Следвайте ни

Александър Константинов: Иван Тотев погреба Бетонния мост още през 2012 година

Бетонният мост е погребан през 2012 година. Кметът Тотев още тогава му е сложил кръста. Колективът, разработващ Интегрирания план, е можел да предвиди неговата реконструкция, но изобщо не го е включил в разработката, защото не е получил такова задание. Така е предрешил съдбата му. За този документ са платени над 800 000 лева на проектантски колектив, в който участвал и бившият председател на Общинския съвет арх. Илко Николов. Това означава, че всички важни мъже във властта от мандат 2011-2015 г. са знаели, че под моста е заложена бомба със закъснител. Но са спестили истината на гражданите.  

Общинската администрация от онова време има и други тайни. Бившият кмет Иван Тотев и експертите от екипа му би трябвало много отдавна да са знаели, че във връзка с планирания в ОУП пробив под Централна гара трябва да се измести главният канализационен колектор и магистралните водопроводи от предгаровия площад. Технически проект за това обаче не е изготвен. Общинската администрация е знаела, че от южната страна се налага проектиране на връзките на подлеза с Южната тангента, бул. "Македония" и ул. "Даме Груев". Но не е разработила технически проект и за това. Ако всичко това беше направено от предишния екип, сега щеше да е ясно колко ще струва на общината реализацията на връзките с пробива под Централна гара, който ще осъществява Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Пак администрацията на Иван Тотев е пропуснала възможността да вмени на НКЖИ задължението да проектира ново съоръжение на мястото на Бетонния мост и даже да го изгради за своя сметка. И това обаче не е направено. Проектът на НКЖИ е минал през обществено обсъждане и е съгласуван в община Пловдив и не е протестиран. С което бившият кмет е насадил наследника си на пачи яйца. 

Сега

екипът на Здравко Димитров ще трябва да спасява положението

като разминира ареала край гарата, при това в условие на цайтнот.

За премахването на Бетонния мост се изговори много, като през последните дни отново се изляха тежки политически послания как ще запазим съоръжението и ще направим всичко възможно да остане там. Днес те звучат като популизъм. За разлика от реализма на бившия кмет, който е категоричен - „всички хора, които се упражняват на тази тема, или лъжат, или са неподготвени - Бетонният мост е неспасяем”. Потвърждение на думите на Иван Тотев намираме в сайта на НКЖИ, където пише: „Пътният надлез се предвижда за разрушаване, без на негово място да се изгради друго съоръжение”. 

Това се случва на фона на изявлението пред медиите на директора на НКЖИ Красимир Папукчийски, който каза, че се търси вариант, при който Бетонният мост да бъде запазен. Очевидно обаче, докато се правят изявления за пред изборите, процедурата за бутането на моста е в ход.

Самата обществена поръчка на стойност от 79,8 млн. лева за реализацията на пробива под Централна гара вече е затворена. Единствената фирма, подала документи за участие, е

консорциум, в който основен партньор е „Трейс холд груп”

В хода на предизборната кампания научихме няколко тайни, които бяха грижливо пазени досега. Първо - не е ясно кой ще плати 17 млн. лв. за изместване на колектора и водопроводите от трасето на подлеза. В последните дни се говори, че това ще е НКЖИ, но дали? Във времето това е първото действие, което трябва да бъде извършено, защото не може да се копае тунел през действащ главен подземен колектор.

Така или иначе изграждането на тунелът ще започне, защото НКЖИ има срокове. И докато машините копаят и наливат плочите, общината ще трябва да свърши много друга работа. Най-важното е довърши развръзките от южната страна към уличната мрежа. На дневен ред ще дойде и разширението на бул. "Македония", изграждането на Южната тангента, проектирана още през 1999 г. като продължение на надлез "Родопи" до Коматевския възел. Трафикът, който сега се осигурява от Бетонния мост, трябва да се пренасочи към другите две транспортни съоръжения и точно това осигурява Южната тангента.

Сега нека анализираме обективно

какви са възможностите:

НКЖИ задължително ще подпише договор за реконструкцията на Централна гара и целия ареал около нея, защото това е част от жп коридора Сърбия-Турция, който се изгражда от години и струва милиарди. Така че багерите съвсем скоро ще дойдат. 

В същото време друга фирма по друг договор ще изгражда новата жп инфраструктура след Централна гара до спирка Тракия. Тя включва и изграждането на бетонни стени по цялото трасе. Така район "Южен" ще бъде ограден с висока преграда от Коматевския възел до надлез "Родопи". 

В района на бившата Сточна гара пък ще започне изграждането на новия МОЛ с приетите от Общинския съвет две нови колела - на бул. "Хр. Ботев" и ул. "Авкс. Велешки" и на бул. "Найчо Цанов" и новата улица, успоредна на жп коридора.

Общината има подписан договор и с фирма „Драгиев и ко” за ремонт на подземната ВиК инфраструктура по северното платно на бул. "Хр. Ботев" на стойност 7,5 млн. лв. Той включва и част от бул. "Копривщица" и бул. "Хаджи Димитър". Това означава затварянето на този участък от Централна гара до Коматевския възел. Надявам се, че този период ще съвпадне с изместването на същата ВиК инфраструктура в района на гарата, защото това е същият колектор, който ще трябва да направи обход около предгаровия площад, за да може да се копае за подлеза.

Общината има подписан договор и за ремонт на пред гаровия площад на стойност 1,2 млн. лв. Това може да се съчетае с всички други договори,

 ако в общината някой помисли за това.

Всичко това е свързано и с изграждането на подлеза "Модър - Царевец". В последните дни стана ясно, че през него ще минава и Южният обходен колектор, като в тази си част ще струва 2,5 млн. лв. Парите ще осигурява държавната фирма „ВиК” ЕООД -Пловдив отново по европейски програми. В определен период на един същ терен ще работят минимум две фирми - едната с договор с общината и втората с „ВиК”. Има и един възлов обект на кръстовището на Коматевско шосе и бул. "Ал. Стамболийски". Там се срещат двата големи подземни колектора - този по бул. "Хр. Ботев" и новият по бул. "Ал. Стамболийски". Изграждането на това огромно подземно съоръжение ще затвори Коматевско шосе за дълго време.

В същото време

"ВиК" се кани най-после да изгради новия Южен обходен колектор.

Ако сумираме всичко това, става ясно, че през следващите 3-4 години в зоната от Сточна гара до бул. "Ал. Стамболийски" ще работят минимум 10 фирми с различни възложители, а в района ще се инвестират над 300 млн. лв. Самото събаряне на Бетонния мост ще отнеме месеци, а след това ще трябва да се възстанови и булевард "Хр. Ботев". Всички тези обекти ще изискват стотици работници и тежки строителни машини.

За да се помогне на трафика, общината трябва да даде газ на "Европейски пътища" с ремонта на Кукленско шосе, където обаче се налага препроектиране. И много бързо да разшири улиците "Кукуш" и "Даме Груев". За там обаче не се знае нищо по въпроса колко частни имота трябва да се отчуждят и колко ще струват двата проекта.  

Ето това са сложните ребуси, които ще трябва да реши новият кмет на Пловдив. При това той няма да има лукса на предшественика си да отлага непрекъснато всички важни проекти до изтичане на мандата.

Напротив - ще има предизвикателството да координира десетки изпълнители и трима възложители, два от които държавни. Буквално още през първите дни на новия мандат ще трябва да сложи картата на строителната зона на стената на кабинета си и няма да я свали до края на мандата.

Междувременно ще му се наложи да изготви изцяло нова транспортна схема, съобразена със затворените булеварди.

Така че проблемът "Бетонен мост" е най-малкият за Зико. Дори предшественикът му Иван Тотев да е прав за погребването на съоръжението. 

АЛЕКСАНДЪР КОНСТАНТИНОВ, БИВШ ЗАМ.-КМЕТ  НА ОБЩИНА ПЛОВДИВ

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?