Следвайте ни

Философията на Бюджет 2021 - пари няма, действайте

viber icon

Автор инж. Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Община Пловдив

 

Гражданите на Пловдив внесоха 3 млн. повече местни данъци през 2020-а и поемат отговорно своята дан в ковид кризата. На ход са кметската администрация и общинските съветници, които трябва да се помирят и да намерят полезни ходове за развитието на града  

Безспорен факт е, че 2020 година беше трудна за всички, в това число и за Община Пловдив. След публикуването на отчета на общинския бюджет можем да кажем със сигурност, че в тази обстановка общината приключва годината сравнително добре, а мрачните прогнози за пълен застой и дори фалит не се сбъднаха. Отчетът на бюджета е достигнал 329 млн. лв., което е с 14 млн. лв. повече от 2019 година. Така се запазва тенденцията за ежегоден ръст, като се надяваме, че и през тази година ще има сериозно увеличение. Дотук обаче с оптимизма, защото кметската администрация, районните кметове и лидерите на мнение в Общинския съвет продължават да гледат в различни посоки, всеки дърпа чергата към себе си, което създава усещане за хаос и липса на ясна визия кои са полезните ходове за развитието на града. Време е всички да изтрезнеят и да се помирят, ако не искат да минират мандата.  

Какво сочат цифрите в трудната 2020-а?  

Общо приходите за миналата година са 372 млн. лв. спрямо 301 млн. лв. за 2019 година. Този скок се дължи основно на държавните трансфери, които са 239 млн. лв., срещу 165 млн. лв. за по-предходната година. Това е със 74 млн. лв. повече, като от тях 37 млн. лв. са за двата стадиона на Ботев и Локомотив. Другите 37 млн. лв. са в държавно делегираните дейности, главно в разходите за персонал.

Собствените приходи са 133 млн. лв., или с 3 млн. лв. по-малко от 2019-а. Добрата новина е, че след като през цялата година те изоставаха с 6 до 9 млн. лв.,

през декември администрацията се е мобилизирала

в събирането на различни вземания.

Данъчните приходи са 68 млн. лв., или с 3 млн. лв. повече от 2019 година. Това още един път доказва, че гражданите и фирмите са изпълнили отговорно своите задължения. Недостигът е в неданъчните приходи от такси и наеми, където изоставането е с 6 млн. лв. Обяснението е в намалените приходи от такси за детски градини и ясли и неработещите бизнеси в туризма и ресторантите. Все пак в тази трудна обстановка можем да приемем, че собствените приходи са близко до възможните при съществуващите данъчни оценки и данъчни тарифи, които в Пловдив изостават значително спрямо София и Варна.

Разходите за годината са 329 млн. лв., или с 43 млн. лв. по-малко от приходите. Тази разлика се пренася в 2021 година като преходен остатък. Разбира се, 37 млн. лв. от нея са парите за двата стадиона, които ще бъдат реализирани през тази година.

Проблемът е в разходите за персонала, те са нараснали с 30 млн. лв. спрямо 2019 година и са достигнали 204 млн. лв. За компенсация са намалени капиталовите разходи от 42 млн. лв. на 26 млн. лв. Намалени са и харчовете за субсидии от 18 млн. лв. на 15 млн. лв., което е разбираемо, защото през 2019-а се проведе "Пловдив 2019", а миналата година голяма част от събитията в спортния и културния календар пропаднаха. Общо текущите разходи са 300 млн. лв., или 91% от всички разходи. Ако се запазят тези тенденции и през 2021 година, текущите разходи ще достигнат до 340 млн. лв.    

Така в началото на 2021 година

Общината влиза в труден период, защото няма никакви резерви.

Преходният остатък е само за двата стадиона, а за всичко останало ще трябва да се търсят допълнителни приходи през годината. Планираните държавни трансфери от 208 млн. лв. и са по-малк​о от отчетените за 2020 година 239 млн. лв. Те ще осигурят  финансиране само на делегираните държавни дейности. Има обещания за капиталови трансфери за образованието - 15 млн. лв., и разбира се, финансиране по европейски програми. Ускорената реализация на Водния проект и ОП "Региони в растеж" може да привлече много сериозни суми в Общината. Големият въпрос е ще вземе ли нов кредит Общината и в какъв размер. Само той може да гарантира капиталовата програма на Общината. Ще намерят ли администрацията и Общинският съвет консенсус по отношение на приоритетните проекти и тяхното финансиране е въпрос на политическа зрялост у двете страни. Засега такава не се вижда на хоризонта. Администрацията настоява да получи мандат за преговори с банките за кредит, без да обясни ясно кои обекти ще финансира  с парите, защото точно тези, а не някои други, и най-важното - не представя ясен план как ще се връщат парите. Групите в Общинския съвет настояват за реализиране на обекти, заложени в собствените им предизборни програми. Районните кметове настояват за своите проекти, които са в размер на над 10 млн. лева. Истината е, че ситуацията с инвестиционната програма на града, която може да се гарантира със собствени приходи, не е добра. В този смисъл кметът може да обещае всичко на всички, а после да ги сурне по пързалката на принципа "пари няма, действайте". 

