Как се става успешен кмет на Пловдив: Може нищо да не правя, но на никого не преча
- 08:00, 04.03.2021
- 08:38, 04.03.2021
- 6322
- 8
Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив
Управленският модел в Пловдив има остра нужда от реформи, но и новият кмет Здравко Димитров явно ще ги отложи за по-подходящи времена. Аргументи за застоя има много - кризата заради коронавируса, изборите, лошото наследство и т.н. Ясно е обаче, че без реформи няма как да бъде осигурено развитието на града.
За да сме конкретни и коректни, ще дадем пример с управлението на общинската собственост. В данъчните регистри на Община Пловдив има около 200 000 имота. В същото време по данни на ЕСГРАОН през последните три години с постоянен адрес в Пловдив са 383 000 души. Градът страда от отрицателен естествен прираст заради застаряването и ниска раждаемост, което се компенсира от механичен прираст заради социалната миграция от по-бедни райони. Като цяло няма съществено увеличение на населението.
В същото време в Пловдив с високи темпове продължава жилищното строителство, без Общината да може да отговори със съответната инфраструктура. В доклад на Световната банка като голям проблем за България се посочва големият брой необитаеми жилища. В Пловдив например
26% от всички жилища са свободни.
Това прави между 40 и 50 хил. жилища. В същото време застрояването продължава с високи темпове. За последните три години в Община Пловдив са издадени 14 076 разрешения за строеж, което е исторически рекорд за града. В момента в различни фази на строеж се намират над 10 000 апартамента, които ще увеличат значително жилищния фонд. Ако приемем, че в едно жилище ще живеят средно 3 души, се очакват 30 000 новодомци. Откъде ще дойдат тези нови пловдивчани, е трудно да се отговори. Все пак да не забравяме, че съществуват и 40 000 празни апартамента.
Общината сама е собственик на 3600 имота. По-голямата част са апартаменти, а от тях 2000 са в район "Източен". Това са жилища в панелни блокове с много силно амортизирана инфраструктура и населени от социално слаби наематели. Христоматиен пример са блоковете в Столипиново с унищожена водопроводна система, запушена канализация и липсващи дограми. Общината е длъжна да плаща данъци и такси за тези апартаменти като всички останали собственици на имоти. Повечето наематели не плащат дължимите наеми, независимо че те са символични. Когато такива „наематели” се изведат принудително, те оставят напълно разрушени апартаменти и неплатени сметки за ток и вода. Логичният въпрос е
дали тези апартаменти са актив или пасив на Общината.
Специалистите изчислиха наскоро, че ако Общината ремонтира своята собственост и възстанови канализацията, стойността на ремонта ще надхвърли в пъти пазарната стойност на тези блокове. Така администрацията се намира в порочен кръг - от една страна, Общината ежегодно губи от тези имоти, а от друга, няма къде да настани хилядите наематели, ако разруши проблемните блокове. Този омагьосан кръг е заформян в дълъг период, през последните 30 години, но сега се налага да се вземат трудните решения.
Решението е в нова програма за приватизация на тези имоти на цени, които ще позволят да бъдат закупени от социално слаби семейства. Трябва да се намерят решения, защитени от законите за определяне на оценки, които ще предизвикат интерес в населението, независимо от състоянието на имотите. Колкото и малко пари да получи Общината от бъдещите продажби, пак ще е по-добре от сегашното положение. В други общини решиха направо да разрушат такива блокове, защото живеенето в тях е опасно. Това решение обаче изисква осигуряване на жилища на социално слабите наематели, а в Пловдив такива няма.
Не някой друг, а
Общината е длъжна да регулира цялостната жилищна политика на територията на града.
Тя има богат арсенал от инструменти за това. Да започнем от новия ОУП, който трябва да се приеме през тази година. В него може да се предвидят повече терени за зелената система, за транспортната инфраструктура и за образователната система и едва тогава - зони за жилищно строителство.
Строителни разрешения пък трябва да се издават само на сгради с гарантирани 120% гаражи и паркоместа. За терени, на които няма готова инфраструктура, изобщо не би трябвало да се издават. За да се случи това, се иска воля за спазване на законите.
Данъчната политика също може да бъде значително по-гъвкава. Зоните, определящи данъчните оценки, са от 2009 година и нямат нищо общо с днешната действителност. Те се определят с решение на Общинския съвет и могат да бъдат променени по всяко време. Може да се диференцират и данъчните задължения в зависимост от това дали жилището е обитаемо, или не. Всичко е въпрос на инициатива и професионализъм на юристите и финансистите на Общината. Това обаче е въпрос на сериозна работа, а това явно отдавна не е на мода в Община Пловдив. Защото е много по-лесно нищо да не се прави и да се прехвърлят проблемите на следващия кмет. Така явно са разсъждавали много от бившите вече кметове, които са изработили успешен принцип за управление в Пловдив - може нищо да не правя, но на никого не преча.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни