да ги разпределя между превозвачите при така описаните условия.
Защо в Пловдив това така и не се случи 4 години след като бившият кмет Иван Тотев обяви проекта за изпълнен, а всички системи - за уж въведени в експлоатация? Първо - защото при тази ситуация Общината трябва най-после да влезе в социалната си ролята и да отделя много повече средства за градския транспорт. И второ - защото превозвачите нямат изгода секторът да се изсветли. А администрацията в Пловдив е зависима от тях, защото отдавна ликвидира общинския превозвач.
Какво ще последва, ако утвърдената методика за разплащане на услугата се въведе?
1. Транспортната задача в километри по всички линии е около 1 600 000 километра месечно, или приблизителни 19 200 000 км годишно.
2. При пълно въвеждане на електронната система за таксуване Общината, която е собственик на системата, трябва да заплаща на фирмите превозвачи пълния пробег на километър. При сегашния ръст на цената на дизеловото гориво, масло, гуми, резервни части, ФРЗ, данъци и др. е договорена цена от: 1,78 лв./км без ДДС, или 2,136 лв./км с ДДС.
3. Общо годишно ще се дължи на превозвачите сумата от 41 011 200 лева.
4. Общината ще трябва да плаща и допълнителни суми за поддръжка на електронната система:
- на контрольори, минимум 170 души - около 3 060 000 лева годишно
- на Център за контрол на трафика - 1 440 000 лева годишно
- инкасатори на приходите от ПОС терминалите и фирмите - 900 000 лева годишно
- други: за логистика, автомобили, поддръжка на ПОС терминали и валидатори, общо експлоатационни - 2 000 000 лева годишно
Общо разходи - 48 411 200 лева годишно.
Приходи на Община Пловдив:
- от билети и карти - 15 360 000 лева
- от компенсации и субсидии от Държавата за вътрешноградски транспорт - 3 600 000 лева годишно
- от компенсации от Общинския бюджет - 7 000 000 лева годишно.
ТОТАЛ
Приходи за година - 25 960 000 лв.
Разходи за година - 48 411 200 лв.
Разлика - 22 451 200 лв.
Тя ще трябва да се доплаща отново от общинския бюджет. Такива пари в него обаче няма.
На всичко отгоре сметките са направени по остарялата тарифа на километър, която е силно занижена. Според пазарните проучвания себестойността на 1 км пробег в град с над 300 000 жители в България е около 2,80-3,00 лева.
Тоест сумата, която трябва да има Общината, за да осигури услугата, е поне 57 600 000 лева годишно, или с още 10 млн. над цитирания недостиг от 22 млн. лева.
Сега топката за непопулярното решение е в екипа на новия кмет Здравко Димитров. А той има само две възможни решения:
1. Намаляване на транспортната задача наполовина, тоест по-малко автобуси по по-малко линии, по-малко превозени пътници, по-лошо качество на услугата (невъзможно във връзка със сключените вече договори за услугата с превозвачите).
2. Увеличаване на цените на билетите почти двойно (невъзможно поради това, че догодина пак има избори, макар и парламентарни).
Как да разплете проблема, е работа на кмета. А тази на прокуратурата е да проверява дали някой не блажи покрай разпределението на обществените средства.
От архива: Общината излъга МРРБ, че системата работи
Преди 4 години "Марица" попита МРРБ защо средствата по Транспортния проект са разплатени, а електронното таксуване не е въведено.
Ето отговора на чиновниците, явно подведени от служителите в Община Пловдив:
Съгласно Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт по основни автобусни линии на територията на община Пловдив, приета с Решение №407, взето с Протокол №21 от 17.12.2015 г. на Общински съвет - Пловдив, електронното таксуване се въвежда от 01.04.2016 г. След тази дата влизат в сила новите превозни документи и съответният начин на пътуване. Доставено е и монтирано оборудването на Системата за електронно таксуване. Същата е въведена в експлоатация...
...Следва да се има предвид, че за да бъде въведена в реална експлоатация системата за електронно таксуване, е необходимо да бъдат въведени цените на превозните документи, които съгласно цитираната наредба следва да се определят с решение на Общински съвет - Пловдив.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни