71
Следвайте ни

Говорим за екология? А защо не пътуваме с влака, а сами в колата*

viber icon

Автор: Олег Петков, бивш изпълнителен директор на БДЖ

Може би от десетина години не бях ползвал услугите на БДЖ. В края на август и  началото на септември 2021 г. ми се наложи да пътувам няколко пъти  от Пловдив до София и обратно с влакове на БДЖ-Пътнически превози,  тръгващи от Пловдив в 8 часа и от София в 10,20. Бях приятно изненадан - вагоните бяха чисти, включително и санитарният възел, доколкото възрастта на вагоните позволява това.

Влаковете се обслужват от нови локомотиви 

Това създава усещане у пътника за сигурност, че ще пристигне там, за където е тръгнал, а не както често ставаше досега със старите и амортизирани локомотиви с чести повреди. Нещо повече, в София на 22 септември времето беше хладно и машинистът включи отоплението, като температурата в купето беше нормална през цялото време, а не горещо, както често се е случвало. Направи ми добро впечатление разписанието на влаковете, явно пипнато от професионалисти. Това по данни от пътуващи и колеги не беше се случвало от години.

 През същия период пътувах и в Германия с влак от Берлин до Дрезден и обратно. Както може и да се очаква, влакът е съставен от много по-съвременни безкупейни вагони с автоматично отварящи се и затварящи се врати, предлагащи уют, комфортни седалки, помощни масички, интернет, контакти за зареждане на GSM, удобства за поставяне на багажа и през цялото време на висящи от тавана монитори, видими отвсякъде, информация за движението на влака - връзки с други влакове на тази гара, нищо че този влак не спира на нея, скорост на движение  в момента, следващи гари и др. Скоростта не беше голяма - 120-130 км в час, и на относително не голям участък - 160 км в час. Скорости вече постижими и у нас. Времето на пътуването е 1,40 часа.

Зададох си въпроса: защо у нас все още пътническата железопътна услуга не е на поне средно европейско ниво? Какво имаме и какво нямаме?

Първо,

явно имаме известен професионализъм

в ръководството на БДЖ след 10-годишно управление от нежелезничари или поне не учили за това. Смятаха да изкарват БДЖ на печалба в разрез със световната жп практика и наука. В крайна сметка, държавата покри дълговете на дружеството, както е във всички железници. Вземете за пример Франция, но темата е обширна и не искам да я обсъждам тук.

Второ, и у нас вече скорости от 120-130 и дори 160 км в час са постижими в някои участъци. 

Трето,  вече има, макар и недостатъчно, нови съвременни локомотиви. Да се надяваме, че доставките ще продължат.

Какво нямаме?

Първо: очевидно е, дори очевадно, че

трябват нови вагони, и то не няколко, а стотици, 

с нов съвременен интериор, нови системи за осветление, отопление, нови тоалетни модули, нова информационна система за пътника, удобни седалки и куп още удобства за пътника. Тази задача не може да бъде решена само от ръководството на БДЖ, което трябва да каже къде и какви вагони са нужни. Но финансирането на доставката е задача за държавата, а дали от бюджета, дали по европейски програми, или други фондове, е неин въпрос.Така правят държавите с развит жп транспорт. Само преди ден френският президент даде лично старт на държавна програма за строеж на високоскоростни влакове от осмо поколение. Като прочетох осмо поколение, ми стана тъжно за нас. Политиците и управляващите държавата ни трябва да разберат, че добрият жп транспорт е държавно определяща задача.

Само държави с добър жп транспорт просперират

Второ, професионализмът в БДЖ трябва да се запази и допълва с кадри, учили за това.

Трето, Национална компания "Железопътна инфраструктура" трябва да ускори ремонтите и строителството, като се съкратят сроковете наполовина. Това са линейни обекти и може да се работи на много фронтове  непрекъснато, и то поне на три смени. Моят дългогодишен опит в железниците ме е научил, че това е възможно и дори задължително.