Структурата на разходите за 2020 г. 

Най-важният въпрос в анализа на разходите е ​тяхната структура. От общо 329 млн. лв. за държавни дейности са изразходвани 197 млн. лв., или 60%, а в местни дейности - 132 млн. лв. За държавните дейности се грижи държавата и тя е предоставила на Общината 239 млн. лв., от които 37 млн. лв. са за стадионите. В преходния остатък има налични 5 млн. лв. и разходи за 197 млн. лв. Тук всичко е ясно. Същата политика ще продължи и през 2021 година, поне до изборите. Към планираните 208 млн. лв. ще се прибавят 15 млн. лв. за образователната сфера, поне 7 млн. лв. субсидии за градския транспорт и т.н. По всяка вероятност държавните субсидии ще достигнат сумата от 2020 година - около 240 млн. лв.

Местните разходи са слабото звено в структурата. При собствени приходи от 133 млн. лв. - разходите са 132 млн. лв. В началото на годината Общината започна без резерви в местните дейности и в края завърши пак без резерви. Затова разходите са толкова, колкото са приходите. От тях 38 млн. лв. са разходи за персонал, 56 млн. лв. за издръжка, 10 млн. лв. за субсидии и 5 млн. лв. за данъци, лихви и соц. разходи. Остатъкът от около 22 млн. лв. е в капиталови разходи. 

Макрорамката за 2021-ва гони половин милиард 

Какво се очаква за 2021 година? По всяка вероятност в бюджета ще се планират 160 млн. лв. собствени приходи. Тази практика е от 2018 година, като реалните приходи варират от 129 до 135 млн. лв. Тук трябва да прибавим и 37 млн. лв. преходен остатък, който се отчита точно в местните приходи. Реалните приходи ще бъдат в най-оптимистичния вариант около 140 млн. лв. Така отново ще имаме кух бюджет с поне 20 млн. лв. Как ще се разпределят тази приходи. За персонала ще отидат поне 45 млн. лв.

Причината е ръстът на минималната заплата и заплатите на администрацията. За издръжка ще отидат поне 60 млн. лв., за субсидии минимум 12 млн. лв., а за данъци, лихви и соц. разходи - 6 млн. лв. Общо сумата за текущи разходи е 123 млн. лв. Разликата до 160 млн. лв. е 37 млн. лв., а до 140 млн. лв. - 17 млн. лв. В капиталовата програма ще се запишат обекти за 37 млн. лв., но на всички е ясно, че от тях 20 млн. лв. са условни и няма да се изпълнят със собствени приходи. Като прибавим 37 млн. лв. преходен остатък за двата стадиона обаче, се получава прилична програма. За по-важните обекти са налага да се търси външно финансиране - кредити. Размерът на кредита и проектите ще се реши в диалог с общинските съветници.

Как ще изглежда макрорамката за 2021 г. Държавните трансфери, с които се започва, са 208 млн. лв., собствените приходи ​- 160 млн. лв. и преходен остатък ​- 37 млн. лв. Това прави 405 млн. лв. проектен бюджет. Отчетът ще зависи от много фактори, но при всички случаи ще бъде по-голям от този за 2020 година. Кухият обем в собствените приходи ще се компенсира от допълнителни държавни трансфери, а от бъдещия кредит зависи и реализацията на новите проекти. Европейските програми могат да увеличат инвестициите в града. Водният проект и "Региони в растеж" може да увеличат макрорамката на 450 ​- 460 млн. лв. При договаряне на кредит от 60 млн. лв. може да видим и макрорамка от 500 млн. лв.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (7)

ддд

ддд

05.02.2021 | 08:38

малко ли са досега но трябва да се говори

Отговори
1 0
ддд

ддд

28.01.2021 | 15:28

само глупави коментари всичко има

Отговори
1 1
Бай Ганю

Бай Ганю

26.01.2021 | 15:16

Бюджета 2021 на Пловдив е пари нема действай! Идват избори Булгар, Булгар!

Отговори
3 2
Финансист

Финансист

26.01.2021 | 12:00

Това се нарича "кух" или фалшив бюджет.Тотев правише тези номера ,сега и Зико.Само ,че в края на годината истината лъсва.Пак ще имаме неизпълнение на бюджета с поне 200 милиона.Защо се прави това безсмислено упражнение ли?По чисто политически причини.Да се заблуждават по простичките пловдивчани.Уж ,че града върви.А идват и избори.

Отговори
10 1
Значи  вие...

Значи вие...

30.01.2021 | 12:13

Сте осъзнал че в Пловдив има простички пловдивчани. Това е надменност и обида за пловдивчани.

Отговори
1 1
Е, и?

Е, и?

26.01.2021 | 09:08

Чувал с писмен талаш. Както винаги. Много думи - никакво съдържание! Пътят на Пловдив, както и на държавата е осеян с много знаци, НО БЕЗ ПОСОКА! Стратегия - ЙОК.

Отговори
7 3
Боре

Боре

26.01.2021 | 08:57

Бюджет от 500 000 000 лв.?! Айде бе! Този е на хапчета. С този кмет и тези съветници няма никакъв шанс това да се случи.

Отговори
13 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай