„Екобус” - добри намерения, лошо изпълнение
- 09:45, 16.05.2022
- 14:49, 16.05.2022
- 7865
- 0
Закъсняваме фатално с регистрацията на новия общински превозвач. Ако администрацията и Общинският съвет не спрат крамолите и не вдигнат темпото, отново ще дишаме праха на София и Бургас в модернизирането на градския транспорт
Бъдещата градска железница няма да бъде полезна на пловдивчани, ако не се развие в ефективна свързаност с другите възможности за придвижване в града и основно с обществения транспорт, твърдят специалистите. В същото време именно с комуникационно-транспортните системи Пловдив има все по-тежки проблеми. И докато частните субекти инвестират в различни модерни начини за придвижване като електромобили и тротинетки под наем, Общината отдавна играе ролята на наблюдател, макар накрая тя и съответно гражданите чрез своите данъци да плащат цялата сметка.
За да си върне мястото на активен пазарен играч, администрацията на кмета Здравко Димитров реши да създаде нов общински превозвач. Регистрацията на дружеството обаче закъснява фатално. Ако управляващите и местната опозиция в Общинския съвет не спрат крамолите и не вдигнат темпото, съвсем скоро отново ще дишаме праха на София и Бургас в модернизирането на градския транспорт.
След тоталния провал на Транспортния проект, реализиран с европейски средства от програмния период 2007-2013, Община Пловдив и местният парламент са напът сами да сложи прът в колелата на следващите възможности, които ни предоставя Брюксел. За всички е ясно, че с предишната помощ от ЕС на стойност 44 млн. (в това число и осигуреното от държавата задължително съфинансиране) не свършихме почти нищо полезно, за да модернизираме наистина обществения транспорт, да подобрим качеството на услугата и да намалим вредното въздействие от трафика върху качеството на въздуха. На практика единствените неща, които пловдивчани все пак ползват от прословутия проект, са велоалеите и работещият с частичен успех център за управление на трафика.
Ясно е и защо Пловдив пропусна шансовете да обнови автопарка с европейска помощ - тук услугата е делегирана изцяло на частни превозвачи и това е причината Общината да не може да кандидатства за средства, с които да закупи нови и екологични автобуси и тролейбуси. В този смисъл усилията на кметския екип да създаде нов общински превозвач са похвални. Лошото е, че всичко се случва изключително бавно. Преди близо половин година с конкурс бе избран управител на „Екобус”. Администрацията пък реши да апортира в новото дружество общински имот, в който да се построи новата база - гаражи, сервиз, офиси и т.н. Новият управител Илко Търпов има идея с пари от Европа там да се изгради и голям соларен парк, който да осигурява евтина енергия за зарядните станции на бъдещите електрически автобуси.
Всичко дотук изглежда идеално. На последната сесия на Общинския съвет обаче „Екобус” не получи зелена светлина за регистрацията си. В ябълка на раздора се превърна имотът, който администрацията смята да апортира в дружеството. Може би с право общинската съветничка от "Демократична България" Веселина Александрова предложи дружеството да стартира без апорта. Според нея апортът на толкова скъп терен в „Екобус” е рискован с оглед на лошия опит, който Общината има с „Градски транспорт” - лоша приватизация, вдигане на капитала, претопяване на общинския дял и фалит. След всички тези действия Общината загуби имоти за милиони. В този смисъл няма гаранции, че историята няма да се повтори и с новия общински превозвач.
Каквито и аргументи да имат администрацията и общинските съветници, съвсем скоро трябва да изгладят различията, защото отварянето на новите европейски програми чука на вратата. Сериозни възможности дава и Планът за възстановяване, където също са предвидени средства за мобилност и екологичен транспорт. Другите големи градове отдавна са готови с проектите и чакат само отварянето на различните мерки, за да кандидатстват за нови средства. А ние все още мислим дали и как да регистрираме общинския превозвач.
Да не се окаже, че и този път сме изпуснали влака с милионите евро и пак ще разчитаме на частниците да осигурят свързаност със спирките на градската железница.
И S-банът, както казва колегата Красимир Димовски, да си остане само една S-бана работа.