Следвайте ни

Денят Х за управленските идеи на Здравко Димитров

Или как Общинският съвет може да разбие още днес мита за развиващия се Пловдив

viber icon

Сесията на Общинския съвет днес може да се превърне в най-важната за целия мандат на новия кмет Здравко Димитров. От нейните решения зависи близкото бъдеще на града. В последните седмици сме свидетели на нещо невиждано в Пловдив през последните години - честен диалог на общинската власт с гражданите. Предишният кмет Иван Тотев в нито един момент от двата си мандата не намери за необходимо да излезе пред хората с ясно послание за проблемите на общината. За първи път виждаме всички важни за града обекти и техните проблеми - налични проекти, отчуждителни процедури и финансиране. Досегашният стил беше на еднолични решения и замитане на проблемите, манипулиране на обществото с обещания за елегантни и грандиозни проекти, все в бъдеще време. Сега сме свидетели на откровен  разговор и ясна картина на всички задължения на общината, които ще влияят на града още поне 7-8 години. Днес е ред и на общинските съветници да са на висотата на своята отговорност и да приемат решения, които гарантират развитието на града.

В своето предложение до съветниците администрацията е ясна - имаме възможност да получим кредитна линия от Европейската инвестиционна банка при изгодни условия, а администрацията предлага

да инвестираме парите във важните проекти, а не за ремонти и текущи нужди,

с които всяка община би трябвало да се справя сама. Трябва обаче да сме наясно, че в предлаганата от ЕИБ кредитна линия има едно важно условие - банката е готова да финансира до 50% от даден проект, а общината трябва да осигури средствата за другата половина. Това веднага дава предимство на обекти, които се финансират от други източници. Например Водния проект, който е на стойност 96 млн. лв. без ДДС. За него европейските програми осигуряват 80 млн. лв. С помощта на ЕИБ ще можем да го дофинансираме и да инвестираме в Пловдив близо 100 млн. лв. за две години. През последните 20 години няма друга аналогична инвестиция и тя е в най-ключовия за момента сектор - водната инфраструктура. По същия начин би могло да се реализират и други проекти.

Предишният кмет ни завеща едно безумно „кръгово” пред панаирния мост, една трета от новия булевард "Северен" и огромно изоставане в усвояването на отредените за Пловдив 80 млн. лева по ОП "Региони в растеж". Сега новото ръководство трябва да потърси начин да се привлекат средства от оперативните програми, за да реализира подлезът на "Марица-юг", който да отпуши трафика в посока север-юг и да превърне крайречния булевард в наистина бърза транспортна връзка в посока изток-запад. За този проект не се налагат отчуждителни процедури, има проект и при съчетаване на финансирането от ЕИБ и европейските програми може да се реализира важен за града транспортен възел.

За да има възможност за дофинансиране на важните обекти, е необходимо и общината да осигури своето финансово участие. Със 130 млн. лв. собствени средства градът е обречен на застой. През последните 4 години бившият кмет залагаше в плана над 150 млн. лв. собствени средства, но редовно отчиташе изпълнение между 125 и 130 млн. лв. За сравнение

Варна събира над 200 млн., а София планира за 2020-а - 778 млн.

собствени приходи. На гражданите трябва ясно да се обясни, че ако искат да живеят в чист, зелен и удобен град, е необходимо да увеличат своя принос в общинските финанси. Държавата винаги е помагала на Пловдив и сигурно пак ще помага. На предишния кмет г-н Тотев за различни проекти тя даде целеви трансфери на стойност над 120 млн. лв. Няма никаква причина и в този мандат да не помогне на града с целеви капиталови трансфери. Важното е администрацията да подготви добри проекти, изчистени от тежестта на отчуждителните процедури, и да ги представи на правителството с подходяща мотивация. През този мандат в Пловдив по линия на различни държавни структури ще се инвестират над 200 млн. лв. в жп инфраструктура и над 80 млн. лв. във водна инфраструктура в район "Южен". Частен инвеститор има проект на стойност 145 млн. евро в района на Сточна гара, което безспорно означава работа за местните фирми и нови приходи в местната хазна. 

Най-големият проблем обаче си остава трафикът

на автомобили. Данните от различни документи са стряскащи. Само за един ден от Карловско шосе в града влизат 40 000 автомобила. За един месец по данни на администрацията в града влизат 5 000 000 автомобила от други области. В същото време Пловдив разполага с транспортна инфраструктура, проектирана за 70-80 хил. коли, а по улиците се движат над 200 000. Решението е само едно - нови градски магистрали и транспортни възли. Поради тази причина финансовите ресурси от обсъжданата кредитна линия трябва да се насочат към такива проекти. За 8 години бившият кмет Иван Тотев изкопа почти всички павета от града и ги замени с асфалт. Но не направи и и един квадратен метър нови улици, ако не броим първия лот от споменатия вече бул. "Северен", който не върши никаква работа, ако не бъде завършен с отсечката от Брезовско до Карловско шосе. Новият кмет трябва да се поучи от грешките на предшественика си и да заложи само на проекти, които създават нови трасета и по-голям капацитет на транспортната инфраструктура. Защото както и да сменяме циклите на светофарите, няма да увеличим пропускателната способност на кръстовищата.

Пловдив се задъхва под товара на автомобилите и изостава значително от другите градове. През последните 8 години София, Варна, Бургас ни изпревариха с много обиколки, като промениха кардинално своите улици и булеварди. 

Освен добри идеи и рационално мислене на новия кмет Здравко Димитров е необходима обществена подкрепа. А тя се печели в честен диалог с гражданите и общинските съветници, а най-доброто оръжие в дебата за бъдещето на Пловдив и трупането на обществено доверие е истината.  

Днес е Денят Х за управленските идеи на Здравко Димитров. 

 АЛЕКСАНДЪР КОНСТАНТИНОВ, бивш зам.-кмет на Община Пловдив

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?