 Мисля, че задачите са изпълними  и  до 3-4 години може да имаме жп услуга, близка до средната европейска. Това ще накара много хора да предпочетат пътуването с жп транспорт, което е в  пълно съответствие с европейската политика за стимулиране на използването му и неговото развитие като най-екологичен. 

*Заглавието е на редакцията.

Коментари (9)

Обещано!

Обещано!

07.10.2021 | 10:43

Чакам да видя как нашия премиер птива на работа с велосипед, както ходи Марк Рюте на работа, примерно. Тогава и аз ще хвана влака...Дайте пример бе, мутри проклети! Слезте от бронираните си джипки и лимузини!

Отговори
2 0
Пловдивчанина

Пловдивчанина

30.09.2021 | 09:10

Кой дава гласност на ОСЪДЕНИЯТ С ЕФЕКТИВНА ПРИСЪДА ЗА ПРОДАЖБА НА ВАГОНИ ОЛЕГ ПЕТКОВ,?????? Този червенобузест комунистически номенклатурчик не разбира нищо от транспорт, живее все още в утопичен сюрреализъм на болният си мозък, и единственото нещо с което се гордееше че е син на Първи секретар на градския комитет на БКП и така и не можа да разбере че от това трябва да се срамува!Срам за Железниците, срам за Пловдив срам за БДЖ!Осъден престъпник да дава акъл за транспорт.Марица засрамете се!!!!

Отговори
3 0
Именно

Именно

29.09.2021 | 16:43

...защото само ГОВОРИМ, в това сме най-силни, но виж за действия и работа няма мераклии...

Отговори
5 0
Елементарно, тъ панари

Елементарно, тъ панари

29.09.2021 | 15:50

Защото така предпочитат в цивилизования свят! За да тръгнеш и спреш когато искаш, за да не ти се лепне някой дърдорко да ти изпили нервите, за да не те обезкости джебчия! А от редакцията с влак ли обикаляте ?

Отговори
6 1
Сори

Сори

29.09.2021 | 17:36

Ама доста си далече от цивилизования свят

Отговори
4 1
Яяяя

Яяяя

29.09.2021 | 11:39

Защото: 1. С колата си независим къде и кога и къде ще отидеш и сумарно времето за пътуване и по-кратко 2 С кола е по хигиенично, особенно в момента. 3 Товариш багажа си само веднъж , не го прехвърляш на влак, на автобус ,на такси и т.н. 4 С кола отиваш там където няма влак. Ако има някой който да ти вземе бажажа от влака, да го натовари и ти само да слезеш от вагона и да се качиш в топлото такси или кола под наем.... Така че нивото на ЖП транспорта трябва да върви с вдигане нивото и на обществения транспорт при това на съизмерими цени. Иначе полза йок! А как ще стане това да ползваш влак, такси (кола под наем), хамали и цената да е същата като това да си караш колата сам? Извода е ,че или качеството на услугата е по-ниско или цената се качва. Тоест с влак ще пътуват или по-бедните или много богатите. Второто не ми се вярва! След 10 г. автопилотите на колите ,ще ликвидират основното предимство на влака - да се наспиш докато пътуваш. Така че БДЖ трябва доста сериозно да помислят за стратегическото си развитие на пътническият транспорт защото в момента новите технологии коренно ще променят нещата след обозримо бъдеще.

Отговори
6 3
Делко Байрвков 0893585416 Панагюрище

Делко Байрвков 0893585416 Панагюрище

29.09.2021 | 09:49

Защо няма врска с Банкя в10 Часът Пловдив София

Отговори
4 0
Чавдар

Чавдар

29.09.2021 | 08:53

От 20 години пътувам сам в колата, а не във влака, заради измисления вирус. Сам в колата, с два ката маски,ваксина и предзерватив. Страх ме е!

Отговори
5 8
Батко

Батко

29.09.2021 | 08:45

Пълни глупости

Отговори
5 8

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?