46

Децентрализация ли? Общините стават още по-зависими

Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив

Безплатните детски градини, намалените налози за таксиметровите фирми и изискванията за по-голяма тежест на екологичния компонент при изчисляването на данък МПС ще ограничат приходите на местната власт, а благосъстоянието на градовете и селата ще остане само в ръцете на министър-председателя 

Имаме кабинет. Роди се като папата - с разговори, договорки и продължителна проце​ду​ра по гласуването му. Скрепено е с широка управленска програма, разписана на 140 страници от партньорите, които имат амбицията да свършат всичко обещано в един пълен мандат от четири години. Сигурен съм, че ръководството на Община Пловдив вече е разучило подробно всички сектори на програмата.

И ако е така, градските политически велможи вероятно са забелязали нещо, което лично мен сериозно ме тревожи - в програмата липсва разделът за обещаната децентрализация във финансирането на общините. Преди няколко месеца имаше консенсус по предоставянето на една пета от приходите от данъка върху доходите на физическите лица на общините, където той е генериран. Сега това липсва и дори не е планирана подобна промяна за бъдещи периоди. В същото време е предвидено да се въведат

безплатни ясли и градини.

Това означава, че собствените приходи на общините ще бъдат намалени с размера на тези такси. Редуцирани са и данъците на таксиметровите фирми, които също формираха приходи в общините. Разбира се, държавата ще компенсира тези изчезващи приходи с допълнителни държавни трансфери. Така вместо децентрализация на практика ще имаме допълнителна зависимост на общините от държавата. Градският транспорт в общините също зависи много от държавните субсидии и компенсации. Не е тайна тежкото финансово положение на общинските и частните фирми, работещи в тази комунална дейност. Без помощта на държавата ще има масови фалити на тези фирми, защото общините сами не могат да осигурят финансиране на обществения превоз на пътници.

Вдигането на минималната заплата също има огромно влияние във финансите на общините

Около 20-25% от персонала в общините е на минимална заплата. Това означава сериозно увеличение на разходите за заплати в градския бюджет, защото повечето от тези общински структури се финансират от собствените приходи на общините, които местната власт засега не намира начин да увеличи пропорционално. Напротив - предвидената по-голяма тежест на екологичния компонент при изчисляването на данък МПС например ще ограничат приходите на местната власт. Всички правителства досега увеличаваха задълженията на общините, без да увеличат техните финансови възможности за решаване на проблемите. Уличното осветление се прехвърли като задължение на общините, водната инфраструктура също стана отговорност на общините, коритата на реките са държавни, но отговорността за тяхната поддръжка е на общините. Мога да продължа с общинските здравни заведения, битовите отпадъци, детските градини и още, и още.

Всичко това ще направи така, че

относителният дял на държавните трансфери в общинските бюджети да стигне до 80%

в различните общини.  Вместо децентрализация на практика ще станем свидетели на още повече концентрация на власт в Министерството на финансите. Това е последователна политика през всичките правителства от прехода. Досега всичко се решаваше от един човек - министър- председателя. Целевите капиталови трансфери с решения на Министерски съвет са основният източник за финансиране на общините. Община Пловдив не е изключение - спортна зала „Колодрум”, стадион „Ботев”, стадион „Локомотив” и т.н. Европейските програми също се определят от съответните министерства. Така столицата София получи за 10 години над 3 млрд. лева по данни на кмета на столицата. За съжаление,

и в тази лотария Пловдив не беше печеливш.

Градовете Варна, Бургас и Русе получиха много повече ресурси по кохезионните фондове.

Сега предстои  да се приеме държавният бюджет за 2022 година. Той ще определи размера на държавния трансфер за Пловдив. Големият въпрос е как ще се редуцира общинската администрация и какви пари ще даде държавата за техните заплати. Кметът ще трябва да реши дали да предложи нова структура с по малко персонал, или ще вземе още пари от и без това скромната капиталова програма за заплати и издръжка, без да има полезен ход за провеждане на собствена финансова политика. Всъщност и това може да стане, но с по-високи данъци. А това никак няма да се хареса на съгражданите му. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?