46

Кой слага прът в колелата на общинския превозвач

Съветниците в местния парламент уж искат Пловдив да има екологичен транспорт, но май нямат желание. Администрацията също изглежда разколебана, а управителят  на „Екобус” е обект на медиен обстрел на принципа „ти що биеш негрите”    

 

Съветниците в местния парламент трябва да одобрят бизнес програмата за развитие на новия общински превозвач „Екобус” на сесията на 13 октомври. Фирмата бе създадена в началото на годината с идеята, че е безотговорно тази изцяло социална услуга да бъде делегирана на частници. Както е известно, Пловдив е единственият голям град в България, в който администрацията е абдикирала от обществения превоз. Случи се по стандартния за Пловдив начин - лошо управление, довело до фалит бившия "Градски транспорт", приватизация, неуспешно публично-частно партньорство и откровен лобизъм в полза на частните превозвачи. В края на този процес бе унищожен и безспорно най-екологичният транспорт - тролейбусният.  

Заради липсата на общински превозвач градът пропусна огромни възможности да обнови автопарка с модерни и екологични автобуси със средства по различни програми. Защото според правилата на ЕС частни фирми не могат да бъдат бенифициенти по европейските фондове, когато става дума за инвестиции в обществения транспорт. Така, докато София, Бургас, Варна и Стара Загора привлякоха десетки милиони от ЕС за модернизация и подобряване на качеството на услугата, в Пловдив реализирахме нескопосано само един Транспортен проект с неясни цели и лошо изпълнение. 

В последните години главите на управниците увряха и се взе решение Общината отново да създаде своя фирма. Първоначално тя трябва да заработи по два нови маршрута, а във времето да се развие като основен пазарен играч в бранша. Планът е фирмата да кандидатства за средства по европейските програми, с които да закупи 20 електробуса.  Очакваният ефект е поне 3 в 1. Първо  ​- без да харчи много пари от собствения си бюджет, Общината да осигури за обществения превоз екологични и модерни превозни средства. Второ ​- новата фирма ще засили конкуренцията и ще мотивира останалите превозвачи да инвестират и да подобряват качеството на услугата. Трето - ще се намали  замърсяването на въздуха от обществения транспорт. Според заложеното в бизнес програмата, разработена от управителя на „Екобус” Илко Търпов, екологичният ефект от дейността на общинската транспортна фирма може да се увеличи многократно, ако зарядните станции за електробусите се захранват от собствен соларен парк. В програмата има и други иновативни идеи - система за рекуперативно спиране, при която се намалява запрашаването, а всяко превозно средство произвежда електричество при натискане на спирачките, и т.н. 

Все добри идеи, но както признава и самият г-н Търпов, с един недостатък ​-реализирането им изисква доста средства.  А това явно разколебава съветниците и администрацията,  които уж искат Пловдив да има екологичен транспорт, но май нямат желание. Още след представянето <210> в комисията по транспорт съм Общинския съвет бизнес програмата стана обект на критики и масиран медиен обстрел. Характерно за всички публикации е, че имат крещящи заглавия, но аргументите срещу програмата са основно на принципа „ти що биеш негрите”. Това навява на мисълта, че опорните точки са писани в един офис и в тях не става дума за защита на обществения интерес.

Кой обаче е този, който слага прът в колелата на едва родения общински превозвач?

Вариантите са два - или някой от сегашните играчи на пазара с връзка в Общинския съвет, администрацията и медиите, или някой крупен бизнесмен, който се кани да стане и превозвач. 

To be continued...

Анкета

Ще успее ли новият парламент да излъчи правителство?